Volgens mij las ik laatst ergens dat de babymee voor kindjes vanaf 4 maanden is. Daarvoor is het schokken te erg.
Ik breng en haal mijn kindje 2 keer per week met de fiets en babymee naar het KDV. Ik fiets wel altijd heel voorzichtig/langzaam, vind het hobbelen soms ook een beetje eng, maar mijn dochtertje lijkt het heerlijk te vinden. Ze valt elke keer direct in slaap. Lekker met de regenkap er over tegen de wind, ideaal!
Ok, ik zal wel even naar dat maxi cosy ding kijken. Maar dan heb je wel altijd weer die maxi cosy bij je. Mijn man wil wel zo'n bakfiets kopen, dus daar kan je wel makkelijk je kind in mee nemen (maar ja, ook weer een grote uitgave). Het leek me alleen heel handig, dat je niks extra's nodig hebt. Gewoon de draagdoek mee, dat neemt ook geen ruimte in. Maar goed, ik ben niet ongevoelig voor de veiligheids argumenten. Dan wordt het waarschijnlijk toch openbaar vervoer, maar dat is helaas zo duur.
Voor die maxicosi zijn ook weer oplossingen hoor. Sommigen maken ze met een fietsslot vast aan hun fiets. Of je moet een maxitaxi of quinny zapp mee op de fiets aan een buggydrager meenemen. Daar kan je de maxicosi op vast klikken.
Ja ik lees ook dat ze pas vanaf 4 maanden gebruikt mogen worden, en ze kosten toch 85 euro, Baby's kunnen toch rond die tijd zelf zitten? Dan kun je net zo goed een fietsstoeltje rond die tijd kopen.
Fietsstoeltjes worden pas vanaf 9 maanden aangeraden, dus dan zou je de babymee 5 maanden gebruiken.. Ik kan ook niet wachten tot we weer op de fiets kunnen!
Hoi Vash, Ik heb het wel gedaan, mijn zoontje in de Babybjörn en dan fietsen. Het was zomer en ik ben dol op fietsen. Ik vond het zelf niet heel onveilig, je bent toch extra voorzichtig. Zo fietste ik minder hard dan ik normaal zou fietsen en ging vaak het bos in (niet zoveel verkeer) en bij oversteken extra opletten en langer wachten, dus geen risico's nemen. Zeker met even naar het dorp gaan vond ik het heerlijk, want je stapt van je fiets en loopt zo even een winkel in, zonder gedoe met kinderwagens ofzo. Je babietje lekker dicht tegen je aan... Ik begrijp alle argumenten mbt veiligheid, maar het zijn wel de opmerkingen van mensen die het zelf niet hebben gedaan, en niet hebben ervaren hoe het is. Ik denk dat je het het beste zelf kunt beoordelen. Succes en groetjes, Madelief
Sorry, kon het niet laten, maar persoonlijk vind ik dit net zoiets als in een auto rijden zonder gordel. Natuurlijk kan het, dat zal iedereen begrijpen, maar is het verstandig, dat is iets anders...
Baby's kunnen echt nog niet met 4 maanden zitten hoor Misschien een enkel kindje wat een uitzondering is maar de meeste kindjes niet. Die argumenten worden wel onderbouwd door mensen/instanties die de veiligheid beoordelen en testen.
Met 4 maanden zitten... nee hoor. Echt niet. Ze moeten echt goed kunnen zitten om mee in het fietsstoeltje te mogen. En dat kan soms met 9 maanden zijn, maar soms ook later. Ik heb met de baby mee gefietst tot mijn oudste een jaar was ongeveer. En nu voor nr. 2 gebruik ik hem weer. Wat ik al zei kan je hem goed tweedehands kopen en dan ben je rond de 35 euro kwijt (maar misschien vind je hem nog wel goedkoper). En over dat zelf niet gefietst hebben met een kind in de buikdrager... nee, dat klopt... Maar dat hoeft ook niet perse om de risico's in te kunnen schatten. En jij kan dan wel rustig fietsen en extra opletten, maar wat als een ander dat niet doet? Als iemand tegen je aan fietst of je opeens uit moet wijken. Je weet nooit he.
