Zwangerschapssuiker...nu naar een internist?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door valentijn14, 12 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. valentijn14

valentijn14 Actief lid

8 jul 2008
    280
    0
    0
    Ellow dames,

Er is dus zwangerschapssuiker geconstateerd, dieet gevolgd..
    Afgelopen maandag weer een dagcurve gehad,
    De gynecoloog heeft net gebeld en wil me doorverwijzen naar een internist ivm nog te hoge waardes..dieet heeft dus niet geholpen.
    bedoeling is dat de internist mij begeleid met de insuline.

Ik loop dus nu bij een dieetist, gynecoloog, en internist..
    en om de 2 a 3 wken wordt er een echo gemaakt.

wie o wie heeft hier ervaring mee?
    Ik ben bang, moe, radenloos....het word me allemaal een beetje te veel.

2. valentijn14

valentijn14 Actief lid

8 jul 2008
    280
    0
    0
    fijn, 37 leden gelezen...en geen reaktie... :confused:

3. Romaira

Romaira Fanatiek lid

23 mei 2008
    4.067
    0
    0
    ik lees het nu voor het eerst en reageer gelijk ;)

uhm ja ik heb ook zwangerschaps suiker en loop ook bij een dieetiste een diabetes verpleegkundige en ben ook bij de internist geweest .

bij mij is het zo ( schijnt per zieknhuis nogal te verschillen ) dat ik niet 3 waardes op het zelfde moment van de dag boven de 7,0 mag hebben als dat wel zo is ga ik aan de insuline .

Ik snap dat je jezelf zo voelt want ik heb in het begin ook heel veel moeite gehad , ik kon toen nog redelijk goed eten dus moest zoooo veel in de gaten houden en ondanks dat prikte ik nog te hoog erg vervelend dus . Nu is het zo dat ik zo weinig eet door maagzuur en gewoon geen honger dat ik eet wat ik "moet "eten wat voor de baby belangrijk is zeg maar en nu prik ik dus ook super onder de 5,0 zeg maar , is mss niet de manier maar doe het niet bewust kan gewoon weinig eten verdragen nu .

Over je kindje hoef je je geen zorgen te maken hoor ! toen ik te hoog prikte lag me kindje 2 weken voor op d groei . Nu ( vorige week ) bij de laatste echo licht ie nog maar een week voor op de groei ! heeft dus een week ingehaald !

Oh en insuline is volgens mij helemaal zo slecht nog niet schijnt ( wat ik gehoord heb ) dat je leven er wat makkelijker op word je hoeft dan niet meer zo mega streng te zijn voor jezelf , dat had ik er van begrepen .

als je wil praten dan laat het me maar weten hoor want ik snap heel goed hoe je jezelf voelt ! tis echt niet makkelijk suiker hebben vind ik !

4. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    ik heb ook zw suiker gehad bij Helin, ik had iedere week een afspraak bij gyn. Ik werd elke week gebeld door de diabetesverpleegkundige om te kijken of de insuline verhoogd moest worden.

Ik werd er helemaal gestoord van, mijn zwangerschap was geen pretje, toch heb ik er wel van proberen te genieten. Ik moest vier keer per dag insuline spuiten in mijn buik. Als je suiker hebt moet je ook met 38 weken bevallen, ze hebben mij dan ook met 38 weken ingeleid.

pb me maar als je nog vragen hebt.

Groetjes,

Krokus

5. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    Ik heb er trouwens diabetes type 2 aan overgehouden. Dus ik heb nu officieel suikerziekte, door de zwangerschap. Helin heeft er helemaal niks aan overgehouden, maar heeft later meer kans als een ander op diabetes type 2.

6. schatje1

schatje1 Niet meer actief

heb ook zw suiker gehad met zwangerschap maar bij mij heeft een dieet wel geholpen..
    Heb er na mijn bevalling ook geen last meer van gehad..

Hoop dat dit bij jou straks ook het geval is meid!

