Hoi, Gisteren is de kraamzorg voor het laatst geweest, onze zoon is nu 9 dagen oud. De kraamzorg vertelde gister dat ik vanaf nu hem op de rug weg moet leggen in bed. Maar ik heb verder niet meer gevraagd waarom dat is. Het voelt voor mij niet goed om hem op de rug weg te leggen, ik leg hem liever op zijn zij zoals de eerste week (Afwisselend links en rechts) Hij vindt dit helemaal prima en slaapt op beide kanten goed. Kan ik hem ook gewoon zo weg blijven leggen? Ik heb het wel geprobeerd hoor, maar dan rolt hij zelf op zijn rechterzij... Groetjes!
Het landelijk slaap advies voor pasgeborenen is vanaf de geboorte rugligging. Dit ivm verminderde kans op wiegedood. Ik merk dat zijligging nog veel wordt gedaan, maar de adviezen zijn er niet voor niets. Als je baby misselijk is is het prima om zijligging te handhaven voor dat moment......probeer daarna weer de rug ligging en dan het hoofdje steeds afwisselen. Pasgeborene zijn best sterk en er bestaat een kans dat ze van zijligging op een begeven moment doordraaien naar buikligging. Dit kan gevaarlijk zijn omdat de nekspieren nu nog onvoldoende sterk zijn. Mijn advies is dus echt rugligging vanaf nu. Ilja