campingbedje ipv ledikant

Discussie in 'Veilig slapen' gestart door toch3, 18 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.156
    113
    kan dat of is dat echt een afrader? Ons meisje ligt nu nog in de wieg naast ons bed maar de wieg word echt te klein :( Een ledikantje past niet op onze kamer, ons bed staat vast aan de muur en op 3cm na past een houten ledikantje niet dus dat zou betekenen dat ze naar een andere kamer moet en daar ben ik nog niet aan toe. Nou heb ik vorige week geprobeerd of het campingbedje paste en dat gaat nèt, op zn plek uitklappen en dan staat hij helemaal klem. Ik wil dan wel een nieuw campingbedje kopen, 1 waarbij je ze ook hoger kan leggen ipv alleen op de bodem voor het makkelijker in bed leggen en eruit halen. En dan het matrasje van het gewone ledikant erin. Op deze manier hoop ik dan dat ze nog een tijdje bij ons op de kamer kan blijven, maar is een campingbedje net zo veilig als een gewoon ledikantje?

2. 27mama

27mama Bekend lid

8 mei 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Persoonlijk zou ik gaan voor een echt bed/wieg. Er bestaan ook grote wiegen of een bedje met afwijkende maten. Mijn dochtertje heeft ruim 10 maanden in een wieg naast mijn bed geslapen. slaapt nu in een cosleeper naast mijn bed. Ze is nu ruim 2,5 en we hebben maar 1 slaapkamer en zo hebben we het meeste ruimte. Ze blijft keurig in haar eigen bedje. :)

3. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Volgens mij heeft een campingbedje niet zoveel steun qua ligging. Voor een paar nachtjes is dit niet erg maar niet voor een paar weken denk ik.

Ik zou ook een ander bedje zoeken. Past de allergoedkoopste van de Ikea ook niet?

4. snoeppapiertje

snoeppapiertje Bekend lid

24 feb 2014
    582
    0
    0
    Je kan toch een vast matras in het campingbedje leggen?
    Dan is het geen probleem hoor!
    Dus je ledikant matras in het campingbedje en klaar!

5. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.156
    113
    nee, is ook 2cm te breed :/

snoeppapiertje, ja wil er dan wel gewoon een "ledikantmatras" in leggen.

6. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Jasmijn heeft van haar 8ste maand tot haar 3de jaar in een campingbed geslapen. Na maanden aanmodderen met slaapjes (juist niet slapen:)) was ik het zo zat, dat ik haar als laatste redmiddel in het campingbedje heb gelegd. Toen sliep ze voor het eerst lekker door;).
    Ik had het matras van haar ledikant erin gelegd.

7. VeiligheidNL

VeiligheidNL Veiligheidsexpert

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Beste Toch3,

VeiligheidNL raadt het gebruik van een campingbed als permanente slaapplaats af, daarvoor is het niet geschikt.

Plaats geen extra matras in het campingbed, ook niet als het matras speciaal bedoeld is voor gebruik in een campingbed. Bij gebruik van een extra matras ontstaat het risico dat je baby tussen het matras en de flexibele zijwand van het bedje terechtkomt en daardoor niet goed kan ademhalen.

Groet, Angela
    VeiligheidNL

8. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.156
    113
    Waarom is het voor permanent niet geschikt en voor incidenteel dan wel?

9. VeiligheidNL

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Amsterdam
    Het gaat om het extra matras. Dat vormt een risico. Incidenteel leg je je kindje gewoon in een campingbedje met het bijbehorende (dunne) matrasje. Dat is prima voor een nachtje of weekendje, maar de meeste mama's willen hun baby laten slapen op een 'ledikantmatrasje' dat doorgaans dikker en comfortabeler is. Als je zo'n dikker matrasje in het campingbedje erbij legt, bestaat het risico dat kinderen met hun gezichtje tussen de flexibele wand van het campingbed en het extra matras terechtkomen.

Groet, Angela
    VeiligheidNL

10. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.156
    113
  11. Moffel

Moffel Actief lid

26 aug 2011
    187
    1
    18
    Mijn zoontje slaapt ook bij ons op de kamer in een campingbedje. Van het merk Qute, ideaal met zo'n verhoger. Op de verhoger ligt zijn matrasje van zijn ledikant. Dit is dus het enige matrasje in het bedje.

Ik vind het ideaal!

12. angel77

angel77 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.428
    0
    36
    oosten van het land
    onze zoon heeft vanaf 10 maanden totdat hij 2 1/2 was in een campingbedje geslapen, Wel met een goed matras.

Hij was namelijk een hoofdbonker en maakte niet alleen ons maar ook de buren wakker met zn gebonk.

13. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik ben ook geen fan van campingbedjes. Mijn ouders zijn zich een keer rot geschrokken toen mijn neefje onder het matrasje lag te slapen. En dat was dus het harde dunne ding wat er standaard in ligt!

14. VeiligheidNL

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Amsterdam
    Hoi Toch3,

Als ik het goed zie, is dit een aanschuifbedje (ook wel co-sleeper genoemd). Als je op een paar dingen let, kun je die wel gebruiken.

Co-sleepers vallen buiten het Warenwetbesluit Kinderbedden en –boxen, maar binnen de Europese normen voor wiegen, daarin worden uitsluitend technische eisen gesteld.Niet alle aangeboden co-sleepers/aanschuifbedjes voldoen aan de eisen voor veilig gebruik die aan wiegen worden gesteld:

Belangrijk is dat het bedje niet los wordt aangeschoven, maar degelijk kan worden vastgemaakt, zodat er geen ruimte zit tussen jouw matras en het matras van je baby. Verder moet het mogelijk zijn om ’s nachts gemakkelijk een tussenhekje omhoog te trekken om te voorkomen dat je baby per ongeluk bij jou in bed belandt.In dit geval is dat een stoffen zijwand die met een ritssluiting gesloten kan worden. Heel belangrijk daarbij is het materiaal. Kijk goed of het niet van kussenachtig materiaal is gemaakt, maar iets waardoorheen je kindje nog kan ademen mocht het met het gezichtje tegen de wand aan komen te liggen.
    Doe altijd de ritssluiting dicht en laat je kleintje overdag niet zonder toezicht in de co-sleeper slapen. De eventueel bijbehorende hoofdbeschermers kun je beter niet gebruiken, ivm het kussenachtige materiaal.

Groet,
    Angela
    VeiligheidNL

15. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Onze dochter slaapt al bijna een jaar in een campingbedje. Op een gewoon matras dat wel.
    Anders bonkt ze zichzelf en ons wakker. Ze gaat over een paar maanden over naar een gewoon bed. Best spannend, hopen dat het goed gaat want we hebben al bijna twee jaar meestal gebroken nachten.

16. Stefania

Stefania Actief lid

21 dec 2012
    111
    0
    0
    Groningen
    Kan gewoon hoor! Mijn dochter slaapt ook nu in een campingbedje met een dik matras erin. Ik heb dit gedaan omdat ze steeds zo haar hoofd stoot tegen die spijlen van haar ledikantje. Hier gaat het prima!

Deel Deze Pagina