Beste Adrienne en/of Ilja Sinds eind december vorig jaar ben ik de trotse moeder van n prachtig dochtertje. Ze is nu dus ruim 5 weken oud. Ze weegt ruim 4.300gr en krijgt uitsluitend borstvoeding. We hebben eigenlijk 2 problemen waar we nu tegenaan lopen en we weten niet zo goed hoe we ze op kunnen lossen. Graag dan ook jullie mening/advies. - Ze huilt echt heel erg veel. Soms is het huilen, maar soms is het ook schreeuwen of krijsen. Ze heeft erg last van krampjes, maar ook als ze (voor mijn gevoel) geen krampjes heeft, huilt ze veel. Ze kan eigenlijk niet wakker zijn en niet in mijn of mijn mans armen zijn. Zodra we haar neerleggen, begint ze te huilen. Alleen s ochtends lukt t misschien n minuutje of 10 af en toe. Gevolg is dat ze echt heel veel op de arm is. Waarschijnlijk te veel. - Ze slaapt overdag praktisch niet. Ik weet niet wat normaal is, maar ze slaapt zo gemiddeld 11 van de 24 uur. S nachts gaat t gelukkig wel redelijk, maar overdag wil of kan ze niet slapen. Ze valt wel eens op de arm in slaap, maar zodra we haar in haar bedje leggen, wordt ze wakker en begint ze te huilen. In haar eigen bedje in slaap vallen, dat lukt sowiezo niet. We hebben overdag dus ook absoluut geen ritme. Ook hebben we nog geen regelmaat gevonden in de voedingen. Ze vraagt veel, soms zelfs om t half uur. Als ze wakker is, houdt ze t maximaal 2 uur vol. Ze begint nu zelfs tijdens de voedingen te krijsen. In plaats van dat t makkelijker wordt, vind ik t alleen maar moeilijker worden. Is het normaal dat babietjes van die leeftijd zo weinig slapen? Ik heb gelezen, dat t niet goed is, om babies te laten huilen ivm t hechtingsproces. Aan de andere kant, moeten ze leren om zelf in slaap te vallen. Hoe lang mag je ze in bed laten huilen, zonder dat t hechtingsproces in gevaar komt? Ik haal haar niet bij de 1e kik uit haar bedje hoor, maar als ze echt begint te huilen, dan haal ik haar eruit. Is dat misschien verkeerd en prikkelen we haar daar alleen nog weer meer mee en maken we inslapen alleen maar moeilijker? Hoe zou n goed ritme eruit zien en hoe krijgen we dat voor elkaar? Zouden jullie ons advies kunnen geven? We willen t zo graag goed doen voor ons meiske en genieten van elkaar. Alvast bedankt! Groetjes, Rubin -
Hoi hoi, Dat klinkt vrij heftig! Het is niet normaal dat een baby zoveel wakker is, en zoveel huilt. Het kan een paar redenen hebben. Honger! Hoe gaat het met groeien, doet ze dat goed, hoeveel plast en poept ze? Heb je zelf het idee dat je productie genoeg is? Ik wil daar graag van alles over weten, daar kan ik misschien iets mee. Het zou ook niet onverstandig zijn, om er een osteopaat naar te laten kijken. Er kan met de bevalling iets mis gegaan zijn met het nekje. Die kunnen wonderen verrichten. Als er iets aan de hand is, dan helpen alle manieren om er een ritme in te brengen niet. Groetjes Adrienne
Dank je wel voor je snelle reactie en vooral ook dat je onze problemen serieus neemt! Even als achtergrond info, ik woon niet in Nederland, dus hier is t systeem anders. Heb de problemen besproken met een kinderarts en n verpleegkundige, maar kreeg niet echt gehoor. Werd afgescheept met 'krampjes zijn normaal' en ' de een slaapt nu eenmaal meer dan de ander'. Ook heb ik zelf aangestipt of t misschien niet honger kan zijn ,maar de kinderarts verzekerde me, dat ze goed aankomt en dat iedere moedermelk voldoende kwaliteit heeft. Zelf twijfel ik wel eens of ze genoeg krijgt. Ze was bij de geboorte 3.400, bij thuiskomst uit zkh was ze 3.280. Ze is dus in het totaal goed aangekomen. Vooral in t begin ging de gewichtstoename snel. Ruim n week geleden was ze 4.140. Nu 4.310. Is dat goed? Heb vd