Op de crèche leren! Alle kids worden voorbereid op basisschool

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door mamiek, 18 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Hangt er vanaf hoe je 'drillen' ziet. Bij ons kdv begonnen ze vaak met het liedje 'de dagen van de week' en vroeg de juf of de kinderen wisten welke dag het was.
    Ja dat klopt. Daarom snap ik ook niet, dat sommige tbm's kun kinderen niet naar de psz doen...

2. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Is natuurlijk ook maar een momentopname. Als het goed is, hebben ze dagindelingen, waar 'vrij spel' ook bij zit. Als het de hele ochtend/middag vrij spel is, dan doen ze het niet goed, denk ik. :D

3. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Omdat het voor sommige mensen gewoonweg onbetaalbaar is.
    Mijn jongste heeft ook niet op de psz gezeten. Ze gingen toen net over naar een ander systeem en het werden kdv prijzen. Niet te betalen voor ons. Daarnaast was er nogal gezeur hier met het nieuwe systeem dus haar niet naar de psz gedaan. Maar ze heeft niks gemist hoor. Ze komt prima mee. Scoorde op de citotoetsen het hoogst haalbare allebei de keren. Maar we zien ook gewoon dat het daarin prima gaat met haar. Anders hadden we ook wel naar een andere weg gekeken.

ik kan wel begrijpen dat er niet zo enthousiast gereageerd wordt door sommigen. Ik denk dat het ook komt doordat er niet helemaal duidelijk is hoe dit gezien moet worden. Als het spelenderwijs is zou ik er geen moeite mee hebben persoonlijk. Maar goed ik heb sowieso makkelijk praten, mijn kinderen krijgen er niet mee te maken ;):D

4. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.632
    2.405
    113
    nee helaas doen ze weinig (groeps)activiteiten daar. zeiden zelf dat ze er weinig aan toe komen. indeling was, binnen vrij spelen, fruit eten, buiten vrij spelen. heel af en toe een activiteit.
    needless to say dat ik voor een andere psz heb gekozen ;)

5. Pera

Pera Actief lid

4 dec 2015
    351
    27
    28
    NULL
    NULL
    Zo dan doe je nu al hartstikke veel vind ik. Mijn zoontje is nu bijna 20 maanden en ik benoem lichaamsdelen, kleuren, cijfers ( tot vier), geluiden ( wat er op dat moment hoorbaar is), dierengeluiden en dieren, vormen zo nu en dan. Ook heel af en toe tegenstellingen en Engels gaat allemaal via Engelstalige YouTube video's. Wat je met constructies bedoelt zou ik zo even niet weten.

6. sydneys

sydneys Niet meer actief

Sinds kort is onze psz overgestapt naar een psz voor ook vve kindjes. Sinds toen "leren" ze ook en zoontje vind het echt geweldig.
    Ze hebben 3/4/5 weken lang een onderwerp waar ze over leren en het eerste onderwerp was ziek zijn. De juf vertelde dan verhaaltjes, ze zongen liedjes over de dokter, tandarts, ziekenhuis. Ze speelden spellen met een doktersetje,...
    Op deze manier is het echt superleuk gedaan. Zoontje heeft ook zaken geleerd waarvan ik dacht dat hij nog te jong voor is, zoals een telefoon zoeken als er iets is. Ze leren het op een kindse manier zonder bang te worden.

En zo is er om de paar weken een ander onderwerp.

7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.293
    16.694
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik heb al 12 jaar ervaring met onze creche en dit werd altijd al gedaan.
    Weliswaar op een speelse manier dus ik begrijp alle ophef niet zo heel erg.
    Volgens mij komt het ook een beetje voort dat veel mensen een verkeerd beeld bij de creche hebben en dat je alleen op een psz leert maar dat is echt niet zo.
    Hier zijn de kinderen nooit naar een psz geweest omdat ze al naar de creche gingen maar hebben nooit enige achterstand gehad met iets op school.
    Een peutergroep op een creche is gewoon een verkapte psz.

8. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Constructies bedoel ik heel breed. Van torensbouwen, toe toet banen bouwen, bouwblokjes tot ikea bouwpakketten. Het laatst genoemde vind hij heel interessant. Dan laat ik hem de werking van schroeven enzo zien. Zijn interesse ligt erg bij techniek. Maar ik laat hem nog niet zijn gang gaan met alles.

