Al 1,5 dag grote harde pijnlijke plek

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Arevinol, 1 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Hoi lactatiekundigen,

Sinds gisterenochtend heb ik een grote, keiharde, pijnlijke plek in mijn borst. Ter grote van ongeveer een halve borst! Het begint nu ook soms even een zeurderige pijn in rust te geven. Het is voelt helemaal bobbelig (en dat zie je ook).
    Ik heb geen koorts en de huid is ook niet rood.

Ik leg Vera al steeds eerst aan aan die kant, maar het lijkt niets te helpen. Ook kolven niet, masseren onder de douche, warme washand voor het voeden, borstcompressie, olijfolie :(...

*Hoe lang moet ik dit nog aankijken, wat kan ik nog meer doen?
    Ik leg ook vaker aan/extra kolven, maar ik wil mijn productie ook niet heel erg gaan verhogen natuurlijk... Wat is handig hierbij?

*Borstcompressie, moet ik daarbij tijdens het voeden een beetje druk zetten/knijpen op de harde bult met mijn hand er omheen?
    *Masseren onder de douche: strijkende bewegingen van buitenaf richting de tepel, met een beetje druk?

*En moet ik nou juist koude of warme compressen gebruiken, want dat vind ik een beetje tegenstrijdig? Of warme vóór t voeden en koude tussendoor ofzo?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

2. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Update:hij is al 'gesprongen'.
    Ik heb Vera op haar rug gelegd en ben erboven gaan hangen. Opeens deed ze haar mond open en begon te lachen, de melk sproeide erin :)!

3. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Maka,

Daar kan ik niet tegenaan antwoorden.....

Alles wat je schrijft klopt! Wat je beschrijft klinkt al s een verstopt melkkanaaltje. De oplossingen die je beschrijft zijn precies die ik je zou aanraden. Helemaal goed dus. en wat nog mooier is is dat Vera jou gewoon even uit de problemen heeft geholpen.

Super...soms is het zo simpel!!!

Houd die plek wel in de gaten, hij blijft misschien nog wel even gevoelig en is wat meer vatbaar.

Hopelijk was dit een eenmalige actie.

Wat je schrijft over de compressen klopt inderdaad. Warmte vlak voor het voeden om de doorbloeding op gang te helpen. en koude (alleen wanneer het zelf prettig vindt) ter verlichting tussendoor.

Succes

Ilse

4. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Dank je!
    Dan was ik iig goed bezig :)

5. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoe is het vervolg geweest? ben je van de problemen af? Ik hoop dat je niet teveel last hebt gehad.

Succes verder

Ilse

6. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Hoi Ilse,

Bedankt voor je interesse!

Ik heb vorige week twee keer zo'n verstopt kanaaltje gehad, helaas. De tweede keer voelde ik het 's avonds al een beetje aankomen toen ik ging slapen, maar was te moe om nog te gaan kolven. Dom, maar ja. Die verstopping was gelukkig ook weer verholpen na 1,5 dag.

En nu gaat het alweer een aantal dagen goed. Ik hou t nu wel beter in de gaten!

Heel erg bedankt voor je hulp iig!!

7. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Dat was inderdaad wel weer een pijnlijk leermoment. De volgende keer weet je in elk geval wel heel goed wat je te doen staat. Laten we hopen dat die volgende keer voorlopig uitblijft!

Succes

Ilse

8. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik heb nu voor de derde keer hetzelfde kanaaltje(s) verstopt :(
    Dus ik wil je toch even het hele scenario voorleggen...

Vera zit nog op gemiddeld 5 voedingen, naast de bijvoeding, maar de 16u voeding kan er vaak wel af. Ook voor de late avondvoeding wordt ze soms niet meer wakker.
    Af en toe wil ze weer een tijdje meer drinken (tandjes, sprongetje..?) en vervolgens is die behoefte weer minder.

Ik zit dus vaak met stuwing hierdoor. Liever wil ik haar geen voeding 'opdringen', omdat ik stuwing heb. Ze groeit al enorm goed (+1 groeicurve)!
    Maar ja, steeds blijven kolven om die verstoppingen te voorkomen is ook niet goed voor mijn productie...

Hoe kan ik hier nu het beste mee omgaan?

9. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi,

Tja, dat is even lastig. Als jij wel wilt maar zij even niet.
    In jouw situatie is het wel belangrijk om de harde plekken niet te negeren want voor je het weet zit je weer met een borstontsteking.

Misschien kan je proberen om (wanneer je zelf te vol loopt) aan te leggen voordat je haar andere voeding geeft. Dan ben jij in elk geval wat van de spanning kwijt. Het hoeft dan geen volledige voeding te zijn. Je geeft dan de bijvoeding daarna.

Probeer zeker bij de late voeding niet zelf te " vol" te gaan slapen. Je kan proberen om haar half in slaap toch even aan te leggen. Als ze wel wat drinkt dan ben jij de spanning kwijt.

Een andere kant en klare oplossing kan ik je niet bieden. helaas.

Succes!
    Ilse

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Hm, ja die dingen doe ik ook al wel. Maar even goed, bedankt voor t meedenken!

11. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Tja, ik hoop dat alles een beetje is opgelost, meer tips kan ik nu niet voor je aandragen...

Succes

Ilse

Deel Deze Pagina