20 weken echo, wel of niet?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door evalyn, 30 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. evalyn

    evalyn Lid

    28 jun 2007
    30
    0
    0
    leidster Kinderopvang
    Flevoland
    Hallo allemaal!

    Ik heb een vraagje...
    Bij mijn laatste bezoek aan de verloskundige is mij de 20 weken echo voorgelegd ( ik wist niet dat dat nu vrij standaard was, bij mijn andere kids was dat niet zo).
    Ik was helemaal enthousiast natuurlijk, totdat de verloskundige me vertelde dat ik me natuurlijk wel moest realiseren dat het hier om een medische echo ging. Dat alles uitvoerig word bekeken. (open ruggetje, zenuwbanen..enz..)
    Dat betekend dat er dus ook afwijkingen gezien kunnen worden die niet met zekerheid vastgesteld kunnen worden en waarvoor weer meer onderzoeken gedaan moeten worden. Dus, ook weken van onzekerheid terwijl testen dan misschien uit kunnen wijzen dat er niets aan de hand is.

    De verloskundige vertelde me dat er ook genoeg vrouwen zijn die gewoon zorgeloos willen genieten van hun zwangerschap en dus bewust deze echo niet willen ondergaan maar het gewoon na de geboorte willen afwachten.

    Dit alles bracht me aan het twijfelen..
    Het is wel leuk natuurlijk en ook nuttig...maar wat als ze iets zien en wat later niks blijkt te zijn....of juist wel natuurlijk..

    Wat vinden jullie ervan?
    Zitten er tussen jullie ook een paar twijfelaars net als ik?

    gr, Evalyn
     
  2. Sonnetje

    Sonnetje Bekend lid

    5 dec 2005
    528
    0
    0
    Verzorgende IG
    Wagenborgen
    Wij laten geen 20w-echo maken, het kindje komt zo als het komt.

    Laat natuurlijk wel de pret-echo`s maken! :)
     
  3. de 20 weken echo is juist hartstikken leuk joh
    zonder die echo hadden we niet geweten wat de geslachten waren van onze kids
    en tuurlijk is een bevestiging van gezondheid altijd fijn
    ik heb me vantevoren nooit zo druk daarover gemaakt omdat ik wist dat het wel goed zat
     
  4. Andrea mv Ryan

    Andrea mv Ryan Fanatiek lid

    31 dec 2006
    1.052
    0
    0
    Groepsleidster kinderopvang
    Noord-Brabant
    Wij hebben het beide keren wel laten doen en daar zijn we erg blij om. Bij Ryan zagen ze een plekje op z'n hartje, we werden meteen gerustgesteld dat het waarschijnlijk niets was. De volgende dag mochten we meteen een extra echo laten doen en het was idd niets ergs.
    Nu zagen ze vocht bij beide niertjes en we werden weer gerustgesteld. Na een weekje weer voor een extra echo en het was allemaal binnen de norm. Met 32 weken moeten we weer laten kijken, maar we hoeven ons geen zorgen te maken.
    Als we dit niet hadden laten doen, hadden we het nooit geweten. Nu is er bij ons niets aan de hand, maar het kan wel zo zijn en dan ben je er zelf al een beetje op voorbereid, weet je van te voren dat je in het ziekenhuis moet bevallen en staat er meteen een kinderarts voor je klaar die verder kijken. Anders gebeurt dat niet, terwijl het bij mij dingen zijn, die niet met het blote oog te zien zijn.
    Die niertjes bijvoorbeeld: Als er echt te veel vocht bij blijft zitten, kan de kleine veel last hebben van nierbekkenontstekingen, enz. Iets wat ze kunnen voorkomen met extra echo's en onderzoeken na de geboorte.

    Verder is het ook ontzettend leuk!
     
  5. Neeke

    Neeke Bekend lid

    8 apr 2006
    968
    0
    0
    Commercieel
    Gelderland
    Wij hebben ook bewust voor een 20 weken echo gekozen, vooral om er bij eventuele afwijkingen (open ruggetje, klompvoetjes) vooraf van op de hoogte te zijn. Dan kan het namelijk beter zijn om in het ziekenhuis te bevallen, zodat de juiste hulp aanwezig is.

    Er zijn trouwens ook genoeg dingen die ze níet kunnen zien met een 20 weken echo hoor, een goede echo is geen garantie, maar enkele dingen kunnen wel vooraf uitgesloten worden.

    Het is trouwens prachtig om te zien en ik ben blij dat we het gedaan hebben - maar goed, wat ze zagen was natuurlijk ook in orde.

    Succes, maar wacht niet te lang met beslissen - sommige wachtlijsten zijn erg lang.
     
  6. saartje27

    saartje27 Fanatiek lid

    13 jan 2007
    2.391
    1
    36
    Nederland
    Wij hebben wel de 20 weken echo laten doen.
    Omdat we graag wilden weten of ons kindje gezond zou zijn, en het is altijd weer leuk om je kindje weer even te zien.