Ik bied dingen aan waarvan ik het belangrijk vind dat de info voor het grijpen ligt. En ik betrek hem in wat hij interessant vind. Zonder verwachtingen.

9. Sugarblossom

Sugarblossom VIP lid

23 jul 2010
    5.439
    11
    38
    Vrouw
    Nederland
    Hier net zo, hier wordt al alles voorbereid voor ze naar de basisschool gaan. Ik merk echt niet aan mijn dochtertje dat ze daar geen kind kan zijn, ze gaat al te graag naar de peuterspeelzaal. Dus ik weet niet of ze het nu hebben over nog meer extra voorbereid? of dat wat ze nu al heeft dat het al is.
    Bewaren

10. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    ?

Alle kindjes kunnen toch naar de psz?

11. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Dat noem ik liedjes zingen, geen drillen.

En psz is duur in veel gemeentes omdat het onder kinderopvang valt, als tbm heb je geen recht op opvangtoeslag dus betaal je de volle mep; dat heeft niet iedereen. Hier het geluk dat het (nog) gesubsidieerd wordt waardoor 2 ochtenden vanaf 2,5 jaar wel betaalbaar is, maar zonder subsidie zou het voor ons geen optie zijn.

12. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Even heel eerlijk: rot voor jou (nav wat je hierboven schrijft, maar je mag t ook in zn algemeenheid lezen) maar ik heb geen zin om de mogelijkheden van mijn kind te laten beperken door de mensen met de minste mogelijkheden. Ik vind dat de psz voor alle kindjes 1 of 2 dagdelen bereikbaar moet zijn, met een eigen bijdrage naar vermogen oid. Maar als je er dan nog geen gebruik van maakt, dan is het toch niet wenselijk dat de rest daarom niks meer mag?

13. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Nee, voor sommige ouders is dit gewoonweg te duur.

14. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Dit dus.

15. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Volgens mij kent elke gemeente minima-regelingen.

16. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    #56 Hilly1980, 19 aug 2016
    Laatst bewerkt: 19 aug 2016
    Overigens jongens, dit soort beleid is natuurlijk vanwege de kindjes uit allochtone gezinnen die met een enorme taalachterstand aan de basisschool beginnen en die achterstand niet meer goedmaken. Daar is het op gericht.

17. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    De meeste 4-jarigen zijn analfabeet...

18. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Ik ben pro leren/ontwikkelen en ik ben het helemaal met je eens dat als het even bereikbaar is dat het goed is om dingen te leren op de psz. Mijn punt is dat de psz de afgelopen tijd niet voor iedereen meer goed bereikbaar is. En dat dat terug gedraaid/verandert zou moeten worden in combinatie met dit bericht. Zodat elk kind dezelfde kansen aangeboden kunnen worden. Dus niet dat jouw kind (en anderen) niet de mogelijkheid moeten krijgen. Maar dat elk kind dan de mogelijkheid moet kunnen krijgen. Net als dat elk kind naar school kan.

Dus eigenlijk is mijn reactie een beetje off topic, en gaat het mij meer om wat er aanwezig moet zijn om dit krantenbericht door te voeren. En ook de verdere kettingreactie die met een verandering komt.

Gemeenten kennen een minima regeling en hier kennen ze ook een regeling voor laag opgeleiden. Wij vallen buiten de meeste regelingen (lees toeslagen etc) waardoor er in het totaal plaatje minder overblijft.

19. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Je begrijpt wat ik bedoel. Met een enorme taalachterstand qua Nederlands.

20. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.491
    12.031
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik sta niet te springen om structuren en leren volgens schema's en toestsystemen.
    Maar de ontwikkeling van je kind is een en al leren. Ik ben het wel met hilly eens. Mijn kind hoeft ook niet de dupe te worden van mensen die dingen niet kunnen en of willen betalen.
    Hier ook geen mega inkomen maar mijn zoon komt niks te kort op het gebied van spelen en ontwikkelen. Maar ik ben ook blij dat hij naar een (klein) kdv gaat waar die toetssystemen niet gehanteerd worden. Het zijn wel hoog opgeleide mensen die een verleden hebben in de medische kinderopvang en nu zelf wat zijn begonnen. En eerlijk merk ik toch heel veel verschil in de manieren waarop zij kinderen sturen en stimuleren dan op de andere KDV's waar vrienden hun kids op hebben.

Deel Deze Pagina