Het is natuurlijk bij mensen vaker goed gegaan dan fout....En dan opeens gebeurd er wat.. Je vergeeft het je zelf nooit meer!Je bent nou eenmaal niet flexibel en snel genoeg met een baby op je buik.Maar het is af te raden. Sommige dingen moet je gewoon geen risico mee nemen.Ik spreek uit ervaring........Je denkt dat je goed kan fietsen..Jij mss wel maar de andere fietser, brommer, auto , voetganger let niet op....Als je kindje in een stoeltj ezit kan je makkelijker bewegen. En idd dan moet je dus even wat langer wachten nog. helaas. Maar wel veiliger.
ik heb het dus wel gedaan ten 1e kreeg ik een boete want het mag niet! ten 2e ik vondt het niet erg fijn want als ik af moest stappen kreeg mijn zoon de stuur in z'n rug
ik heb ook gefietst met noa in de babybjorn...ik zal het ook niet meer doen bij een volgende want je fietst niet heel erg stabiel, en als je moet remmen is het wel lastig...hier is het telkens goed gegaan, wist tot ik hier kwam niet eens dat het verboden was, maar het is idd niet heel safe..
2 weken is nog wel erg jong voor op de fiets. Mijn vriend is met onze dochter gaan fietsen toen ze twee maanden was, ze hing toen in een buikdrager. Hij deed dat als hij zijn andere kinderen naar school bracht of ophaalde. Ik was er niet blij mee, maar het kon bijna niet anders, lopen was te ver en de auto had ik zelf mee naar m'n werk. Dus het is niet ideaal, maar nood breekt wet. En zolang je rustig fietst...
Ik raad een fietskar aan en dan met speciale babyschaaltjes. Ik heb er ook een voor mijn tweeling, echt ideaal. Is een stuk goedkoper dan een bakfiets en inderdaad ook redelijk veilig. Als je fiets omvalt blijft de kar gewoon staan en ook met (lichte) aanrijdingen schijnt hij gewoon vooruit geschoven te worden zonder om te vallen, is veiliger dan fietsstoeltje en zeker veiliger dan een draagzak! Verder kun je (ligt aan het model) hem makkelijk afkoppelen en hem als wandelwagen gebruiken als je bv naar de winkel moet. link van de fietsersbond over baby's veilig vervoeren op de fiets: http://www.fietsersbond.nl/print.asp?it ... type=popup Mijn jongens vinden het helemaal te gek.
Geheel offtopic: maar wat een schatjes zeg! En mag ik vragen welke fietskar dat is, ziet er erg fijn uit!
Bedankt voor dat artikel van de fietsbond. Daar heb ik wel wat aan. Leuke foto idd. Het nadeel van zo'n kar is dat het veel ruimte in neemt. Als ik dat op straat laat staan ben ik bang dat hij kapot wordt gemaakt of in de gracht gegooid of zo. Ik heb geen fietsenstalling bij mijn appartement helaas. Het ziet er wel ideaal uit moet ik zeggen.
Wij hebben een speciale houder voor op de bagagedrager(zie nu dat het het babymee systeem is waar in het stuk over veilig fietsen met een baby over wordt geschreven.) waar je de maxicosi op kunt plaatsen. Is echt heel veilig. Vanaf vier maand mogen ze hier in. Het is inderdaad zo dat ze pas in het kinderzitje mogen als ze zelf kunnen zitten en, ook niet onbelangrijk, hun hoofdje zelf 'vast' kunnen houden. Dit is ook de reden dat je pas met vier maand je kind in de maxi cosi achterop mag doen, anders schud het hoofd veel te veel heen en weer. Deze houder is bij de meeste fietsenmakers verkrijgbaar, wel erg prijzig namelijk 99,-. Wij hebben 1 nieuwe gehaalt en mijn man heeft een tweedehandse van een collega overgenomen. Zo kunnen we allebei met haar fietsen als we willen.