Op de hoeveelste dag punctie en terugplaatsing?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Doortje25, 11 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Hoi meiden,

Even een vraagje, op welke dag van de (gestimuleerde) cyclus hadden jullie je punctie en terugplaasting? Ik begin namelijk waarschijnlijk 27 april met de 1e ICSI-behandeling en ben nu een beetje aan het berekenen of ik vrij moet nemen en wanneer dat dan ongeveer is. Ik kan dat niet een week van tevoren pas aangeven, vervanging is op het moment lastig te regelen, dus wil het eigenlijk nu al aangeven. Ik weet dat het niet precies te zeggen is, maar misschien kan ik wel een beetje rekening houden met een gemiddelde.

En adviseren jullie om een weekje vrij te nemen of de dag na de tp weer aan het werk te gaan? Ik krijg hier veel verschillende adviezen over en ben wel benieuwd hoe jullie erover denken. Ik houd er rekening mee dat ik na de punctie wel ziek zal zijn van de morfine, daar kan ik slecht tegen en ik wil de dagen tussen de punctie en de tp eigenlijk sowieso vrij nemen.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Niemand zal je kunnen zeggen wanneer je een punctie kunt verwachten. Elk lichaam is anders en reageert ook anders op hormonen. De punctiedag is voor iedereen anders.
    Meestal is de terugplaatsing 3/4 dagen na de punctie.

Een weekje vrij nemen? Ik las het net ook al ergens en het verbaast me enorm. Op de punctiedag zelf moet je echt rust nemen en je gewoon heerlijk laten vertroetelen. Daarna mag je in principe weer alles doen wat je altijd doet. Wel een beetje naar je lijf luisteren natuurlijk!
    Er zullen altijd vrouwen zijn die wel dagenlang last hebben na de punctie, maar de gemiddelde verhalen die ik hoor (uit directe en verdere omgeving) is toch dat je na die ene dag alweer zo goed als opgeknapt bent.
    Als ik voor mezelf spreek: ik zou het zonde van mn vakantiedagen hebben gevonden als ik voor mijn functie meer dan 1 dag vrij zou hebben genomen.

Sterkte!

3. Elmo

Elmo Niet meer actief

Volgens mij bij de oudste een tp 3/4 dagen na de punctie en bij de tweede 1 dag korter (nieuw protocol).
    Hoe lang je spuitschema is kan niemand je van te voren zeggen denk ik. Dat is bij iedereen en zelfs elke cyclus anders.
    De ene keer gaan je follikels heel hard, de andere keer zijn ze wat trager.

4. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Dankjulliewel voor de reacties.
    Ik weet dat het bij iedereen verschilt omdat bij de een de follikels sneller groeien dan bij de ander, maar ik vroeg het me toch af.
    Ik krijg het korte protocol, maar verder zal ik er morgen op de info-avond eens naar vragen.

Merah, ik hoef geen vakantiedagen op te nemen. Mijn werkgever meldt me ziek aangezien ik in het onderwijs werk en dus geen vakantiedagen heb, naast de gewone schoolvakanties dan. Het stomme is dat de punctie en tp waarschijnlijk precies in de week na de meivakantie zullen zijn!

5. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Vrijnemen/ziekmelden...
    Ik bedoel eigenlijk gewoon: waarom zou je na de punctie een week thuis gaan zitten?
    Uitzonderingen daargelaten (overstimulatie ed) ben je echt zo weer op de been (is mijn eigen ervaring en wat ik gemiddeld zo van anderen hoor), misschien met een paracetamolletje.
    Vroeg me dus af waarom verschillende mensen verwachten zo lang uit de running te zijn.