    Gelukkig zijn er geen afwijkingen gevonden, mochten die er wel zijn geweest dan was het zeer zeker ook gewoon welkom.
     
  7. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    wij vinden ook 'het kindje komt zoals het komt', maar bij de 20 weken echo kunnen ze ook bepaalde afwijkingen zien die bijvoorbeeld heel goed te behandelen zijn direct na de geboorte (denk aan bepaalde hartafwijkingen). dan kun je je daar op voorbereiden en zoals gezegd in het ziekenhuis bevallen zodat alles dichtbij is en klaar staat.

    wij staan zelf echter niet zo stil bij het medische aspect van de echo. we gaan er lekker als een stel struisvogels van uit dat alles goed is, anders maake je je zoveel zorgen over alles dat niet goed zou kunnen zijn.

    de echo wordt vergoed en wij zien het een beetje als onze pretecho, hopen dat we bijvoorbeeld het geslecht kunnen zien en we mogen weer even van ons hummeltje genieten. ik heb 't frummeltje al een paar keer gezien, maar mijn man bijvoorbeeld niet en voor hem wordt het zo ook iets 'echter'.

    18 juli gaan wij dus met veel plezier richting ziekenhuis hoor! :)
     
  8. Cookie

    Cookie Bekend lid

    25 jun 2007
    705
    0
    0
    De 20 weken echo is heel mooi om te zien!
    We bekeken o.a. de navelstreng, het hart, de nieren, de blaas, de wervelkolom, de lippen, de hersenen enz. Ook werd het kindje opgemeten. Het was voor ons een hele leuke ervaring!
     
  9. evalyn

    evalyn Lid

    28 jun 2007
    30
    0
    0
    leidster Kinderopvang
    Flevoland
    Phoe, ik denk dat jullie me toch over de streep trekken dames..
    Ik ga denk ik morgen maar bellen voor een afspraak..
    Bedankt voor jullie reacties..

    gr, Evalyn
     
  10. gewoon doen idd meis tis zo leuk zoiezo om je kleintje te zien en idd als er iets is zoals een hazelipje hartafwijking of open ruggetje zien ze dat gelijk en kan je je daar op voorbereiden
     
  11. Juudje27

    Juudje27 Bekend lid

    14 mei 2007
    762
    0
    0
    Wij doen het wel. Je ziet een mogelijke handycap maar je kan je er ook op voorbereiden... En als het iets is waar de dokters meteen van op de hoogte moeten zijn staan ze meteen paraat na de bevalling...

    En leuk meegenomen je ziet de kleine weer even ;)
     
  12. toerist18

    toerist18 VIP lid

    23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Wij hebben het gewoon laten doen, en vonden het erg mooi om te zien, alles was goed.
    M'n man was wel zenuwachtig.
     
  13. Niet meer actief

    wij moeten hem laten doen door medische redenen
    maar anders had ik hem ook laten doen
    idd leuk om het geslacht al te weten
    en als er iets is ben je er op voorbereid
     
  14. hope43

    hope43 Fanatiek lid

    14 jul 2006
    2.255
    0
    0
    ik ga morgen vd echo van 20 weken,..
    ontzettend spannend,
    velen zien het als een pretecho , eindelijk het geslacht te kunnen weten, en je baby zien,..

    voor mij is het puur medisch, ik weet al dat het een jongetje is,...
    dit is dus echt om te kijken of alles in orde is,...

    tja ouderdom komt met gebreken ;)

    maar we zullen hopelijk hele mooie beelden zien, en goede uitslagen krijgen ,.....
     
  15. hope43

    hope43 Fanatiek lid

    14 jul 2006
    2.255
    0
    0
    yesssssssssssssssssssssssssssssss

    met heel veel vreugde deel ik mede (hihi)
    dat de 20 weken echo er prima uit zag, alles is gecheckt en alles blijkt helemaal in orde ,..
    nu kunnen we eindelijk helemaal volledig vd zwangerschap gaan genieten,......................

    mijn kleine knulletje was heerlijk aan het schoppen, ik voelde het niet, maar we konden het duidelijk zien,...
    heerlijk om te weten, dat alles in orde is,....
    wat een ontlading

    ik (we) kan nu de hele wereld aan,....
    ben zo blij :) :D :)
     
  16. Springboon

    Springboon VIP lid

    9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    Ik heb wel voor de 20-weekse echo gekozen.
    Ten eerste omdat ze echt alles na hebben gekeken.
    En mocht er dan een evt. afwijking te zien zijn, kun je je daar op gaan voorbereiden.
    Tevens zag ik mijn 20-weekse echo als een echo, die mij meer kon vertellen en gerust kon stellen dat alles goed was met mijn kleine meid, ondanks de stress die ik gehad heb..

    En natuurlijk omdat je het geslacht kan zien ( mits de kleine het toelaat ;) )

    Dus ik zou zeggen, geniet ervan..
    Dit is leuker dan een pretecho...
    En je ziet echt heel veel ( je kijkt ong. 45 min. naar je kindje), en vooral hoe het gegroeid is!
     

Deel Deze Pagina