al op potje?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door talia, 13 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. talia

    talia Fanatiek lid

    27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    Ik vroeg me af of het te vroeg is om Elyesa op het potje te leren gaan, ik weet dat het pas rond 2 jaar is maar hij geeft nu al aan als hij moet plassen, dan neemt hij steeds zijn broekje vast tussen zijn benen, volgens kind en gezin is het te vroeg maar volgens mij kan het toch geen kwaad?

    groetjes Talia
     
  2. Tamar

    Tamar Fanatiek lid

    11 nov 2005
    1.738
    0
    0
    Je kan hem er spelenderwijs opzetten, maar je mag er voorlopig nog niks van verwachten hoor!
     
  3. Noodles

    Noodles Actief lid

    8 aug 2006
    277
    1
    0
    Mijn dochter is 5 maanden en plast al ruim een maand op een potje. Het is zo dat de sluitspieren nog niet voldoende ontwikkeld zijn om ervoor te zorgen dat ze het volledig kan regelen, maar als ik haar op het potje zet plast (of poept) ze. Wat Tamar zegt klopt dus, je kunt het zeker gaan proberen en met een beetje geluk werkt het, maar je kunt nog niet verwachten dat er nooit meer ongelukjes zullen zijn.

    Overigens zijn de sluitspieren gemiddeld rond de 2 jaar uitontwikkeld, maar je weet, bij een gemiddelde zijn er altijd kindjes bij wie dat later is en bij wie dat vroeger is. Mijn moeder was al zindelijk met 1 jaar en ik met anderhalf.

    Als jouw kindje het nu al aangeeft te moeten plassen zou ik daar zeker op inspelen!
     
  4. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.043
    4.239
    113
    Gewoon een potje aanschaffen en hem er af en toe opzetten, vaak zijn ze al aan het plassen als ze naar hun kruis grijpen.

    Het meeste resultaat zul je krijgen als je hem vlak na het eten/drinken even op het potje zet, maar dit alleen doen als hij dit zelf ook wil en niet gaan dwingen want dan kon het nog wel eens langer gaan duren.
    En als er dan toch een plasje in het potje beland dan wel belonen en leuk maken.

    Groetjes Anita
     
  5. joyce1980

    joyce1980 Fanatiek lid

    21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    hoi, ik denk dat je het best kan proberen.
    geen verwachtingen hebben maar je kan de kleine al wel laten wennen aan het potje.
    ik zie daar echt geen kwaad in , zolang je maar geen verwachtingen hebt!

    succes
     
  6. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Gewoon doen, lijkt me een prima leeftijd om ermee te beginnen.
     
  7. talia

    talia Fanatiek lid

    27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    thx meiden mij leek het ook zo maar toen ik het voorstelden kreeg ik van die blikken die me wel wat deden twijfelen ik heb er geen verwachtingen voor maar het leek me makkelijker om hem er kennis mee te laten maken

    groetjes Talia
     
  8. chantal1984

    chantal1984 Niet meer actief

    Ik zou het gewoon proberen hoor.. :D als die kleine al aangeeft dat hij moet plassen dan kan je hem gewoon op het potje zetten... En wat betreft dat kind en gezin die willen allemaal dat alles volgens het '' Boekje '' gaat maar die snappen denk ik niet dat alle kinderen anders zijn ;) dus gewoon proberen hoor :D succes
     
  9. bloem31

    bloem31 Actief lid

    10 jul 2007
    388
    0
    0
    Tuurlijk doen joh!
    Als hij zelf aangeeft dat hij naar de wc moet direct op het potje zetten.
    Ja des te eerder heb je heb zindelijk!
     
  10. missmariska01

    missmariska01 Fanatiek lid

    wij zijn met civan ook begonnen hem op het potje te zetten sinds een paar weken, en nu sinds de laatste paar dagen plast hij erop enzo :)
     
  11. Deb

    Deb VIP lid

    19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    ik ben met Caitlin ook begonnen met potje training
    alleen vindt ze het doodeng :)

    met mijn oudste heb ik ze in hun blote gatje buiten laten lopen met het potje in de buurt

    beide waren toen zo zindelijk , alleen tja waar blijft hier de zomer ? zodat ik dit kan herhalen

    en oefening baart kunst succes met potje training :)
     
  12. chantilly

    chantilly Actief lid

    7 mei 2007
    281
    0
    0
    helpdeskmedewerker
    ergens in ut mooie oost'n
    5 maanden !?!?!?
    Dit vind ik echt belachelijk vroeg..... wat heeft het voor zin om een kind met 5 maanden al op een potje te leren poepen/piesen ?

    Iedereen moet het zelf weten hoor, maar ik zie hier het nut niet van in....

    Mijn zoon is nu 2 jaar en 9 maanden en gaat sinds een week of 2 op het potje, en het gaat prima.
    Heel af en toe een ongelukje, maar verder.....
     
