Op de fiets...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door annick1984, 8 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annick1984

annick1984 Bekend lid

18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand
    Even een vraagje van een onervaren mama naar wellicht iets al meer ervaren mama's...

Max is inmiddels 10,5 maand. Hij is een langzame leerling, waar ik mij bewust van ben. (Waar andere kinderen leren hun hoofd op te tillen bij 2 maanden, deed hij dat pas rond de 5 maanden.) Hij begint nu een beetje met "geïmproviseerd" kruipen. Hij kan wel al zitten, maar is nog wat teveel een "hobbezakje", die zich net zo gemakkelijk om laat vallen. Dus hem alleen laten zitten doe ik nog niet. In de kinderstoel zit hij goed.

Zou ik hem al mee kunnen nemen op de fiets?
    Het ene advies zegt "hij moet kunnen zitten". Het andere zegt minimaal te wachten tot 9 maanden (is hij al)

Ik heb een mama fiets al tijden in de garage staan, maar weet niet goed wat wijsheid is...

2. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik heb mijn zoontje tot ruim 1 jaar achterop vervoerd, in de maxi-cosi met de Steco Baby Mee. Dat was ideaal.

Hij kon eigenlijk al veel eerder zitten, maar ik vond de maxi-cosi een erg veilige manier om hem te vervoeren. Na het jaar heb ik hem pas voor in het voorstoeltje gezet. Met helm overigens. Toen voel me pas op hoe veel zo'n voorstoeltje trilt en schud tijdens het fietsen. Ik heb een stevige moederfiets (Batavus Mambo Deluxe met een Yepp kinderstoeltje), dus daar ligt het niet aan.

Eerlijk gezegd zou ik er dus niet voor kiezen om mijn kindje in een voorzitje te vervoeren, als hij nog niet stevig zit. Ik vond dat hij daar best aan moest wennen, terwijl hij toen al lang stevig kon zitten.

3. annick1984

annick1984 Bekend lid

18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand
    Hem achterop zetten (wat ik nog niet kan, want daar heb ik geen zitje voor), vind ik sowieso eng. Ik wil hem graag kunnen zien.

*EDIT*
    Hoe trouwens vervoer je hem dan in de maxicosi? Wij hebben een kinderwagen waar ook een 'maxicosi'/autostoeltje bijzit, maar daar past hij niet meer in. En ik zou ook niet weten hoe ik dat vast moet zetten op mijn fiets.

4. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Het is een speciaal rekje van het merk Steco, met veel vering er in, speciaal gemaakt voor een maxicosi. Zo kan je een baby op de fiets vervoeren in maxicosi. Het heet een "Baby Mee". Het is ideaal voor de periode dat je kindje nog te klein is voor een voorzitje.

Hier is de website waar meer informatie op staat: Onze producten | Steco B.V.

Ik vond het heel prettig. Vanaf 4 maanden kan je zo je kindje veilig vervoeren op de fiets. Ik heb dit het eerste jaar vrijwel dagelijks gebruikt, onder andere om mijn zoontje naar de opvang te brengen. Zo kon ik lekker met de fiets naar het werk.

De auto gebruiken wij weinig, dus de maxicosi heeft vaker op de fiets gezeten dan in de auto ;)

5. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Die 9 maanden voor fietsen is omdat de meeste kindjes dan goed kunnen zitten, maar als jouw zoontje dat nog niet kan, zou ik nog even wachten. Die groffe motoriek komt vanzelf en dan kan het wel.

6. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hoe jij je zoontje nu omschrijft zou ik hem nog niet mee durven nemen op de fiets. Daarvoor moeten ze echt stabiel kunnen zitten en inderdaad het liefst zelf kunnen gaan zitten.

Hier kon hij ook pas met 11 maanden echt zelf gaan zitten, maar voor die tijd zat hij wel op z'n knieën, met z'n kont er tussen en speelde op die manier. Hij stond ook met 9 maanden, dus zijn rompbalans was op die leeftijd wel goed.
    Hier daarom vanaf 10 maanden wel af en toe kleine stukjes gaan fietsen.

Ik zou echt nog even wachten en voor het weer hoef je het nu ook niet te doen. Zou lekker wachten op het voorjaar. :)

7. annick1984

annick1984 Bekend lid

18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand
    Hm, oke. Nee, zittend spelen doet hij nog niet. Hij ligt nog op of zijn rug of zijn buik te spelen. Vaak rolt / schuift hij door de kamer heen. En staan... nope. Ja, hij 'leunt' een beetje op zijn voetjes als je hem optilt, maar dan heb je ook alles gezegd.

Had gehoopt hem voor de volgende controle bij het cb (eind deze maand) mee op de fiets te kunnen nemen, maar zal dan toch nog met de wagen moeten. Het zou vreemd moeten gaan wil hij binnen 2 weken ineens helemaal uit zichzelf gaan zitten. (Zeg nooit nooit, ik weet het...)

8. Veera

Veera Niet meer actief

Onze dochter ging mee op de fiets met 7 maanden.
    Maar als ie echt nog als een zakje zit zou ik nog even wachten, de individuele ontwikkeling weegt zwaarder dan alleen de leeftijd

9. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Wat ik begrepen heb is dat ze
    - minimaal 9 maanden moeten zijn
    - en zelfstandig kunnen gaan zitten en blijven zitten.

