Zesde ziekte of ?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door BrB, 1 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BrB

BrB Actief lid

20 mei 2008
    368
    0
    0
    Leusden
    Hallo,

afgelopen dinsdag heeft onze dochter (nu 12 maanden) een prikje gehad. Toen ze het kreeg had ze al iets verhoging, maar ze voelde zich prima en we dachten zelf aan tandjes. In overleg met de ka besloten toch een prikje te geven (een maandje daarvoor had ze namelijk ook verhoging op de dag van een prikje en deze hadden we dus uitgesteld. Is het nog duidelijk :( ).

In ieder geval heeft ze die avond hoge koorts gehad (39.8 ) en dit is tot donderdag zo gebleven. Vrijdag had ze ook geen verhoging meer, dus lekker naar buiten geweest. Ik zag voordat we gingen bij het verschonen allemaal kleine, rode vlekjes. Het voelde wat ruw aan. Ik ben meteen richting de dokter gewandeld om ff te laten checken (we hebben vandaag een kinderfeestje en wilde weten of het een kinderziekte is of verlate reactie ofzo op de inenting). De dokter wist het niet zo goed :( . Ons meisje is half Indisch en hij gaf letterlijk aan: "tja, ze heeft ook een lastige huid om het goed te beoordelen". Nou ja, omdat ze dus iets getint is kon hij het niet beoordelen.
    Inmiddels zijn we 3 dagen verder en heeft ze nog wat vlekjes. Het was wat uitgebreid van romp naar hals en een paar op haar gezicht. Overal lees is dat bij de zesde ziekte de vlekjes na 2 dagen weg zijn, maar dat is dus niet het geval. Ze wrijft ook de hele tijd over haar koppie en jeukt wat achter haar oor. Soms trekt ze zo hard aan haar haar dat ze moet huilen, arm meisje.
    Verder is ze heel vrolijk hoor, wat sneller moe, maar ze kletst gewoon de oren van je hoofd ;) .

En ach wat doe je als de ha geen antwoord kan geven op je vraag: juist, dan ga je naar dit forum ;) .

Sorry voor het lange verhaal, maar wist het ff niet korter te formuleren :oops: .

2. Dushi

Dushi Niet meer actief

Na de BMR vaccinatie kan je kind last krijgen van huiduitslag.

Verder is het in de gaten houden van koorts belangrijker. Ze moeten ook blijven drinken.

Sterkte.

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Misschien is door de enting de normale loop van de ziekte wat verstoort?

Het lichaam moet naast die 6e ziekte (eerst hoge koorts, dan vlekjes) ook nog die entingsvloeistof verwerken. Misschien dat het dan wat daagjes extra duurt voordat het over is?

(maar ik ben geen dokter hoor!)

4. BrB

BrB Actief lid

20 mei 2008
    368
    0
    0
    Leusden
    ja, sneu he? Ik vind ook dat dat meisje het ff zwaar heeft. Eerst die rotenting en dan ook nog een kinderziekte er bovenop.
    Het is overigens geen BMR geweest, maar de laatste DKTP volgens mij (heb het boekje niet bij de hand).
    De koorts is nu voorbij, ze is heel vrolijk, maar met tijden heel hangerig.

Hoop dat het de 6e ziekte was/is, want dan is het nu zo goed als voorbij en niet iets anders... :rolleyes:

5. Boja

Boja Fanatiek lid

2 jul 2007
    4.947
    0
    0
    Amsterdam
    Wat een rare huisarts heb je zeg (ik trouwens ook hoor)

Mijn zoontje is half surinaams (heeft wel een hele lichte huid) maar bij hem was het duidelijk dat ie de zesde ziekte had in december. Eerst 3 dagen 40 graden koorts en toen uitslag over zn hele lichaam maar dat was inderdaad na 2 dagen weg en jeukte volgens mij niet.

Ben geen arts, maar denk niet dat je meisje dan de zesde ziekte heeft. En Dushi zegt dat ze huiduitslag kunnen krijgen van de BMR prik, dan is dat het wellicht. Kun je het CB niet beter bellen als je HA er geen antwoord op weet?

6. BrB

BrB Actief lid

20 mei 2008
    368
    0
    0
    Leusden
    dit was een vervangende ha. Mijn eigen ha is super, maar die had geen tijd meer afgelopen vrijdag. Dit is een jonge vent en ik had al niet zo'n hoge pet van hem op, maar nu helemaal niet. Zeker niet omdat hij met zo'n encyclopedie ging zitten (als mijn eigen ha dat had gedaan had ik het niet erg gevonden, ook erg eigenlijk ;) ).

Maar Boja, hoe zag die uitslag eruit: echt vlekjes of ook een beetje bultjes/pukkelig?

7. Boja

Boja Fanatiek lid

2 jul 2007
    4.947
    0
    0
    Amsterdam
    Haha, dan krijg je een beetje het gevoel dat je het zelf ook wel had kunnen opzoeken!

Nee die uitslag zat echt in de huid zeg maar, dus geen bultjes.

8. BrB

BrB Actief lid

20 mei 2008
    368
    0
    0
    Leusden
    Hmm...geen zesde ziekte dan? Nou ja, ze is vrolijk en drinkt/eet redelijk. We houden het wel ff in de gaten.
    Hoorde vandaag dat het ook uitslag zou kunnen zijn van de (plotselinge) daling van de koorts.

9. marloesss

marloesss Actief lid

17 okt 2006
    158
    0
    0
    5e ziekte geeft ook vlekjes. Onze zoon heeft ze inmiddels allebei gehad, en van de 5e ziekte voelde hij zich vervelender dan van de 6e, ook hangerig, zoals je het beschrijft. Zou dus ook nog kunnen...

10. Boja

Boja Fanatiek lid

2 jul 2007
    4.947
    0
    0
    Amsterdam
    Dat heb ik nog nooit gehoord dat het door plotselinge daling van de koorts kan komen, maar als dat zo is dat is ze er vast weer snel vanaf.

Inderdaad even in de gaten houden en als ze vrolijk is en blijft eten/drinken is het een goed teken! Succes met je meisje!

Deel Deze Pagina