  13. Gerda1975

    Gerda1975 Actief lid

    27 sep 2006
    415
    0
    0
    verzorgende IG
    Hoogeveen
    Vind het ook wel lastig het zindelijk maken.me zoontje is nu 2,5 jaar en zet hem regelmatig op de wc,maar doet nog niets,voelt het wel aankomen want pakt dan plassertje vast<aar op wc plassen ho maar,Hij vind er niets aan.Heb nu een papier geplakt waarop hij mag plakken als hij op de wc is geweest om het te motiveren!
     
  14. Ramoontje

    Ramoontje VIP lid

    28 okt 2005
    32.963
    0
    36
    Mij viel het bij Rick op dat hij altijd moest plassen vlak voor hij in bad/in de douche ging (van het stromende water?) en dat resulteerde in een natte badmat. Toen heb ik een potje aangeschaft (nu zo'n 8 weken geleden). Sindsdien gaat hij op het potje voordat hij in bad gaat. Niet omdat ik wil dat hij al zindelijk word, maar gewoon om hem te laten wennen. Het resultaat: 9 van de 10 keer een plasje in het potje. Als ik hem dan prijs, glundert hji van oor naar oor!

    Als jij denkt dat je kindje eraan toe is, lekker mee beginnen en lukt het niet, dan probeer je het gewoon over een tijdje weer.
     
  15. PetraK

    PetraK Fanatiek lid

    19 sep 2005
    1.222
    0
    0
    Amsterdam
    Hier wel al een potje in huis.
    Maar ben nog niet bezig met trainen.

    Kom twel.

    5 maanden vind ik ook een beetje van de zotte sorry hoor.
    Mogen baby's geen baby meer zijn tegenwoordig?
     
  16. mamaantje

    mamaantje Fanatiek lid

    5 dec 2005
    1.487
    0
    0
    Ouderenwerker
    Maassluis
    Valentino heeft ook al een paar keer op het potje geplast...
    Dat potje staat bij ons in de badkamer.. en als hij gaat douchen wil hij erop gaan zitten.. Dan gaat hij vaak heel snel plassen en kijkt dan snel wat er in het potje zit.. Hij vindt het geweldig...

    Probeer het gewoon spelenderwijs.. Hij weet wel wat hij ermee moet...
     
  17. teigetje80

    teigetje80 Actief lid

    27 jan 2006
    188
    0
    0
    zwolle
    vandaag heb ik iris vanochtend voor het eerst ene keertje op het potje gezet gelijk had ze gepoept en geplast op het potje

    iris heeft een beetje een vast tijd met poepen
    vlak naar het eerste flesje
     
  18. Niet meer actief

    een kindje kan toch nog niet eens zitten tussen 4 en 5 maanden, hoe doe je dat dan, hoe je het kindje vast?

    ik vindt het ook wel vroeg maar ja als jij dat wilt en je kind er verder geen problemen mee heeft

    DOEN!
     
  19. Noodles

    Noodles Actief lid

    8 aug 2006
    277
    1
    0
    Mijn dochtertje kan al wel zelfstandig zitten (is erg vroeg). Dat is pas sinds kort, daarvoor hield ik haar gewoon in zithouding op het potje vast.

    In niet-westerse (arme) landen bestaan geen luiers. De moeders zien of voelen (als ze in de draagdoek hangen) wanneer hun baby moet poepen of plassen. Ze hangen hun kindje dan boven een potje of de rand van de weg zodat ze hun behoeften kunnen doen. Deze kinderen zijn dan ook al heel jong zindelijk. Er wordt hier gezegd mag een baby geen baby meer zijn, maar het is maar net wat je gewend bent. In arme landen waar geen luiers te koop zijn doen ze het dus heel anders dan wij en daar zijn babys echt nog wel babys hoor. In het boek: "je baby op het potje" kun je precies lezen hoe het werkt. Of je baby nou plast/poept in de luier of op een potje als je hem/haar er een paar keer per dag boven houd, dat maakt echt niks uit. En een groot voordeel is dat ze vaak al rond anderhalf tot 2 jaar zindelijk zijn, zonder echte training verder, want ze zijn dat potje al gewend.

    Maar goed, ieder zijn ding hoor. Ik vind het leuk en mijn dochter lijkt het ook prima te vinden (ze zit lachend op het potje) dus wij gaan gewoon door!
     
  20. mad

    mad Fanatiek lid

    31 okt 2005
    1.682
    0
    0
    ik zou eerst maar het een en ander lezen voordat jullie beginnen aan het zo vroeg zindelijk maken! vanaf 2 jaar kan een kind pas vanuit de hersenen signalen krijgen die de sluitspier aansturen. Zindelijk worden mag je nooit forceren. Je kind moet er lichamelijk rijp voor zijn en ik kan me niet voorstellen dat een baby van x maanden al aan mama vraagt of hij of zij op t potje mag....

    http://www.babyclub.be/BabyClub/VragenO ... jkheid.htm

    http://www.pedagogiek.net/content/artik ... ubriekID=2

    http://www.allesoverkinderen.nl/ne_zindelijkheid.htm
     

Deel Deze Pagina