5,5 mnd en nog niet doorslapen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Ammie1984, 15 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    779
    68
    28
    Onze dochter is nu 5,5 maand oud. De nachten dat we goed hebben kunnen slapen kunnen we ons niet meer herinneren.
    De nachten gaan echt niet zo denderend.
    Er zijn nachten dat we er maar 1 of 2 keer uit moeten voor een speentje, maar ook deze nachten zijn alweer lang geleden.
    De afgelopen weken word ze ieder uur of om de twee uur wakker. Meestal is speentje geven voldoende en valt ze weer in slaap om vervolgens na een uur/2uur weer wakker te worden. Soms gebeurt het ook wel dat ze na een half uur weer wakker word.
    Dit gaat dan de hele nacht door.
    Soms slaapt ze goed van 7 tot 3 en is het va 3 tot 6 drama met elke 30 min speen geven.

Ik vind het echt niet erg om er s nachts uit te gaan, maar dit begint zo langzamerhand wel op te breken..

Is dit normaal? Gaat het ooit over en beter worden?

Ze heeft trouwens geen honger s nachts, want flesje wilt ze dan niet.

Wel zijn we erg snel bij haar. Moeten we haar misschien een tijdje (Max 10 min) laten huilen? Ik ben daar niet zo van, maar ben nu wel echt een beetje ten einde raad en heb het idee dat we in een cirkel zitten waar we niet echt uitkomen als we doorgaan zoals nu..

Graag hoor ik wat tips, ervaringen..

Ik ben zo bang dat dit nooit over gaat..

2. tuc

tuc Niet meer actief

Hier ook bij de oudste...geen honger maar wel 15-20 keer per nacht de speen geven of een aai over de bol. Heeft 13 maanden geduurd en sindsdien (ze is nu 5,5) nooit meer wakker geworden s nachts :D

ik heb haar nooit laten huilen..baby's worden niet wakker om papa en mama te pesten maar omdat er iets is.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ze is nog zo jong! Logisch dat ze niet het klokje rond slaapt!
    Een baby 'slaapt al door' als ze 5 uur aan een stuk slaapt.

4. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    779
    68
    28
    @dirksmama; ja dat weet ik. Alleen aan de 5u achter elkaar komt ze dus ook meer niet dan wel.

Onze oudste sliep al zo snel door en voor haar hoefden we er ook echt bijna nooit uit s nachts.
    Nu weet ik dat niet alle kindjes hetzelfde zijn, maar dit zijn echt twee uitersten.

Ik heb ook niet het idee dat ze er overdag veel last van heeft dat ze s nachts zo vaak wakker word. Ze is niet onwijs moe en slaapt gewoon 2 soms 3 x per dag.

Bij de slaapjes overdag moeten we ook regelmatig even naar haar toe voor de speen, maar dat vind ik niet zo'n punt.

Alleen die nachten.. Pfoeh he...

Bij m'n oudste snapte ik andere ouders totaal niet wanneer zij vertelden dat de baby tijd zwaar en pittig was.
    Nu kan ik me daar helemaal in vinden ☺️

Laten huilen is ook niet echt m'n ding. Maar als echt niks anders zou werken..
    Maar goed, als het ooit over gaat misschien maar accepteren en wachten tot het beter word.

Volgend weekend gaan we samen een weekendje weg. Wat kijk ik daar naar uit zeg. Gewoon twee nachten heerlijk slapen zonder er uit te hoeven 😊

5. senna999

senna999 Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.815
    1
    0
    balen is dat he als ze niet doorslapen.

hier sliep onze eerste met een week of 8 door.

zoonlief is nu ruim 8 maanden en hij slaapt nog steeds niet door.
    hetzelfde verhaal als bij jou.
    laten huilen hebben we dus wel eens uitgeprobeerd, maar dat ging steeds harder totdat dochter dus ook wakker werd. heb je er dus 2 wakker. dus dat doen we niet meer.
    hebben vanalles geprobeerd, hem overdag meer wakker houden, vroeg naar bed, laat naar bed, papfles, gewone fles, extra fles, bordje pap etc etc.
    maar het maakt allemaal niks uit.
    hij gaat nu rond 7 uur a half 8 naar bed en dan rond half 11 krijgt hij nog een papfles, dan slaapt hij meestal tot een uur of 2 en dan begint het gedoe met wakker worden en speen erin en eruit.
    dan om half 7 krijgt hij weer een fles en begint de dag.. gaaaap

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Heb je al een geprobeerd of het met een zetpil beter gaat? Dat ze dan minder vaak wakker wordt? Zoja, dan zou ze pijn moeten hebben en zou je daarin even verder moeten zoeken, wat dan de oorzaak is.

7. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.292
    1.444
    113
    Toen mijn zoon net geboren werd moest ik er sbnachts ook steeds uit voor de speen. Ik heb toen (hij was een paar weken oud) de speen gewoon niet meer gegeven. Dat hielp perfect want vanaf dan werd hij niet meer wakker en konden wij doorslapen. Hij is nu 6 mnd en heeft nooit een speen en dat bevalt me prima!

8. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.292
    1.444
    113
    Oh wacht hij is al 7 mnd :D

9. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Probeer eens een tijdje laten huilen. Misschien herpakt hij de slaap dan wel weer. Mijn zoontje word ook wel eens in de nacht wakker, vaak na een paar minuutjes huilen, wordt het weer stil.
    Soms doen ze het ook in de slaap en als je dan bij ze komt, worden ze juist wakker..

10. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Klinkt alsof de speen bij jullie kind echt erbij hoort als slaapritueel, om in slaap te kunnen vallen.

Ik zou dat proberen te doorbreken en kijken wat ze doet als je haar wel laat huilen. Jammeren/mopperen zou ik dan accepteren, paniek of echt verdriet natuurlijk niet.

11. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    779
    68
    28
    @sandana; ja zonder speen gaat ze inderdaad niet slapen. Ik heb haar al een paar keer geprobeerd zonder speen weg te leggen, maar dat resulteert gelijk in huilen.

In het begin is ze een huilbaby geweest en de speen bood af en toe enige troost. Ook was haar zuigbehoefte enorm. Vandaar de speen..

Toch als ik af en toe ens bij haar ga kijken heeft ze de speen meestal uit. Dan is ze er mee in slaap gevallen, maar tijdens de diepe slaap valt hij denk ik uit en word ze er niet wakker van.
    Totdat ze in de lichte slaafse komt en merkt dat ze haar speen mist..

Echt wakker is ze namelijk niet. Ze huilt wel. Maar zodra je haar speentje geeft slaapt ze weer verder.

Maar het is zoooo vermoeiend..

12. beebje2013

beebje2013 Actief lid

13 aug 2013
    360
    0
    16
    Dit!

13. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

21 dec 2013
    1.805
    655
    113
    Wij gaven heel lang nog een fles als wij zelf naar bed gingen, maar ik weet niet of dat bij jullie werkt, omdat je al zei dat ze 's nacht geen fles wilt. Sterkte met de gebroken nachten.

14. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.980
    136
    63
    Accepteren. Heeft hier ruim 2 jaar geduurd. Gelukkig slaapt zijn zusje stukken beter!

15. sweetbabygirl

sweetbabygirl Actief lid

12 dec 2013
    262
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou ook het 'speen' patroon proberen te doorbreken, anders loop je over een jaar nog heen en weer. Gebroken nachten heb je toch al dus wie weet wat het je oplevert als je het een paar nachten zonder speen probeert. Sterkte!

16. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Misschien toch nog die zuigbehoefte. Ik herken het wel van onze zoon, hoewel ik er niet elk uur uit hoefde, hij hield zn speen wel in.
    Die zuigbehoefte wordt met een maand of 6, 7 wel minder bij de meeste baby's.
    Resultaat is hier in ieder geval dat zoontje wel wakker wordt maar ook weer zelf in slaap valt. Hier hielp het wel om even af te wachten en niet bij het eerste kikje naast zn bed te staan. Ik hoorde snel genoeg of hij hard ging huilen en dan stopte het ook niet vanzelf.
    Maar wij hebben regelmatig naast hem gezeten, op schoot, in ons bed,noem maar op. Heel vermoeiend.
    Maar het gaat steeds beter, recentelijk was het slapen gaan ellendig maar ook dat heeft zich weer opgelost. Volg je gevoel en probeer wat uit. Een keer laten huilen hebben we wel gedaan maar pas kord geleden omdat we hem daarvoor nog echt te jong vonden om te laten huilen.

Als het je teveel wordt, zoek iemand waar je baby een nachtje kan logeren of ga zelf ergens anders slapen zodat je even bij kan tanken. Dat helpt enorm.

17. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    779
    68
    28
    Ze ligt nu sinds 7u op bed. We zijn tot nu toe twee keer terug geweest en dat was vrij in het begin. We zijn niet gelijk gegaan, hebben haar even een tijdje gelaten. Toen ze echt niet van plan was weer te gaan slapen en echt ging huilen ben ik even bij haar geweest. Eerst alleen knuffeltje gegeven en weer weg gegaan, maar zonder speen wil ze echt niet slapen. Na paar minuutjes weer terug gegaan en speen gegeven. Sindsdien niet gehoord tot nu toe.

We hebben dus iets langer gewacht met naar haar toe gaan en hebben speentje geven wat uitgesteld.
    Nu kijken wat vannacht gaat brengen. Ik laat het morgen weten.

18. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    779
    68
    28
    Hier even een update van de afgelopen twee nachten. Zondag zijn we om 23u nog even naar haar toe gegaan, omdat ze wakker werd en een tijdje lag te huilen. Daarna is ze s nachts nog een paar keer wakker geweest. We zijn niet naar haar tie gegaan en ze is uit zichzelf weer in slaap gevallen, zonder echt te huilen.

Gisteren om 19u weer op bed gelegd met haar speen. Ze raakte hem vrij snel kwijt en begon te huilen. Ik ben na ong 5 min gaan kijken en heb speentje weer gegeven. Weer vrij snel raakte ze hem kwijt. Ze is nogal schor, dus ik kan moeilijk beoordelen wanneer ze echt overstuur huilt momenteel. Ik ben beneden even gaan opruimen en schoonmaken en gesteld dat als ik klaar was daarmee ik bij haar ging kijken. Binnen 10 min was ik klaar en stond op het punt om bij haar te gaan kijken, omdat ze naar mijn idee nu wel echt verdrietig was.. Maar toen was het opeens stil! Zo van het een op het andere moment.
    En sindsdien hoefden we geen een keer meer naar haar toe. Ik ben natuurlijk wel even bij haar gaan kijken en ze lag heerlijk te slapen.
    We hebben de hele nacht kunnen slapen, zonder er een keer uit te hoeven. Dat was wel heel lekker.

Toch heb ik me er wel de hele avond rot over gevoeld dat ik haar heb laten huilen.. Niet lang, want binnen 10 min is ze in slaap gevallen.
    Maar toch zit het me niet lekker. Vraag me af of het kwaad kan?

Zijn er meer mensen die hun kindjes even laten huilen?

19. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Hoi Hoi,

Heel herkenbaar, ik heb precies hetzelfde probleem. Alleen is mijn zoon inmiddels 7 maanden. Ik heb hem (geheel uit eigenbelang:) nog op mijn kamer liggen, zodat ik 's nachts niet steeds eruit moet en alleen mijn arm hoef uit te steken om zijn speentje terug te duwen of evt. een aai over zijn bolletje...De eerste maanden heeft hij ook enorm veel gehuild, dus rust hebben wij ook niet echt gehad... ik kan het niet aan om ook nog eens 20 keer naar zijn kamertje te lopen 's nachts...
    Ik heb nu binnenkort een week vakantie, en daar wil ik gebruik van gaan maken om hem op zijn eigen kamer te gaan leggen... Want ik heb ook wel eens het idee dat hij door onze aanwezigheid ook vaker wakker wordt (van bijv. geluiden als wij naar bed gaan, als je je omdraait, snurken:) Daarnaast ben je er dan wel steeds meteen bij, en geef ik hem eigenlijk niet de kans om zelf weer in slaap te kunnen vallen. Overdag is dit namelijk ook een groot probleem bij ons...
    Hoe gaat het overdag bij jullie??

20. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    779
    68
    28
    @Veertje; overdag doet ze ongeveer drie slaapjes, wel zijn die slaapjes wat onrustig. Ze word zo nu en dan wakker en slaapt weer verder met de speen. Maar overdag vind ik het niet zon punt :)

De afgelopen twee nachten zijn wel goed gegaan bij ons. Nu heb ik haar gisteren dan ook even laten huilen. Dat vond ik wel heel moeilijk en het zat me de hele avond niet lekker. Ik heb haar niet lang laten huilen hoor; maar toch...

Vandaag overdag geprobeerd zonder speen weg te leggen, maar gelijk huilen..

Dus tja, misschien maar niet al te veel proberen om de speen af te wennen?

Deel Deze Pagina