Dan mag je zolang fietsen als dat ze zelfstandig kunnen blijven zitten.
    Dus blijft hij 5 minuten zelf zitten, mag je 5 minuten fietsen.
    Maar hij moet dus aan beide eisen voldoen..
    Ik weet dat er een heleboel mensen zijn die al eerder op de fiets stappen, maar persoonlijk vind ik dat best gevaarlijk. Zelf zie je hobbels aankomen en veer je onbewust mee, je kind heeft geen idee en krijgt echt de "klap" zeg maar. En dan heb ik nog een fiets met vering dus ik zou het nog niet doen als ik jou was..

10. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

RIchtlijn is minimaal 9 maanden én zelf kunnen gaan zitten. Dochter was best snel, ze kon zelf gaan zitten met 10 maanden, maar ik ben pas vanaf 10,5-11 mnd korte stukjes gaan fietsen. Ik vond ze nog zo kwetsbaar, om die flinke schokken op de fiets te verwerken.
    Er zijn van die verhalen van kindjes die niet meer wakker geworden zijn door gebroken nekjes op de fiets... Brrr, dan liever wat maandjes langer wachten en de kinderwagen pakken!

11. annick1984

annick1984 Bekend lid

18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand
    Is het tegenwoordig ook al zelf kunnen gaan zitten? Das nieuw voor me..

12. Chels89

Chels89 Bekend lid

22 apr 2014
    799
    128
    43
    Volgens fysiotherapeut moeten ze echt zelfstandig gaan zitten zonder enige hulp en dan idd ook zolang fietsen als dat hij zelfstandig kan zitten. Eerder zijn de nek en rug spieren er niet klaar voor en is het ook slecht voor de heupen. Kleine gaten/hobbels/obstakels kan je snel over het hoofd zien en die 'klap' kunnen ze niet opvangen in een fietsstoeltje.

13. tuc

tuc Niet meer actief

Nou niet tegenwoordig, dat was 7 jaar geleden bij mijn oudste ook al. Maar je hoort verschillende dingen omdat sommige oudersde adviezen interpreteren zodat het hen goed uitkomt.

Maar ik zou hem echt pas op de fiets doen wanneer hij zelfstandig kan gaan zitten. Dus vanuit lighouding in zithouding komt.

14. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Het heeft te maken met de ontwikkeling van bepaalde spieren in de rug. Als een kindje zelfstandig kan gaan zitten weet je zeker dat de juiste spieren ontwikkeld zijn

15. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.806
    784
    113
    Ik heb idd bewust gewacht tot hij zelfstandig kon zitten (nu met 13 maanden pas het geval). Mijn moederfiets staat al een paar maanden in de box te wachten, maar hij kan nu pas net goed zelf gaan zitten, en het weer was er nog niet echt naar. Hopelijk kunnen we binnenkort op stap!

Zelfs de fietsenmaker die me de fiets verkocht drukte me op het hart echt niet te vroeg met hem te gaan fietsen, idd ivm alle klappen die zijn lichaam dan moet opvangen en waar het dan nog niet aan toe is. Ik zou rustig afwachten!

16. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.176
    4.488
    113
    als hij nog omvalt als je een beetje tegen zijn zijkant aan duwt (terwijl hij zit) zou ik nog niet gaan fietsen, ze moeten echt goed zichzelf recht kunnen houden.
    wij hadden een hele vlotte kleine, die ging met ruim 8 maanden al kleine stukjes voorop mee, maar die zat als een baksteen. de tweede is zoals ik nu al merk met 4 maanden nog veel minder sterk, dus ieder kindje doet dit op zijn eigen tempo! en met dit weer is het nog helemaal niet leuk om te fietsen ;), het is nog koud en nat, veel wind, zo'n kleintje zit dan ook maar stil voorop, is voor hem ook niet zo fijn. lekker wachten tot hij zelf stevig zit, en het wat mooier weer is.

17. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    als je beseft wat zijn nekje op moet vangen- kan je dus nog beter even wachten met samen fietsen, ik heb ook gewacht tot de kinderen zelf een tijdje konden zitten

18. Wondertjes1114

Wondertjes1114 Bekend lid

1 feb 2011
    519
    0
    16
    Mijn dochter ging mee op de fiets toen ze een jaar was. Mijn zoon was 10 maanden toen we gingen fietsen.
    Ik denk dat het veel belangrijker is dat ze goed kunnen zitten dan hoe oid ze zijn. Het lijf moet de klappen opvangen en het lichaam moet daar klaar voor zijn.

19. Tazzy

Tazzy Fanatiek lid

20 aug 2013
    1.364
    31
    48
    Inderdaad, als ze zelfstandig kunnen en blijven zitten, dan pas kunnen ze mee op de fiets.

20. yaro

yaro Niet meer actief

Hier zei de fysio als ze goed zelf zitten en ze van alle kanten een duwtje kan verdragen zonder om te vallen mogen ze mee voor kleine stukjes zoals ff naar school om de andere kinderen op te halen.
    Wil je ver fietsen dan pas als ze zelfstandig tot zit kunnen komen.

Deel Deze Pagina