7. Helena7

Helena7 Lid

29 jan 2008
    57
    0
    0
    Eelde
    Hier ook iemand met zwangerschaps diabetes. Net vorige week geconstateerd.
    Ik zat veel te hoog. nuchter zat ik op 11.3! en met de lunchtest zat ik gemiddeld op 10.4 Gelijk afspraak met gyn gehad en direct doorverwezen naar diabetesverpl. Vanaf vrijdag aan de insulinespuiten. Vond het doodeng om zo maar in mijn buik te prikken.. Ik moet 4 maal daags prikken en heb een 7 curv. dus 7 keer per dag meten. Ik zit overdag nog steeds te hoog, gemiddeld rond de 8.8. morgen moet ik weer naar de diabetesverpl. Ben vanaf vandaag thuis gebleven van mijn werk. Heb in overleg met de gyn en mijn baas besloten om ook niet meer aan het werk te gaan. Stress kan de suiker ook verhogen.

Houd je wel zoveel mogelijk aan je dieet. je kunt ook lekker eten zonder suiker of koolhydraten..

8. lynn83

lynn83 Lid

9 dec 2008
    73
    0
    0
    leidster kinderdagverblijf
    Hallo meiden, Ik ben nog niet zwanger maar wil straks mocht ik zwanger raken de kans op suiker zo klein mogelijk maken. Ik heb namelijk van mezelf al overgewicht! Hebben jullie tips voor mij?
    Alvast heel hartelijk bedankt Lynn

9. Helena7

Helena7 Lid

29 jan 2008
    57
    0
    0
    Eelde
    Zo min mogelijk koolhydraten en suikers eten. In de P's zitten veel suiker... Pasta, Pizza enz. Ook aardappelen zit veel in. Let ook op zetmeelproducten dus.
    Verder genoeg bewegen en veel drinken.
    Ik at goed, maar mijn moeder heeft zwangerschapsdiabetes gehad en heeft nu diabetes 2 dus dan is de kans groter. Probeer zo goed mogelijk te eten ( niet te weinig! ), meer kun je niet doen. Succes met zwanger worden! Het blijft een geschenk..

10. tessie80

tessie80 Actief lid

26 okt 2008
    191
    0
    0
    Amsterdam
    Hier ook nog even een vraagje.. hoe kan je zelf herkennen dat je misschien zwangerschapsdiabetes hebt?
    Ik heb zelf overgewicht, en mijn vader heeft ook suikerziekte, dus heb wel verhoogde kans op zwangerschapssuiker volgens mij...

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

De enige aanleiding dat ik een glucose dagtest moest doen was omdat ik overgewicht heb. Maar ik heb geen zwangerschapssuiker, juist erg lage waardes. Volgens mij is het een standaard procedure bij zwangeren met overgewicht.

Oh ja; ik eet me suf aan trage (complexe) koolhydraten als volkorenbrood, pasta's en aardappelen, mmmm! Is gewoon goed eten dat onderdeel uitmaakt van een gezond dieet! Je hebt immers koolhydraten nodig om je motortje te laten branden en trage koolhydraten als deze zijn nog altijd beter dan snelle (eenvoudige) koolhydraten als wit brood en suiker.

Als het goed is, hebben ze ook je suiker gemeten bij de eerste bloedtest, wat was die toen? (Bij mij 3,5).

12. tessie80

tessie80 Actief lid

26 okt 2008
    191
    0
    0
    Amsterdam
    Nee die hebben ze dus niet gemeten toen, vond ik ook al zo raar....
    Maar omdat ik zelf nog steeds zo super moe ben, en veel moet plassen, last van hoofdpijn heb en slechter zie, dacht ik, misschien is mijn suiker ook wel niet in orde..

13. zogelukkig

't Zou kunnen, maar 't hoeft niet!
    Dit zijn de verschijnselen:

Zwangerschapsdiabetes wordt soms ontdekt door
    • veel dorst
    • veel plassen
    • extreme groei van de baarmoeder
    Het komt echter ook heel vaak voor dat er geen klachten zijn.

Wel raar dat ze de glucose bij het eerste bloedonderzoek niet hebben gemeten hoor, ik dacht dat dat standaard was!

