iemand advies ervaring problemen DUO?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mily, 13 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mily

Mily Fanatiek lid

2 okt 2008
    1.088
    0
    0
    Hallo dames

Ik zit met het volgende probleem wij zijn in 2007 verhuisd naar duitsland en in die jaar hebben we ook onze studie afgerond we hadden beide een studieschuld bij hun te lopen gehad. Wij hebben toender tijd ook een adreswijziging doorgeven aan DUO en ook netjes een brief gehad dat de wijziging doorgeven was. Mijn man kreeg toen het bericht dat hij terug moest betalen vanaf 2010 altijd netjes betaald. Ik ging ervan uit dat ik nog niets hoefde te betalen daar ik geen inkomen heb. Nu zijn we afgelopen november weer in nederland te komen wonen en nog geen 2 weken later lag er een brief op de deurmat of ik even 1000 euro aan hen terug wou betalen over de laaste twee jaar. Ik direct gebeld hoe en wat bleek dus dat de adreswijziging van een paar jaar terug wel in de ene systeem was verwerkt maar niet in de andere:(

Goed heb ik een betalingsregeling kunnen treffen en dat kon dan alleen automatisch ik heb daar een brief van in huis gekregen dat ik toestemming moest geven tot automatische betaling. Dat heb ik gedaan en gelijk de brief weer terug gestuurd. Mevrouw aan de telefoon vertelde mij dat ik nog herinneringen kon krijgen maar dat ik die zou kunnen negeren! Dus dat heb ik gedaan aangezien ik er van uit gegaan was dat dat nu alles geregelt zou zijn. Krijg ik afgelopen zaterdag een brief van hun binnen dat ze de deurwaarder hebben ingeschakeld. WTF eerst al door hun fout een terug vordering en nu dit weer. :$ Ondertussen betalen we wel de rest van de schuld af daar krijgen we elke maand een acceptgiro voor ik snap er dus niets van hebben ze daar hun administratie niet op orde of wat doen ze daar?

2. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Hier één en al ellende gehad met DUO.. Toen ik mijn MBO diploma had gehaald in 2006 heb ik netjes opgezegd.. Netjes een brief gehad dat de opzegging door was gegeven en dat ik niks terug hoefde te betalen (op tijd de opleiding afgerond etc.) Alleen kreeg ik wel elke maand stufi gestort.. Gelukkig wel apart gezet allemaal omdat ik er geen recht op had en het toch weer terug moest betalen.. uiteindelijk eind 2007 (!) was het stop gezet.. Binnen 3 dagen een brief of ik een fiks bedrag wilde betalen.. In die tijd heb ik 4x een opzegging moeten sturen, omdat ze het of kwijt waren, of niet verwerkt was..

Mijn man net zo.. Alleen die was toendertijd nogal laks en keek eigenlijk nooit op zijn rekening, hij deed toen al hetzelfde werk als dat hij nu doet en dus niet thuis doordeweeks..Dus voor hem geen reden om elk weekend even te kijken;) Hij heeft het ook netjes opgezegd, ook netjes een bevestiging thuis gekregen..
    Resultaat: We zijn nu nog steeds aan het afbetalen.. Er staat een redelijk klein bedrag open en volgens het DUO kan ik dat in één keer aflossen en stopt de automatische incasso automatisch.. alleen durven we dat toch niet aan, gezien de eerdere problemen met DUO..

Wij zijn dus aan het sparen voor de kinderen zodat ze later niet volledig afhankelijk zijn van stufi (vanuitgaande dat dat systeem er over 18 jaar nog is)

Ik zou ze toch nog een keer terugbellen, want ze zijn behoorlijk fout bezig..

3. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

ik zou ze weer bellen en ook het incassobureau. ik heb nog nooit problemen gehad met DUO

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Adreswijzigen zijn ze erg slecht in.

Bij mij ook verkeerd gegaan. Ik heb toen toch zelf maar even nagebeld na 6 maanden. Bleek dat ze dus alles nog naar het oude adres stuurden..ggrrr

Ik was gelukkig net op tijd en kon gewoon normaal nog dingen regelen.

Ik zou voortaan altijd een bevestiging eisen. En als je die niet na 3 a 4 dagen hebt weer bellen..

super vervelend voor je

5. Mily

Mily Fanatiek lid

2 okt 2008
    1.088
    0
    0
    dus niet de eniste met problemen bij hun wij moeten straks dan 3 keer het bedrag afbetalen van wat we eigenlijk zouden mogen afbetalen per maand naar inkomen.

Ik heb zaterdag eerst nog weer een mail naar ze gestuurd waar me telefoonnummer ook staat aangegeven ben namelijk geen ster in bellen noem het een soort van angst:)

de brief van de incassobureau is nog niet binnen alleen de brief van Duo zelf dat ze die hebben ingeschakeld. Als ik vandaag niets te horen krijg dan bel ik ze morgen weer op om te vragen waar ze mee bezig zijn.