6. Elmo

Elmo Niet meer actief

*deelt de mening van Merah*

7. donna33

donna33 Actief lid

31 jan 2011
    250
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi, ik ben net zwanger na mn 1e ivf
    na de tp gewoon dagje bankhangen met een boekje of een filmpje
    niet omdat het moet, maar omdat het rust geeft
    dag van de punctie was ik moe en heb geslapen
    dag erna weer ah werk gegaan..
    maak je niet druk
    ieder lichaam reageert idd anders
    wij hadden zaterdag punctie en dinsdag tp
    embryo was 6cellig succes xx

8. Linda

Linda VIP lid

24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    Ik had altijd heel veel follikels, veel kleintjes die meededen, en ik voelde enorm opgeblazen en alles was pijnlijk/zeer gevoelig voor de puncties. Daarna had ik altijd nog best wat krampen en samen met dat ik het psychisch als best zwaar ervaren heb en ik altijd 'weer even bij moet komen' voor de volgende fase, het lange wachten, heb ik mij altijd de tijd genomen. Ik had een super leidinggevende, ik melde mij ziek vanaf de puntie en kwam weer terug als ik mij beter voelde. De meeste keren had ik de punctie op woe/do. Ik begon dan weer op maandag.

9. grannysmith

25 mrt 2011
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier hetzelfde als Linda, veel eitjes, best pijnlijke buik (tot ruim drie dagen na punctie) en na de punctie ook een weerslag van alle medicatie (met lekker veel ik-moet-huilen-maar-ik-weet-eigenlijk-niet-goed-waarom-momenten). Dood en doodop en niet echt in staat om lekker aan de slag te gaan. Dus als je een paar daagjes verlof kunt nemen, gepland ziek kunt zijn, of zoals ik wat 'overuren' opspaart, dan is dat soms geen overbodige luxe.
    Daarna heb ik ook weer helemaal zin in werken en even met wat anders bezig zijn.

10. inge73

inge73 Lid

13 jul 2010
    56
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik ben nu begonnen aan poging 2 (icsi) en volg nu een kort behandelingstraject. Op de eerste dag van mijn menstruatie een uitgangsecho gehad en de tweede dag starten met decapeptyl en vanaf dag 3 puregon (225 IE). Gestart op zaterdag 2 april met spuiten en morgen 14 april de punctie. Deze keer sneller dan de vorige keer.
    Ook ik werk in het onderwijs en wel met kleuters. De dag na de punctie was ik gewoon weer aan het werk. Ligt er maar net aan hoe je je voelt. Afleiding is ook wel fijn.

11. Elmo

Elmo Niet meer actief

Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor werk je doet, hoelang je daarvoor eventueel moet reizen en hoe je naar je werk gaat.

12. spannendetijden

spannendetijden Fanatiek lid

9 jun 2008
    4.817
    830
    113
    medewerkster management ondersteuning ( en daarbij
    bij mn grote liefdes
    hoi hoi ,
    ik heb even speciaal voor jou mn agenda 2010 opgezocht!
    ik ben op 14juli 2010 begonnen met de decapeptyl op 2 aug had ik mn start echo en op 3augustus begon ik pas met de glonal-F erbij! (150eh geloof ik)
    op 8aug had ik mn eerste follikel meting op 14 aug had ik mn pregnyl prik savonds om half 10! op 16aug de punctie! (van 24folikkelen waarvan er 22 een eitje hadden) en 19aug had ik de terugplaatsing van een 8cellige emmy!
    ik gebruikte toen de utro 2x daags 3bollen en werd helaas 31aug al ongesteld!

ik heb zelf na de punctie 2dag vrij genomen en de woe was ik zowiezo vrij (werk nooit op woe) en donderdags begon onze zomer vakantie! maar ik was behoorlijk opgezet en bol van al die follikels en had veel last van mijn buikkie! ik zou die donderdag anders wel weer gewerkt hebben maar had toen ook al mn terugplaatsing en had dus mazzel dat het precies de eerste dag van mijn vakantie was! die di was maar goed dat ik vrij was want ik ben zeker 2dagen erg suf geweest van de verdoving en medicatie!!! dus ik persoonlijk ben van mening dat dag van en dan na punctie vrij erg lekker is! maar het verschilt gewoon heel erg per persoon!! ik was erg suf terwijl de meeste dames dat ook niet hebben!

succes iig!!!!

13. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    Ik begon met deca op 29 januari, 10, 16 & 18 feb een FM.
    Vanaf de 2e FM kreeg ik puregon 250 erbij. Ik heb beide moeten gebruiken tot 21 februari. Op 23 februari de punctie en op 25 februari de TP. Al met al dus best lang beziggweest. Ik had dan ook maar 3 eicellen waarvan er 1tje bevrucht is en een tp is geworden.

