Vraagje zwanger worden van 2e

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door MamaMiaatje, 19 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaMiaatje

MamaMiaatje Bekend lid

11 feb 2008
    887
    0
    0
    Hallo,

6 maanden geleden ben ik bevallen, dit is allemaal goed verlopen, alleen wel een keizersnede gehad.
    Nu hebben mijn man en ik sinds een aantal weken alweer de kriebels om voor een 2e kindje te gaan, maar ik zou graag van u willen weten of het niet te snel is voor een eventuele volgende zwangerschap al zou het snel raak zijn?
    Ik wil graag van u weten of er meer risico's aanwezig zijn (even niet denkend aan de keizersnede), dus is er bijvoorbeeld een grotere kans op bijvoorbeeld miskraam of vroeggeboorte doordat je snel weer zwanger zou zijn en niet 9 maanden lang ontzwangerd bent?
    Of maakt dit absoluut niet uit?

En nu even m.b.t. de keizersnede > vind u het te snel na keizersnede om opnieuw zwanger te raken? Wat zijn uw ervaringen hierin met zwangeren vrouwen? Mijn gynaecoloog heeft wel groen licht gegeven m.b.t. de keizersnede, maar je hoort zulke uiteenlopende adviezen hierin. De één zegt 3 maanden wachten, de ander 6 maanden en weer anderen hebben het soms over een jaar.

Sorry voor het lange verhaal. ;)
    Bedankt alvast voor uw antwoord!

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Mayaa,

naar wat ik weet wordt er altijd geadviseerd niet binnen een jaar zwanger te worden na een keizersnede. Dit omdat er toch een iets grotere kans is op ruptureren van het litteken. Natuurlijk zijn er vrouwen die wel binnen een jaar zwanger worden en over het algemeen gaat dit gewoon goed, maar het is toch wel een risico. Na een jaar maakt het niet uit of je 2 of 10 jaar wacht voor d estevigheid van het litteken. Sowieso is het voor je lichaam wel zwaar om binnen een jaar zwanger te worden. Je hebt bijvoorbeeld meer kans op een laag Hb en dit zal vaker gecontroleerd worden. JE kunt het lichamlijk gewoon zwaarder hebben dan iemand die langer dna een jaar gewacht heeft. Maar ook hier geldt dat er genoeg vrouwen wel binnen een jaar zwanger worden. Het is een kwestie van afwegen hoe graag je het wil en wat je er mn lichamelijk (en soms ook psychisch omdat het vaak extra druk is met zo'n kleintje) voor over hebt.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina