hallo webcare team Ik werk officvieel 24 uur maar ben bijna anderhalf jaar ziek. In dit anderhalf jaar heb ik al een heel aantal maanden 24 uur gewerkt maar dan wel therapeutisch, momenteel is het niet meer mogelijk om mijn eigen werk te hervatten maar wek ik al een maand of 2 therapeutisch administratief. Ik heb aangegeven dat ik me een gedeelte wil beter melden omdat ik dit werk nu prima aankan. Maar dit mag niet omdat ik niet in mijn eigen werk kan hervatten 'Dit heeft vervelende gevolgen voor mij, kan namelijk niet aan mijn eigen vakantieuren bijvoorbeeld. Mijn leidinggevende zegt dus dat ik me niet beter mag melden omdat ik mijn eigen werk niet kan doen, mag me ook niet gedeeltelijk beter melden. Zie momenteel door de bomen het bos niet meer of iets wel of niet mag, hem al zo vaak dingen en waar/onwaarheden moeten uitzoeken tot aan het juridisch loket toe. Kunnen jullie mij antwoorde geven hoe het zit met het wel of niet beter melden? het is ook nog zo dat het uwv de werknemer opdraagt een baan te creeëren voor mij maar dat de werkgever zegt dat dit niet mogelijk is.
Beste Anniek, Ik begrijp dat je wilt weten of je op basis van de aangepaste werkzaamheden die je nu doet voor een deel hersteld gemeld kan worden. Zolang je klachten hebt waardoor het werken in je eigen functie niet mogelijk is ben je ziek. Als je weer voor een deel of helemaal je eigen werkzaamheden kunt doen, kan je jezelf voor dat gedeelte hersteld melden. Als je arbeidsongeschikt voor je eigen functie blijft maar wel weer volledig in een andere functie gaat werken, kun je samen met je werkgever overleggen of je je dan hersteld kunt melden. Gedurende de eerste twee jaar van je ziekte is je werkgever er samen met jou verantwoordelijk voor dat je zo snel mogelijk weer kunt werken. De stappen die jij en je werkgever hierbij dienen te volgen vind je in deze brochure. Ik wens je alvast fijne feestdagen. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team
bedankt voor je antwoord. Ik kan mijn eigen functie niet meer hervatten. Dit is duidelijk en ook vast gesteld door een arbeidsdeskundige. Ik ben nu overal en nergens aan het werk, administratief. Dit gaat redelijk goed en wil daarom een gedeelte uit de ziekte wet. Van mijn leidinggevende mag dit dus niet omdat ik mijn eigen werk niet kan hervatten! Ik baal hiervan, maar ik kan er niets aan doen denk ik???? bvd Anniek
Beste Anniek, In jouw situatie overleg je met je werkgever over de mate van ziekmelden en de re-integratie vanuit die ziekmelding. Als jij en je werkgever het niet eens zijn over de re-integratie of mate van ziekmelding, kun je een deskundigenoordeel bij het UWV aanvragen. Het UWV geeft dan een objectief oordeel over de gang van zaken. Actuele informatie over het deskundigenoordeel vind je in deze brochure. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team