6. Mily

Mily Fanatiek lid

2 okt 2008
    1.088
    0
    0
    Bosi ik heb ook een bevestiging gekregen dat ze mijn adreswijziging binnen hadden gekregen en dat die verwerkt was daardoor er ook vanuit gegaan dat alles goed was;)

7. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Weer bellen en om opheldering vragen. Incassobureau ook bellen en uitleggen. Zorg dat je administratie op orde is en ze dit snel in kunnen zien als ze toch langs komen. Als dit niet helpt, aangetekende brief sturen. Als dat niet helpt: ombudsman. Daarmee dreigen (heb ik nu al 3 keer moeten doen bij 3 aparte problemen :x) was vaak al voldoende. De laatste keer dat ik problemen met ze had, oh echt vreselijk. Ik betaal netjes mijn lening af, krijg ik een brief dat ik al 3 maanden niet betaald had. Snapte er niks van. Gelukkig had ik alle afschriften nog en ik had gewoon netjes betaald. Hadden zij een fout in hun systeem! Na een half jaar was het pas geregeld. Ik zat in de stress, want deurwaarder e.d. zou komen. Uiteindelijk bleek dat het allang geregeld was en ik heb daar nooit iets van gehoord. Ook geen excuses, niks. Echt een rotorganisatie. Succes ermee!

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Ja dat is ook zo, ik had niet goed gelezen.

Kun je niet een persoonlijk gesprek aan gaan? Want volgens mij kun je beter nu direct face to face praten dan met losse medewerkers die weer iets invoeren in een pc. Zo gaan vaak ook wel gegevens verloren of naar verkeerde afdelingen.

9. Vlinder84

Dat helpt ook niet helaas. Wij zijn zo vaak naar hen toe gegaan en elke keer werd iets anders gezegd en gevraagd. Echt gekmakend. Daarom altijd een aangetekende brief en daarbij het verzoek om reactie.

10. Mily

Mily Fanatiek lid

2 okt 2008
    1.088
    0
    0
    zo te lezen gaat dit dus ook nog een moeilijk proces worden pfff. Ben al zo'n stresskip dat kan nog leuk worden dus:$lees paniekaanvallen enz en dat is nu net een beetje gezakt en ik hoop dat het welk achterwege blijft door deze situatie:)

ik heb nu ook al een paar keer geprobeerd een klacht in te sturen online maar die systeem werkt dus ook niet.

ombudsman: heb ik afgelopen zaterdag direct ingeschakeld. lees ik daarna op de site van DUO dat de ombudsman pas ingeschakeld kan worden nadat de klachtenprocedure bij hen doorlopen is?

11. Vlinder84

Nou de ombudsman wil geloof ik dat je eerst een aangetekende brief stuurt en idd misschien eerst die klachtenprocedure doorloopt. Maar dat kan alleen de ombudsman je vertellen. En niet teveel stressen hoor. Het liep hier altijd met een sisser af. En als jij bewijs hebt dat de fout niet bij jouw ligt, gaat de deurwaarder gewoon weer weg. Maar die dus wel even bellen en op de hoogte stellen.

12. Mily

Mily Fanatiek lid

2 okt 2008
    1.088
    0
    0
    weet alleen nog niet welke incassobureau ze ingeschakeld hebben daar ik alleen een brief heb gehad van DUO dat ze een deurwaarder hebben ingeschakeld. Ik weet alleen nu niet hoe ik het zo goed bewijzen kan? Ik heb alleen nu de brief van de automatische incasso die heb ik gekopieerd en die orginele is dus verstuurd naar DUO.

13. Mily

Mily Fanatiek lid

2 okt 2008
    1.088
    0
    0
    Even een update

ben net gebeld door de ombudsman en zij nemen de casus aan.
    zij spelen het nu weer door aan de klachtenfunctionaris van DUO en de hoofdzaak is nu in elk geval dat ze de deurwaarder terug laten trekken. DUO moet nu in elk geval wel met een oplossing gaan komen. Maar pfff ben wel opgelucht denk dat ze naar de ombudsman beter luisteren dan naar een burger;)

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    goed zo.

Ja daar is de ombudsman voor

succes hoop dat er snel gehandeld wordt

15. Mily

Mily Fanatiek lid

2 okt 2008
    1.088
    0
    0
    Heb net alweer bericht terug dat de klacht bij DUO in spoed wordt genomen en dat er voor gewaakt wordt dat er geen invorderingsactiviteiten worden opgestart in afwachting van de verwerking om het verzoek van een betalingsregeling.

in elk geval al geen deurwaarder meer dat is al een opluchting

16. noukie89

noukie89 Niet meer actief

ik was gestopt op 3 oktober met mijn opleiding als ik was gestopt op 1 oktober had ik geen school geld hoeven betalen nu moest ik 975 euro betalen. dit is wel van een paar jaar geleden

Deel Deze Pagina