14. tonka

tonka Bekend lid

2 nov 2008
    784
    1
    0
    Hengeloooo
    Ik heb nu drie keer icsi gedaan en drie keer zwanger, waarvan 1 miskraam. Ik heb er wel voor gekozen om vakantie op te nemen. Al die hormonen en stress kunnen niet goed zijn voor je lijf dus een beetje extra rust nemen leek mij een goed idee. Tussen de punktie en tp en gemiddeld een weekje na tp. Vind dit niet zonde mijn vrije dagen. Heb gerust, leuke dingen gedaan, achterstallige werkjes. Af en toe even op de rem, immers je lijf gaat ook nog een zwangerschap in als het goed is:)
    De laatste week van de wweken ging ik weer werken, prettig om je gedachten dan ook af te leiden!

Succes!

15. Linda

Linda VIP lid

24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    Klopt bij de derde keer had ik ook zoiets van wat weegt die kleine week thuis op tegen wat het eventueel kan bijdragen aan......... je doet er gewoon alles voor en of het helpt....?..... als je maar een goed gevoel hebt bij wat je doet

16. sjak

sjak Niet meer actief

Hoi hoi,

Wel veel verschillende verhalen zeg...
    Ik heb drie keer ICSI gehad en drie keer een vervelende tot zeer vervelende punctie gehad. Ben na de punctie zeker 4 a 5 dagen thuis geweest en heb dit ook echt nodig gehad! Ligt er waarschijnlijk ook aan wat je voor werk doet. (ik sta voor de klas, erg druk...)

De eerste ICSI was de punctie op dag 13, de tweede keer op dag 19 en de derde keer op dag 16... Dus ja er zit wel regelmaat in, maar 'regelmaat waar je helemaal geen logica uit kan halen.

De terugplaatsing trouwens twee dagen na de punctie.

Groetjes Sjak

17. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Bedankt voor jullie reacties!
    Lief dat er zelfs agenda's bij gepakt worden om antwoord op mijn vraag te kunnen geven hihi!

Wat een verschil zit er tussen sommige meiden kwa punctiedag!
    De een op dag 13 en de ander pas na meer dan een maand...
    Er is mij inderdaad al uitgelegd dat het per vrouw verschillend is hoeveel follikels zich ontwikkelen en hoe snel die groeien, maar ik dacht dat het altijd wel tussen de 15 en de 20 dagen na de eerste cyclusdag zou zijn... :)
    Weer wat geleerd! ;)

Ik ben overgevoelig voor morfine en mijn arts heeft aangegeven dat ik de dagen tussen de punctie en de terugplaatsing voor de zekerheid maar beter vrij kan nemen. Misschien valt het me enorm mee hoor, maar dat weet ik dan voor een eventuele volgende keer. Ik sta ook voor de klas, op maandag en dinsdag groep 4 en op vrijdag kleuters. Heerlijk werk, maar best druk en zeker als je je niet in orde voelt. Ik heb al aangegeven dat er in mei waarschijnlijk een aantal dagen zijn waarop ik misschien niet kan werken, gelukkig is mijn werkgever heel meelevend en vindt hij dit geen probleem.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

18. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Ik had volgens mij op dag 18 de punctie. Was op dag 4 begonnen met de puregon. De tp is 3 dagen na de punctie. Had maandag punctie en donderdag de tp.

En ik zit dus wel een paar dagen thuis. Heb een hele gevoelige baarmoeder. Hierdoor dus lang last van krampen. En ik werk in de zorg. Wat veel bukken, tillen en staan is. Waardoor ik dus elke keer mijn buik voel. Ook met een gewone tp heb ik het al.
    Ik meld me die dagen ziek, omdat ik gewoon mijn werk niet kan doen.
    Maar dat is per persoon erg wisselend, van de morfine was ik wel een dagje suf en niet fit.
    Als ik een kantoorbaan zou hebben is het misschien beter te combineren. Of als je veel kan zitten. Maar is moeilijk te zeggen.

Deel Deze Pagina