Volgens mij gaat het er helemaal niet om of een andere moeder het wel of niet fijn vindt om bezoek te krijgen als een kind ziek is. Ieder zal haar eigen redenen hebben om dat wel of niet te doen. Het gaat er om dat ts in dit geval ervoor kiest om dat niet te doen. En dat recht heeft ze. Of je het er nu wel of niet mee eens bent, het is belachelijk dat grootouders daar boos op reageren. Je mag toch zelf weten of je bezoek ontvangt en wanneer? En dan moet die ander je niet proberen te manipuleren of onder druk te zetten. Na zo'n reactie zouden mijn (schoon-)ouders sowieso een tijdje niet meer welkom zijn bij me.
Kwamen m'n schoonouders maar eens langs als er iemand ziek is. Wanneer mijn neefje of nichtje vroeger ziek waren gingen m'n moeder en ik altijd gelijk heen, ik zou die interesse juist waarderen...maar de opa's/oma's/ooms/tantes mogen steeds minder en moeten steeds meer, jammer. Als het een keer niet uitkomt moet je dat daarentegen wel gewoon kunnen zeggen. Vraag me dan wel soms af hoe het gezegd wordt en hoe boos schoonmoeder dan wel niet reageerde, sommige staan al op hun achterste poten wanneer schoonmoeder een keer wat harder zucht dan normaal...en dan de reacties van 'hier zouden ze voorlopig niet meer welkom zijn', sorry maar heb wel medelijden met de schoonouders van sommige schoondochters hier! Beterschapjes in ieder geval...
Dat was ik en ik reageerde op 'boze (schoon-)moeder' niet op een oma die wat harder zucht dan normaal. Gelukkig heb ik zowel met mijn moeder als schoonmoeder een goede band. Wij respecteren elkaar gewoon. Meestal zijn we over en weer van harte welkom. En als het een keer niet uitkomt, is het ook goed. Het zou niet in mijn hoofd opkomen om kwaad te worden omdat ik niet op visite mag komen en omgekeerd is dat gelukkig net zo. Of we zouden weken achter elkaar moeten zeggen dat het niet kan, dan vind ik het logisch dat ze het niet leuk vinden om hun kinderen en kleinkinderen zo lang niet te zien. Maar bij ons gaat er -uitgezonderd vakantie- sowieso nooit langer dan een week of een enkele keer twee weken overheen. Als je dan vervolgens nog gaat zitten mopperen als het een keertje niet uit komt, vind ik dat echt respectloos naar de ander toe. Of het is een poging om iemand door een soort 'emotionele chantage' zo ver te krijgen om toch te zeggen dat je mag komen. Ook respectloos. En van dat soort manipulatie houd ik niet. Dus als iemand echt boos reageert (kwaad worden aan de telefoon, tegen anderen mopperen e.d.) zou ik wel laten merken dat ik daar dus niet van gediend ben. Niet om een keertje zuchten omdat iemand het jammer vindt.