week n volle borst leeggekolft, had 140ml. Qua plas en poep luiers durf ik niet zeker te zeggen. Wilde het laatst al bijhouden, maar weet dan niet of ik ook n klein beetje poep moet tellen bij poepluier? Zal t morgen ook weer eens bij houden. Misscihen ook nog even ter info, s nachts slaapt ze wel redelijk, soms wel 5-7 uur in een stuk, maargoed, dat is voor mijn gevoel omdat ze gewoon zo moe is van de dag. Ik hoop dat ze hier ook Osteopaten hebben. Hier nog niet van gehoord. De bevalling is trouwens best heel snel gegaan, 5 uur ongeveer. Groetjes, Rubin
Hoi, In principe groeit ze goed. Maar je zou toch eens kunnen proberen om de afgekolfde voeding met een flesje te geven. Ze mag dan gerust die 140 ml hebben bijvoorbeeld. En dan zie je meteen wat ze daarna doet. Of ze dan wel tevreden is of niet. Tepel/speenverwarring is niet meer aan de orde. Kolf af tegen voedingstijd, leg niet aan, maar geef meteen de fles. Wel maar eenmalig natuurlijk. Als ze daarna goed slaapt, is het raadzaam om een paar dagen veel aan te leggen, en ook nog te kolven tussendoor. Dan krijgt de productie een boost. Kijk maar eens of het iets oplevert. Krampjes kan dan wel normaal zijn, maar er is wel iets tegen te doen. Infacol bijvoorbeeld zorgt ervoor dat de kleine gasbellen in haar buikje omgevormd worden tot één grote. Het werkt goed, maar of het bij jou te krijgen is?? daar zou je eens naar moeten zoeken. groetjes Adrienne
Ik zal het proberen. Laatst toen ik die 140ml had afgekolfd, wilde ik haar de melk daarna gelijk geven, maar t heeft veel moeite gekost, om t flesje leeg te drinken. Allereerst liep de melk te snel en kon ze het niet bijhouden met slikken (hoewel ik n flesje heb van 0-3mdn). Misschien moet ze nog leren uit n flesje te drinken? Of is het raadzaam niet t flesje helemaal vol te doen, zodat t minder hard loopt? Verder heeft ze de 140ml ook niet in 1 keer opgedronken. Misschien drinkt ze per keer wel te weinig en is ze daardoor zo snel hongerig? Een vraag hierbij: hoe vaak mag/kan je afgekolfde melk opwarmen (au-bain-marie)? Die keer dronk ze de melk ook niet in 1 keer op en zal ik de melk tussendoor nog n keer moeten opwarmen? Verder stel je voor n combinatie van kolven en aanleggen. Hoe moet ik dat praktisch gezien doen? Wanneer kolven, wanneer aanleggen? Infacol hebben ze niet hier, maar hebben wel iets anders met de stof simeticon, dus zal wel op dezelfde manier werken? Ga dat proberen, vandaag gehaald. Groetjes, Rubin
Hoi hoi, Je hebt dat waarschijnlijk het verkeerde flesje, Dat is echt een kwestie van uit proberen hoor, ieder kind wil een ander flesje. De Dr Brown fles is een goede, maar weet niet of ze die bij jullie hebben. Of je het flesje vol doet of halfvol maakt niet uit hoor. Borstvoeding opwarmen mag maar 1 keer, daarna moet je hem weggooien. Dat middel met de stof simeticon zal goed zijn hoor, in infacol zit ook dat middel. De combi aanleggen/kolven. Als je het voor elkaar krijgt om iedere twee uur aan te leggen, hoef je niet te kolven hoor. Maar als dat niet lukt, en je denkt dat er te weinig voeding is, kolf dan na het aanleggen even tien minuten na, zodat er meer gestimuleerd wordt, en zodoende de productie meer wordt. Doet dit maar twee dagen hoor, daarna zou er genoeg voeding moeten zijn, en kun je weer normaal aanleggen zoals je gewend was. 's nachts hoef je niet te kolven natuurlijk, alleen overdag. Je kunt de voeding nageven, maar ook invriezen. Was ze na die 140 ml voeding stil trouwens? Groetjes Adrienne