14. tessie80

tessie80 Actief lid

26 okt 2008
    191
    0
    0
    Amsterdam
    Ik ga morgenochtend bij de huisarts voor de zekerheid ff mijn glucose laten prikken.. vind het ook zo raar dat het niet gelijk is gedaan, juist omdat ik overgewicht heb, en mijn vader ook suikerziekte heeft... Nou, ik hoor het morgen wel!

15. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

nou ja zeg! ik heb het ook gelezen maar ik kan je gewoon niks adviseren, zo waren er waarschijnlijk 37 voor mij, ik kan je alleen sterkte wensen.

16. valentijn14

valentijn14 Actief lid

8 jul 2008
    280
    0
    0
    Nou meiden ik ben een hoop wijzer geworden de afgelopen weken.

Valt allemaal reuze mee!
    Spuit op dit moment 3 x per dag insuline omdat de suikerwaardes veelste hoog zijn. verder loop ik nu dus onder behandeling bij de gyn en wordt onze schatje goed in de gaten gehouden. Ik hoop dat voor de rest alles goed blijft gaan en dat ze goed groeit. Het valt niet mee om 3 x per week naar de artsen te gaan. Hoe eerder je geholpen wordt aan zwangerschapssuiker des te beter voor JOU en je KIndje! Als je de symptonen hebt, twijfel geen moment en laat een bloedonderzoek doen!

dit zijn de artsen waarmee je te maken hebt als je zwangerschapssuiker heb:

gynecoloog
    diabetesverpleegkundige
    internist
    dieetiste
    echo

waarbij je om de 2 wken bloed moet laten afnemen bij de labaratorium.

ik meet mijn bloedglucose 4 x per dag
    en spuit nog eens 3 x per dag insuline.

Geen pretje allemaal....
    maar we doen het voor onze schatje.

dus als je twijfelt qua symptonen...Neem contact op met je verloskundige of huisarts!

17. zogelukkig

Valentijn; wat zijn jouw waardes zo gedurende de dag? En wat mag je waarde max zijn?
    Merk je ook dat je na het eten van bijv. brood of fruit je waardes omhoog gaan?
    En hoe is het met de baby; is hij/zij te groot? Dat zeggen ze altijd he, dat als je zw.suiker hebt, je baby groot is.

18. valentijn14

valentijn14 Actief lid

8 jul 2008
    280
    0
    0

Tijdens je zwangerschap mag je waardes geduurde hele dag niet hoger zijn dan 7.2

smorgens dus nuchter is het tussen de 5.0/6.0 (das perfect)
    na het ontbijt zit ik tussen de 12.0 en 13.0
    lunch en avond eten het zelfde.

het maakt inprincipe niet veel uit wat ik eet, loop namelijk ookal bij een dieetiste, geen suiker en juist in bepaalde voedsel (koolhydraten) zet mijn lichaam het vanzelf weer om in suikers. (paste, rijst etc.)

Ik let echt op wat ik eet, is best moeilijk als je zwanger bent.
    alle lekkeredingen zie ik gewoon voorbij wandelen :confused:
    omdat ik zo erg let op wat ik eet valt de groeispurt van onze dochtertje wel mee. 3 wkn voor ligt ze (alleen dr buikomvang)
    haar hoofdomtrek 1 week, en haar beentjes een paar dagen.
    Toch is ze best al zwaar boven de gemiddelde, maar gelukkig niet extreem. 2633 gram das netjes. hoe het nu ervoor staat is dat 200 gram per week dat ze aankomt. dus stel rond de 38e week is het dan 800 gram meer. 3433 gram is zij dan ongeveer.

19. zogelukkig

Ik heb laatst getest, had hele lage waardes hoor, maar na de lunch (3 volkorenboterhammen) steeg de waarde wel.
    Maar als je geen koolhydraten als brood, rijst en pasta meer mag, wat moet je dan eten?

20. valentijn14

valentijn14 Actief lid

8 jul 2008
    280
    0
    0
    haha, zie dat je al hebt gereageerd terwijl ik nog wat had bijgeschreven!

Deel Deze Pagina