Het verschil in glucosetesten?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Shaddixxx, 3 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dinsdag gaf de gynaecoloog direct aan dat we rond de 20 weken een glucosetest moeten doen. Geen enkel probleem, daar had ik al op gerekend, maar nu zijn er volgens mij twee verschillende soorten testen en ik vraag me af waar het verschil 'm nou precies in zit (naast de procedure dan).

Bij m'n eerste zwangerschap moest ik bloed af laten nemen, toen ontbijten en daarna kreeg ik nog een vingerprik. Nu moet ik nuchter blijven, suikerwater drinken, een paar uur in het ziekenhuis blijven zitten (op de prachtige stoelen waar een enórm bord boven hangt, met de mededeling dat ze gereserveerd zijn voor patiënten die de glucosetest 'ondergaan' :cool: ) en dan weer bloed af laten nemen.

Ik heb al een beetje gegoogled, maar zelfs als ik alleen op 'glucosetest zwangerschap' zoek, kom ik bij allemaal ZP-topics uit waarin verschillende vrouwen verschillende testen moesten doen en niemand lijkt te weten waarom de één de ene test krijgt en de ander de andere test. Is er iemand die het wél weet?

Ik vind het natuurlijk geen enkel probleem om welke test dan ook uit te laten voeren, als het in het belang van de baby is, maar als hetzelfde getest wordt, zie ik de manier van tijdens mijn eerste zwangerschap toch een stuk meer zitten :p

2. Blub69

Blub69 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    2.177
    0
    0
    Dat ligt volgens mij vooral aan je vk of gyn...
    Bij de vk moest ik een zogenaamde lunchtest. Thuis lunchen, half uur kater prikken, wachten een een uur later nog eens prikken (vingerprikjes)
    Bij de gyn heb ik nu bij beide zwangerschappen nuchter moeten komen, vingerprik, suikerdrankje en dan twee uur wachten en nog een vingerprik.
    Bij alle zwangerschappen hetzelfde startgewicht, bij de vk werd ik elk bezoek gewogen en bij de gyn alleen voor het startgewicht.

3. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    ik moet ook gewoon een curve prikken (dus even een dag de waardes bijhouden, kan bij huisarts of eigen prikker als je die hebt) Als die waardes afwijken dan en glucosetest int zkh

4. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

1 feb 2011
    4.355
    72
    48
    Wat me laatst verteld is is dat de OGTT, dus nuchter prikken (een buisje bloed) dan een glucosedrankje dan 2 uur op de meest oncomfortabele stoelen ooit zitten en dan weer een buisje bloed, puur en alleen voor zwangerschapsdiabetes is.

Het gewone vingerprikje, iets nuttigen en weer een vingerprikje is "globaal" kijken of je diabetes hebt.

Nogmaals, dit is wat ik mij heb laten vertellen in de wachtkamer toen ik OGTT moest doen.

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Geen idee, vorige en deze keer (ivm groei baby) gewoon nuchter, na de maaltijd en later op de dag. Geen drankje. Loop en liep bij de gyn.,

6. Steeciaantos

Steeciaantos Fanatiek lid

28 okt 2013
    1.554
    0
    0
    Limburg
    Denk ik ook

Ik moest op verzoek van vk nuchter komen en het suikerdrankje drinken.

7. Maar dan zou je dus eigenlijk kunnen stellen dat de 'makkelijkere' test juist méér op kan sporen?

Nouja, ik vraag het maandag nog wel een keer na. Als het inderdaad beide kan, maar dit bij hen nu eenmaal de gewoonte is, hang ik de dwarse zwangere wel uit en rijden we er ergens anders voor heen :p

8. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

1 feb 2011
    4.355
    72
    48
    Nee, aangezien er verschillen in de soorten diabetes zitten. Via het buisje bloed kunnen ze geloof ik de langere termijn zien(?). Net zoals bloedprikken bij hoge bloeddruk?
    Een vingerprikje is maar een momentopname.

Maar laat het wel even weten als het toch hetzelfde blijkt te zijn!
    Dan scheelt het me de, hopelijke!, volgende keer als ik er weer aan moet geloven :p

9. Ah, ik dacht dat als er globaal gekeken wordt óf je überhaupt een vorm van diabetes hebt, eventuele zwangerschapsdiabetes ook wel naar boven zou komen. Zoals iemand hier al schreef; dat áls er dan een afwijking wordt gevonden, je dan eventueel nog de 'suikerdrankjestest' kunt doen om te kijken of het inderdaad zwangerschapsdiabetes is.