Hoi Adrienne, Allereerst antwoord op je vraag, nee helaas was ze na dat flesje ook niet stil, maar het drinken uit de fles ging ook niet super (veel huilen tussendoor) en ze heeft t ook niet in 1 keer opgedronken. Moedermelk mag je dus maar 1 keer opwarmen? Wat doe je dan als ze langzaam drinkt en de melk koelt af of koelt de melk niet zo snel af? Bedankt voor de tip voor de dr. Brown fles. Ze zijn hier via internet te bestellen. Maakt t nog uit welke je bestelt (leeftijdsgebonden?). Ik zal t nog n keer proberen met t flesje, die ik al heb (Tommee Tippee). Wat betreft t aanleggen en t kolven weet ik niet zo goed wat ik moet doen. Om de 2 uur aanleggen is geen probleem, tis hier al n succes als ze het 2 uur volhoudt! Meestal is de interval nog korter. Ik weet dan vaak ook niet welke borst ik moet aanbieden, of degene waar ze eerder al uit heeft gedronken of de andere. Ik heb t idee dat ze misschien per keer te weinig drinkt. De laatste paar dagen huilt ze heel veel tijdens de voedingen (soms schreewen gewoon). Las op internet dat dat kan betekenen te veel of te weinig melk. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat bij mij t geval heeft. Ze drinkt voor mijn gevoel niet vaak de borst in 1 keer leeg, maar vind t ook moeilijk in te schatten wanneer de borst leeg is. Sorry voor mijn warrige reactie, maar ik weet echt niet wat ik moet doen, zou zo graag n beetje regelmaat hebben in de voedingen. Groetjes, Rubin
Hoi Rubin, Melk die een beetje lauw is , is niet zo erg hoor. Als het maar niet meteen uit de koelkast gegeven wordt. Ik denk niet dat het honger is, als ze dan een flesje van 140 dan ook niet stil is, dan kan dat eigenlijk niet. Hoe ging de bevalling? Aanleggen binnen een uur weer aan dezelfde borst. De beste methode om te te voeden is om twee borsten per keer te geven, de eerste het langste, de tweede kort. De voeding erna net andersom. Begin dus met de borst waar je mee gestopt bent. Als je maar één borst geeft, moet je wel om en om voeden. Dan begin je dus NIET met de borst waarmee je gestopt bent. Je borst is leeg, als hij slap aanvoelt, en als je baby een keer of vier moet trekken voor ze een keer kan slikken. Ik vind het moeilijk om te achterhalen waar het mis gaat, en ik vind eigenlijk dat je naar een arts moet, om het te laten bekijken. Zoveel huilen is niet goed. Een kinderfysiotherapeut in plaats van een osteopaat misschien?? Succes en groetjes Adrienne
Ja tuurlijk is het moeilijk om op deze manier te bepalen, wat er aan de hand is, dat snap ik. Zoals ik schreef, ben ik al bij de kinderarts geweest (voor routine controle), maar daar kreeg ik geen gehoor. Ze zei dat sommige babies nu eenmaal in de eerste drie maanden door krampjes. Ook op dat weinige slapen, kreeg ik geen reactie (de een heeft meer nodig dan de ander......), met andere woorden absoluut geen begrip of er is denk ik zelfs niet goed naar me geluisterd. :x Van de week komt de verpleegkundige nog n keertje om haar te wegen en zal het nogmaals ook met haar bespreken. Misschien idd n osteopaat of kinderfysio. Zal ook hiernaar vragen. Ook n goed nieuwtje: ze is nu na de voeding zowaar in slaap gevallen Gebeurt anders overdag praktisch nooit. Hopelijk is dit t begin van een verbetering????!!!!! De bevalling zelf is zonder complicaties verlopen, maar alles is wel heel snel gegaan. Vanaf t moment dat ik dacht dat dat wel eens een wee zou kunnen zijn, totdat ze er was,duurde iets meer dan 5 uur. Op t laatst heeft wel de verpleegkundige geholpen met persen door op de buitenkant van mn buik mee te drukken. Groetjes, Rubin
Hoi hoi, Dat mee helpen met persen van de verpleegkundige kan de oorzaak zijn dat er iets mis is gegaan met het nekje. Een osteopaat of kinderfysio kan dan wonderen verrichten. Hopelijk komt er wat verbetering! Succes in ieder geval. Groetjes Adrienne