op buikje slapen

Discussie in 'Verzorging' gestart door talia, 25 apr 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. talia

talia Fanatiek lid

27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    kind en gezin raad het af baby's op hun buik te laten slapen.
    ze moeten wat dan ook op hun rug liggen.
    omdat buik slapen wiegendood zou bevorderen.
    vroeger moesten moeders hun baby's op de buik leggen, daarna is dit verandert naar afwisselend op de zij en nu dus op de rug.

nu zijn we erachtergekomen dat wanneer we Elyesa op zijn buikje leggen hij veel vaster en langer slaapt (hij sliep altijd in kleine stukjes van een half uurtje of kwartiertje) ook is hij veel beter gezind nu we het zo doen.

ik doe het alleen overdag als ik erbij ben maar ik wil het ook snachts doen.
    maar kind en gezin is er dus absoluut tegen wat zou ik doen het verandert zo vaak e ik hoor zoveel verschillende dingen dat ik gewoon niet meer weet wat ik moet doen.
    mijn eigen gevoel volgen zou het beste zijn maar dat is op dit gebied een beetje tegenstrijdig.

groetjes talia

2. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

13 feb 2006
    512
    0
    0
    Kan Elyesa zijn hoofd goed omhoog houden?

Hier in Nederland wordt het op de buik slapen ook afgeraden. En mijn moeder moest mij vroeger weer op de buik laten slapen.

Al met al denk ik wel dat het beter is om je kind op zijn rug te laten slapen, zeker als ze zo heel klein zijn. Maar je hebt nou eenmaal kinderen die veel leiver op hun buikje slapen.
    Zeker als ze sterk zijn in hun nekje en dus al goed hun hoofd omhoog kunnen houden, zou de druk er wat mij betreft toch wel een beetje af zijn.

Je zegt zelf dat Elyesa beter gezind is als je het zo doet. Een kwartier tot half uur is op zich best weinig en kan me voorstellen dat het voor jullie ook lekker is als hij wat langer slaapt.

Elyesa is ook "al" 2, 5 maand oud.
    Ben je zelf erg bang dat hij met zijn koppie in het matras blijft liggen?

3. talia

talia Fanatiek lid

27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    hij draait zijn hoofdje al zelf om ook als hij op zijn buikje ligt daarom dat ik het eerst overdag probeer zodat ik een beetje kan zien hoe hij het doet.
    tot nu heeft hij nog nooit met zijn gezichtje in de matras gelegen dus denk ook niet dat het zal gebeuren maar de angst is er toch wel een beetje

groetjes talia

4. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

13 feb 2006
    512
    0
    0
    Natuurlijk is die angst er.
    Ik denk dat je toch best je gevoel kan volgen hoor.
    Zeker als je eerst eens overdag probeert om hem zo te laten slapen en dan regelmatig even bij hem gaat kijken.
    Het vertrouwen groeit dan vanzelf dat het allemaal goed gaat.

5. Beppie

Beppie Fanatiek lid

16 aug 2005
    1.109
    0
    0
    Nikky is ook al snel op haar buik gaan liggen. Zelfs een slaapzak werkte niet.
    Zodra ik haar op de rug legde, lag ze binnen een half uur weer op haar buik.
    Op een gegeven moment hebben we het opgegeven. Ze slaapt sindsdien op haar buik

6. keizerin

keizerin Niet meer actief

Ik heb toen ik baby was ook vaak op mijn buik geslapen en volgens mij me broertje en zusje ook maar dat weet ik niet meer zeker,zal het een keertje aan me moeder vragen.

7. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    dat de kleine sindsdien beter slaapt is niet zo heel vreemd omdat als jij de kleine op zijn buik laat liggen (waar je bij bent) het de hoofd op wil tillen om te kijken en dat is voor zo'n kleintje echt heel erg inspannend dus ja dat heb je wat dat betreft goed uitgevonden...

nu al op de buik laten slapen 's nachts als je er niet bij bent zou ik toch als het even kan proberen te voorkomen het zal maar net de jouwe zijn die het overkomt... :(

het gaat er voornamelijk om dat het in de slaap van de kleine gebeurt en de kleine er dus geen erg in heeft en zo blijft liggen met het gezicht in het matras...dus ja hoe sterk je kleine ook met zijn nek is dat het zelf als het hoofdje om kan draaien hoog kan houden....dat heeft niks te maken met het voorkomen van wiegedood helaas....

maar goed ook daar zijn de meningen weer over verdeeld, mijn persoonlijke mening is dus voorkomen is beter dan genezen.. ;)

wij hebben ze zo lang mogelijk op de zij laten slapen dmv opgerolde handdoekjes in de rug toen ze ze zichzelf nog niet konden omdraaien, en later ook met opgerolde handdoekje voor de buik....

8. juudje

juudje Fanatiek lid

7 mrt 2006
    1.854
    0
    0
    helmond
    Tegenwoordig adviseren ze ook weer om je kindje om en om op de zij te leggen.... Dit ivm het hoofdje..... Als je ze op de rug legt krijgen ze vaak zo'n plat hoofdje....

knuf juud

9. Mirna

Mirna Bekend lid

6 mei 2005
    908
    0
    0
    Ik heb de eerste 6 maanden een zijligger gebruikt. Die verkopen ze in de grotere babyzaken:
    [​IMG] Er zit een hoes omheen, die je kunt wassen.
    Hij heeft bij Isa goed geholpen. We draaiden haar elke keer om, zodat ze ook geen plat hoofdje kreeg.

10. mama van noa

mama van noa Actief lid

29 jun 2006
    217
    0
    0
    verpleegkundige
    eindhoven
    @ talia
    de eerste 2 weken adviseren ze de baby op de zij te laten slapen, kan dan zelf toch nog niet omdraaien. daarna is het beste ze op de rug te laten slapen door redenen hierboven genoemd en doordat de adem dan wat vrijer kan doorstromen. ons noa ligt sinds een maand of zo ook regelmatig op haar buik en leg haar dan ook altijd terug maar vaak draait ze zich toch weer om op haar buik. ze legt haar hoofd wel goed naar de zijkant. dus ja het kan gebeuren maar er zijn meerdere factoren voor wiegendood en als je hem goed in de gaten houdt
    tevens als hij dan beter slaapt is bij beter uitgerust en kan hij zijn hoofd misschien zelf ook beter goed leggen.

femke

Deel Deze Pagina