De vorige keer werd er overigens eerst bloed afgenomen (dus buisjes) en pas de tweede keer (na het ontbijt) ging het met een vingerprikje.

We zien het wel! Ik zie zo op tegen dat suikerdrankje.. Als ik de ervaringen op internet lees.. ;) Kunnen ze je niet gewoon 3 Snickers voeren, ofzo?

10. robijntje1982

robijntje1982 Niet meer actief

volgens mij ligt het er ook erg aan waar je woont. in elk deel van het land gaat het anders maar zijn ook de waardes waar je onder moet blijven als zw.diabetes hebt anders.

11. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

1 feb 2011
    4.355
    72
    48
    Mwoah, 3 snickers zou fijn zijn.
    Nee, je krijgt geen "suiker"drankje, maar glucose. Mijn biologiekennis laat me flink in de steek, maar glucose is anders dan gewoon suiker.

Wat mij hielp was om vlak voor het drankje aan mijn tanden te poetsen, dat neutraliseerde de smaak van het glucosedrankje.

12. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

1 feb 2011
    4.355
    72
    48
    Nuchter 6.7, na het drankje 7.8 geloof ik.
    Als je tweede waarde hoger is moet je nog weer een uurtje blijven en opnieuw een buisje bloed laten prikken.

13. Nouja, 'suikerdrankje', zo wordt het in ieder geval overal genoemd. Als het puur water met suiker was, zou het vast niet zo verschrikkelijk zijn als iedereen zegt, haha.

Maar goed, als het er wel op neerkomt dat dat gedronken moet worden, dat het hier echt niet anders kan, overleven we dat ook wel weer. Vergeleken met de afgelopen jaren is het drinken van wat ranzige siroop, niet zo'n drama.

14. frums

frums Bekend lid

25 sep 2011
    642
    287
    63
    Hier bij de eerste met 28 weken de test met het drankje gedaan ( vond het overigens helemaal niet zo heel smerig als iedereen beweert....tis mierzoet...maar gewoon ff achterover gooien en klaar)
    Nu zwanger van de tweede, kreeg een lab-formulier mee voor prikken...gewoon een buisje bloed, nuchter, meer niet,,,
    Gevraagd waarom er verschil was met de vorige keer...uitleg was, mijn oma heeft diabetes, daarom werd ik de 1e zw.schap meteen "uitgebreid" getest. Aangezien daar niets uit was gekomen, mocht het deze zw.schap gewoon met de standaard test....

15. MamaMel88

MamaMel88 Bekend lid

1 sep 2011
    738
    0
    0
    Brabant
    Ik mag maandag voor een ogtt bleh. Word nu al misselijk alsik niet om de 1,5 tot 2 uur eet en mag zondag dus vanaf 22:00 niets eten om vervolgens pas om 9 uur nuchter in het ziekenhuis te moeten zijn en dan nog zn 2,5 uur niets te mogen eten. Kan nu al voorspellen dat het heel goed mogelijk is dat ik me doodziek voel die dag :(. Bij mijn zoontje heb ik maar 1x dagcurve hoeven prikken. Nuchter, dan ontbijten uur erna prikken en laat op de middag prikken. Nu dus 3x een ogtt terwijl ik 10 kilo lichter ben en vorige zwangerschap perfecte waardes had. Achja ze moeten iets te doen hebben he hihi

16. Maar hebben ze daar dan geen reden voor gegeven, MamaMel?

17. Liesbeth79

Liesbeth79 Bekend lid

18 mei 2007
    575
    1
    18
    Vrouw
    Gelderland
    Klopt volgens mij ook. Volgens mijn vk was het vingerprikje niet betrouwbaar, er kwamen namelijk teveel 'valse positieven' naar voren, die dan alsnog de uitgebreide test kregen en waar dan vervolgens niets uitkwam.

18. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    komt ook omdat een vingerprik vaak op de verkeerde manier afgenomen wordt.
    Maar als je t goed doet en je curve geeft wat hogere waardes aan (dan heb ik t over meerdere waardes gemeten over de hele dag en niet 1 meting) dan moet je hier door voor een meting in het zkh.

Als er namelijk met een gewone vingerprik meting een hele dag of meerdere dag een goeie waarde uit komt hoef je uiteraard niet naar t zkh

19. cinniz

cinniz Actief lid

19 jul 2011
    365
    45
    28
    het 'suikerdrankje' valt echt wel mee hoor ;)

20. Nou, wat fan-tás-tisch dat dat jouw ervaring is, maar het ging over het verschil in de testen en voornamelijk de 'waarom' daarachter :)

Deel Deze Pagina