hallo, mijn zoon (3jr) en dochtertje (21mnd) slapen al vanaf de geboorte van mn dochter samen in 1 kamer. in het begin was het even wennen natuurlijk voor mn zoontje maar daarna ging het zonder problemen. sinds 2-3 maanden zijn ze allebei wat dat betreft moeilijk geworden.. voortaan is het minimaal een half uur tot een uur eerst rotzooien voordat ze echt gaan slapen. ze klimmen uit hun bedjes, gaan spelen, ruzien en noem maar op. duizend maal moet ik binnenkomen om ze terug in hun bed te stoppen..als ze eenmaal slapen, slapen ze 1-2 uur. maar de periode voordat ze in slaap vallen is echt killing..soms echt om helemaal gek van te worden! vooral als je nog een baby van 3 mnd hebt. is dit een rotperiode die weer overgaat? wat kan ik hier aan doen? ik heb verder nog een vraag.. hoe kan ik mijn peuters het beste straffen als ze stout zijn? wat zijn de methodes? ik heb geprobeerd ze in een aparte ruimte te zetten maar ze blijven maar terugkomen en doen hun eigen ding. duizend maal zet ik ze op de gang maar ze komen gewoon heel leuk terug en luisteren voor geen meter.. wat doe ik fout?
Heb je het over overdag dat ze niet gaan slapen? Ik zou denken dat je zoontje van 3 ondertussen wel zonder middagslaapje kan. Als je alleen je dochtertje naar bed brengt zal dat het probleem wel grotendeels oplossen. Als het 's avonds is, breng je gewoon eerst de jongste naar bed en de oudste een half uur later. Wat betreft straf, zoek een plek waar ze echt niet willen zijn. Mijn dochter vind het in de gang ook leuk, dan gaat ze gewoon naar boven ofzo, dus dat doe ik niet meer, als ze echt vervelend is zet ik haar in haar eigen kamer. Alhoewel daar ook speelgoed ligt vindt ze het vreselijk als ze 'verplicht' wordt neergezet (voor straf dus) en dat is dus heel effectief.
Mijn dochter was 3 toen we onze jongste kregen en die lagen ook een jaar samen op 1 kamer. Ik heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad ook tussen de middag niet (mijn dochter sliep ook nog tussen de middag en dat had ze echt nodig) Ik bracht ze alleen niet samen naar bed. Ik deed eerst de jongste en als die sliep gingen we op onze tenen (altijd heel overdreven en als een soort spelletje want dan vond ze het zelf ook heel leuk) naar haar bedje toe en lekker slapen. Als de jongste wakker werd (die sliep wat korter en vaker natuurlijk) sliep ze daar gewoon doorheen. Ze was (en is nog steeds) een vaste slaper dus heb er echt nooit problemen mee gehad. Ik weet niet of je zoontje ook vast slaapt maar zowieso zal ik er een spelletje van maken dat hij wat later in de middag mag gaan slapen omdat hij grote broer is en dan als indianen heel zachtjes naar zijn bedje sluipen ofzo?