Op de rug versus op de zij slapen

Discussie in 'Verzorging' gestart door MarionM, 17 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MarionM

MarionM Bekend lid

2 aug 2006
    761
    0
    0
    Breda
    De kraamzorg adviseerde mij om Ilias de 1e 2 weken op zijn zij te laten slapen, en daarna op zijn rug. Dit omdat ze na 2 weken sterker worden en er het risico is dat ze op hun buik rollen.
    Maar nu zei iemand tegen mij dat als ze sterk genoeg zijn om zelfstandig op hun buik te rollen, ze ook sterk genoeg zijn om zelf hun hoofdje op te tillen en naar opzij te draaien. In het geval van Ilias klopt dat ook wel want als ik hem op zijn buik leg dan tilt hij zijn hoofd inderdaad al best hoog op en legt zelf zijn hoofdje opzij.
    Ik twijfel nu of ik Ilias op zijn rug moet laten slapen met afwisselend zijn hoofdje naar opzij gedraaid. of op zijn zij. Want ook al draai je zijn hoofdje opzij bij rugligging, ik heb gehoord dat het hoofdje toch meer kans heeft niet mooi rond te worden dan bij zijligging.
    Wat is jullie mening hierover en hoe laten jullie je baby's slapen?

2. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Het rugslapen wordt geadviseerd i.v.m. wiegendood. Sinds dit advies wordt gegeven is het aantal kindjes dat in Nederland overlijdt door wiegendood drastisch teruggelopen. Het hoofdje blijft ook mooi rond als je het hoofdje van je kindje wisselt van richting, zoals je zelf ook al aangaf.

3. Judith75

Judith75 VIP lid

9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Precies doen zoals je zelf al aangaf dat geadviseerd is. Na de 2 weken op de rug laten slapen. Een voorkeurshouding evt in de gaten houden en zelf hoofdje van je kleintje draaien enzo, speeltje steeds wisseen van kant enz enz. Zo vaak komt een voorkeurshouding niet voor hoor en je kan er veel aandoen zelf, dus dat weegt wel op tegen het risico van wiegendood als je niet voor rugligging zou kiezen lijkt mij

4. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Ik doe het ook zoals geadviseerd wordt. Ik kan me bovendien voorstellen dat als je kindje moe is, hij moeilijker zijn hoofd op kan tillen en dan misschien wel met zijn mondje en neusje in het matras belandt.

5. MarionM

MarionM Bekend lid

2 aug 2006
    761
    0
    0
    Breda
    Dus het is niet zo dat ze op de buik mogen slapen vanaf het moment dat ze zelf hun hoofdje kunnen optillen en draaien?

6. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Als je kindje nog heel erg klein is en echt kracht moet gebruiken om z'n koppie omhoog te houden, is het niet verantwoord om hem op zijn buik te laten slapen. Als hij tè moe wordt en het lukt niet meer om z'n koppie te draaien, dan blijft hij rustig met zijn neus naar beneden liggen tot hij stikt! Daarbij hebben ze het reflex nog niet om hun hoofdje te draaien in hun slaap, dus als je kindje dan met het gezichtje in het matrasje beland, blijft het zo liggen....

Pas als je kind zelf van rug naar buik gaat draaien is het redelijk verantwoord om je kindje op de buik te laten slapen, dat is dan trouwens ook niet meer tegen te houden. Tot die tijd gewoon op de rug en hoofdligging afwisselen...

Daarbij komt dat er aan een scheef hoofdje nog wat te doen is, wiegendood is definitief...........

7. tweety

tweety VIP lid

2 okt 2005
    10.054
    0
    36
    dordrecht
    moet je wel een kind hebben die op zijn rug kan slapen natuurlijk. mijn zoontje slaapt absoluut niet op zijn rug alleen op zijn buikje. als ik hem op zijn rug in bed leg blijft ie wakker en gaat na een half uur huilen en krijsen en draai ik hem om dan is ie binnen 1 min vertrokken. dus ja wat is dan weis heid een kind zich zelf over de kop laten huilen of rust geven. moet wel zeggen dat ik regelmatig bij hem ga kijken en hij goes zijn hoofd omhoog houd en draait. maar ja ik weet ook dat het beter is op de rug.

Deel Deze Pagina