vanaf wanneer mag een baby nou eigenlijk op zijn buikje slapen. wanneer is het veilig zeg maar rene ligt namelijk het liefst op zijn buik te slapen maar ik vind het nog wel eng. hij draait goed zijn hoofdje van links naar rechts en er liggen ook geen losse dingen in zijn bedje. in de box vind ik het niet zo erg want dan ben ik erbij.
hoi tweety, de mensen die het afraden doen dit ivm wiegendood. ikzelf laat orlando als ik hem op zijn buik te slapen leg in de box, ik zal hem zelf nooit in zijn ledikantje op zijn buik leggen ik vergeef het me zelf nooit snappie. ik denk dat het kan op het moment dat hij zelf om kan draaien, lijkt mij hoor want hoofdje op tillen doet orlando hier al vanaf bwv na een 3wkn maar als ze moe zijn.... dit is wat ik denk hoor maar mss hebben andere, echte ervaringen. ik denk er tot nog toe zo over en zal hem zowieso niet zelf op zijn buik in het ledikantje leggen, ik leg hem wel op zijn zij met een opgerolde wikkeldoek achter hem en tussen zijn beentjes dan kan hij niet op zijn buikje draaien. gr saskia
hallo. wij hebben precies hetzelfde probleem gehad toen jildou net geboren was. als we haar op de buik neerlegden sliep ze nooit, ja een half uurtje en dan was ze weer wakker. en elke keer als ze eten had gehad viel ze bij mij op de buik in slaap. heb haar toen in de wieg beneden ook op de buik laten slapen, en dat ging altijd goed, en dan sliep ze in bed snachts op de rug, totdat ze nooit in slaap wou komen savonds, toen heb ik haar op de buik gelegd en ben steeds bij haar gaan kijken. ze sliep als een roosje. en nu sinds dat ze 3 weken oud is slaapt onze jildou op de buik. dus er is niks engs aan. groetjes anita
mijn zoontje slaapt nu dus ook alleen maar op zijn buikje wil niet meer op zijn rug slapen ja voor een half uurtje en meer niet. ben gestopt met het proberen om hem op zijn rug te laten slapen hij ligt heerlijk op zijn buikje en er ligt niks in zijn bedje wat ie kan pakken ofzo. het cb vond het niet verstandig maar ja ik kan moeilijk met een huilend kind blijven zitten hun komen het niet even overnemen.
ja dat vind ik ook. bij het cb zeiden ze tegen mij dat als een kindje op de buik slaapt het niet te veel prikkels in bed moest hebben en dat je niet in de buurt van de baby mag roken. nou ja wij hebben ook niks bij haar in bed liggen en mijn man is gestopt met roken, dus . je moet doen wat je zelf het prettigst vind
http://www.zwangerschapspagina.nl/viewtopic.php?t=31772 Hier staat ook het 1 en ander in over het slapen op de buik...
Ik zou het nooit doen het buikslapen als ze zelf nog niet kunnen draaien. Ivm wiegendood zou ik echt doodeng vinden. Van de week ging ik voor een intake naar het kdv en ook daar kwam het buikliggen aan de orde. Ze willen het wel doen, maar dan moet je een verklaring tekenen dat jíj dat zelf wil en dat zij dat daarom doen.. Nee dank je wel.
Jordy hier is ook een buikslaper. De eerste paar weken sliep hij op een zij, maar hier had ie genoeg van Op zijn rug slapen is een drama, huilen, huilen, huilen. Zodra hij op zijn buik lag was hij binnen 2 sec vertrokken. Hij tilt zijn hoofd op en draait zijn kopje dan zelf van links naar rechts dus ook in bed ligt hij al sinds hij een paar weken is op zijn buik. Op het bureau zeiden ze natuurlijk ook dat ze dit nooit mogen adviseren en dat ik overdag moet gaan oefenen met op de rug slapen Ik vind het totaal niet meer eng hem zo naar bed te brengen, eerste keren natuurlijk wel, maar nu echt niet meer. En wat de wiegendood betreft......dat is toch steeds weer wat anders. Mijn oudste dochter moest nog op een zij liggen, mijn jongste dochter moest op de buik liggen en nu Jordy moet op de rug slapen Mijn mening over wiegendood is dat daar alles onder gegooid wordt waar ze geen medische verklaring voor hebben, en als nu net een kindje helaas moet sterven waarvoor ze geen verklaring hebben en dat op de rug, buik of zij lag dan moeten alle regels weer worden aangepast. Ik vind op de rug slapen trouwens ook veel enger, als Jordy op zijn rug ligt kijkt hij altijd recht naar boven, op t moment dat hij dan terug geeft schiet hem dat terug zijn keel in en begint hij te kokhalzen, half te stikken enz, laat hem dan maar lekker op zijn buikje liggen zodat het netjes uit zijn mondje loopt.
Wel is het percentage wiegendood gedaald hè sinds de veranderde slaaphouding. Iets om over na te denken..?
@Judith: Tuurlijk is dat iets om over na te denken, maar het aantal rokers is ook gedaald dus of t nu aan de slaaphouding ligt of misschien juist wel omdat de kids minder met rook in aanraking komen : Wiegendood blijft gewoon heel erg, maar qua in bed slapen denk ik dat je je eigen gevoel moet volgen het is en blijft je eigen verantwoording. En nogmaals... als helaas een kindje sterft, ondanks de rugligging en men heeft geen medische verklaring ervoor, dan moeten alle kindjes weer op de zij of buik slapen
Dat het aantal wiegendood is gedaald ligt volgens mij niet alleen aan de slaaphouding, ook wordt tegenwoordig dekbedjes afgeraden, bedjes half opgemaakt enz enz. Volgens mij kun je niet stellen dat het alleen door de veranderde geadviseerde houding in bed komt!
Hallo, Ja, wiegendood is en raar iets. Als je op www.wiegendood kijkt dan mag je eigenlijk helemaal niets meer. Toch snap ik die zorgen omdat het wel gezegd wordt. Jasper slaap absoluut niet op zijn rug dus wij stonden ook voor een dillemma. Overdag hielden we hem goed in de gaten, maar snachts was een probleem. Maar als hij maar bleef huilen legden we toch steeds weer op zijn buikje. Omdat ik het toch eng bleef vinden hebben we de nannycare gekocht een matrasje voor onder het eigen matras dat de bewegingen registreert en een alarm geeft als je kind stopt met ademhalen. Sindsdien slapen we onbezorgd, het was een dure aanschaf maar het werkt super!
Ik zeg ook niet dat het alleen komt door de slaaphouding, maar mede door in ieder geval. Natuurlijk moet je doen wat jezelf het beste vind, maar als bepaalde dingen aan-of juist afgeraden worden, denk ik daar meestal wel even over na. En waarom bijvoorbeeld niet je kindje onder een dekbedje, maar dan weer wél op de buik laten slapen.snappie?