Even ter introductie: Mijn dochter is (bijna) 9,5 maand oud. Altijd borstvoeding gehad (nog steeds 2x daags, 1x daags KV) en vanaf de 6 maanden krijgt zij savonds een groente hapje (al 2 weken daarvoor begonnen met fruit introduceren wat ze meteen lekker vond en nogsteeds vind). Groente ging er goed in, iets minder graag dan fruit maar alla. Ze at al snel 100 gram en luste eigenlijk alles (vers gemaakt). Gewoon gepureerd. Inmiddels is het al een ruime maand een ellende. Volgensmij is het gekomen nadat ik probeerde om het iets grover te laten maar inmiddels is het al weer fijn gepureerd en daarmee werd het niet beter.. Soms eet ze enkele happen tot een halve portie (ong 75/100 gram) maar vaak weigert ze al na een paar lepeltjes. Ook uit het handje heb ik al dingen aangeboden. Soms knabbelt/sabbelt ze wat maar vanavond werd ze al boos bij het zien van een aardappeltje... Heb enkele potjes geprobeerd ter variatie (pasta bolognese, curry met kip) maar ook dat gaat niet echt (eerder vaak nog minder eigenlijk). Als ik na het 'eten' een portie kwark/joghurt aan bied gaat het mondje open als een jong vogeltje en eet ze zo 100 gram weg zonder blikken of blozen. Geen honger is het dus ook niet . Overigens is ze gék op een boterham/korst, die zou ze vlot willen ipv avondeten maar dat lijkt me ook niet de manier... Vaak slaapt ze tot half 5 en bieden we rond half 6/6 de warme hap aan, echt moe kan ze dus nog niet zijn. Wel is 2 weken geleden het eerste tandje doorgekomen en de 2e zit nu te wringen (merken verder niet veel aan haar wbt pijn door de tandjes). Kortom iemand nog tips? En ook, hoe er mee omgaan? Niet eten = oke en gewoon door gaan met de rest van de 'planning'? Wel of geen toetje geven bij slecht eten? Bedankt voor het mee denken alvast!
ik maakte er geen probleem van als ze haar flesje maar goed leeg dronk. ze kreeg van mij wel een toetje
Yups, is meestal gewoon een fase. Doorkomende tandjes zie je dan inderdaad ook vaak Gewoon blijven aanbieden. Onze meid vond gepureerd met grove stukjes maar niks. Het was hier of helemaal glad, of stukjes. Wat wel werkte was bijv. gepureerde broccoli door de rijst, maar niet geprakte broccoli.. Het kwam vanzelf goed. Ze eet nu alles en meestal een gehele portie. Al heeft ze natuurlijk ook dagen wanneer ze niet wil, of maar de helft. Wij hebben als richtlijn dat we geen strijd maken van het eten. En yoghurt na is bij ons onderdeel van de maaltijd, nooit een straf of beloning. Omdat ik het belangrijker vind dat ze wat binnenkrijgt, geef ik stiekem juist extra yoghurt als ze dr eten niet wil
Oh ik herken je verhaal echt helemaal! Inderdaad, een fase. Maar wij zitten er ook middenin, en het is best vervelend.
Bedankt! Ik vind joghurt/kwark eigenlijk ook juist een goed iets en geen 'beloning' ofzo maar was toch benieuwd hoe jullie er over dachten. Wil natuurlijk ook niet dat ze daardoor blijft denken "Snel boos worden en geen eten willen dan komt lekker het toetje"
Tja, en het wordt er de komende maanden (vanaf 1 jaar) vaak niet beter op... Hebben al verschillende van die periodes gehad, erg vermoeiend en frustrerend, maar vooral niks laten merken aan je kindje! Hier wel altijd een toetje, ook al heeft ze niet goed gegeten. Vandaag gingen er hier ook alleen maar een paar gebakken aardappeltjes in... Ook hier hebben we de afspraak: geen strijd maken, niet oneindig blijven aanbieden etc. Geef haar hier ook altijd wat extra toetje als ze niet goed gegeten heeft...heeft ze niet door, haha!
Klopt het dat je dochter in het begin vers gemaakte groenten kreeg en nu potjes? Hier namelijk een zoon die potjes groenten pertinent weigert. Wil niet zeggen dat hij de vers gemaakte groenten altijd goed eet, maar wel overduidelijk beter. Voor de rest niks toe te voegen aan de andere dames
Lekker loslaten, gaat vanzelf over. En dan als jullie eten aan tafel zetten met wat groente om mee te spelen (of te proeven) zonder er aandacht aan te besteden. Wil ze spelen, dan speelt ze. En wil ze eten dan doet ze dat lekker. Wij besteden er geen aandacht aan (al kan ik wel genieten als hij lekker eet) en ruimen braaf de troep op achteraf (zo, toch nog een tip haha)