Zwanger! Hopen op een gezond kindje <3

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Madeliefste, 11 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Madeliefste

Madeliefste Niet meer actief

En dan ben je ineens onverwacht zwanger en begint het pas écht...

Ik ben draagster van een erfelijke aandoening met 25% kans op een ziek jongetje (en 25% kans op een draagster, meisje). Morgen mag ik gelukkig al naar de gynaecoloog om verder te gaan kijken, maar ik ben nog maar 4+2 wkn, dus geslachtsbepaling zit er nu nog niet in ;)

Hebben anderen hier ditzelfde traject al doorlopen? En hoe ging dat?

2. Deesjebeesje

Deesjebeesje Bekend lid

7 jan 2012
    888
    1
    0
    Den Oever
    Toevallig draagster van Duchenne? Dat ben ik namelijk ook.

3. Madeliefste

Nee, ik draag hemofilie, de ernstigste variant. Is Duchenne ook X-chromosomaal? Wel toch?

4. Deesjebeesje

Deesjebeesje Bekend lid

7 jan 2012
    888
    1
    0
    Den Oever
    Jep, daar zijn meisjes ook de draagsters en jongens degenen die de ziekte kunnen krijgen.

Ik heb met 9 weken geslachtsbepaling via het AMC laten doen. Er werd bloed bij mij geprikt. Daarin zit nl. ook dna van het kindje. Zo is te zien of je zwanger bent van een meisje of jongetje. Als het een meisje is kijken ze niet verder, omdat ze hoogstens draagster kan zijn zonder symptomen (hoewel er gevallen bekend zijn van meisjes die er wel last van hebben, maar dit komt heel erg weinig voor). Als het een jongetje is, kunnen ze via een vlokkentest zien of hij de ziekte heeft of niet.
    Gelukkig was dat in mijn geval niet nodig (zie banner), maar alleen al het afwachten van de uitslag van het bloedonderzoek was al behoorlijk spannend.

Soms kan het zijn dat ze het geslacht niet in je bloed kunnen zien, wegens te weinig DNA van het kindje, dan moet je alsnog een vlokkentest ondergaan.

Ik moet zeggen dat het een erg spannende periode was, maar ik heb geluk dat ik een meisje krijg.

5. Madeliefste

Oh wat spannend, dat wordt indd hetzelfde traject voor mij! Nog 5 weken wachten dus op geslachtsbepaling...pfoe hee! Dat is wel heel lang :')

6. Deesjebeesje

Deesjebeesje Bekend lid

7 jan 2012
    888
    1
    0
    Den Oever
    En het stomme is, dat vond ik niet eens het meest spannende. Ik heb tien jaar geleden (voordat ik mijn man leerde kennen) een ma (missed abortion) gehad. Ik kwam er met 12 weken achter dat het kindje met 10 weken gestopt was met groeien. Dus nu zat ik ook nagelbijtend de 12-weken echo af te wachten. Maar zie mijn banner! :D

Deel Deze Pagina