Dochter van ruim 2,5 loopt veel op haar tenen. Als we haar zeggen "normaal" te lopen doet ze dat, maar 3m verder loopt ze weer op haar tenen. Het maakt niet uit of en welke schoenen ze aan heeft, ze blijft het doen. Het is een tiijde ook minder geweest, maar sinds een paar dagen doet ze het weer heel veel. Iemand hier ervaring mee? Vraag me af of we er iets mee moeten en zo ja wat
Het gebeurd op zo'n jonge leeftijd inderdaad wel vaker. Ik zou het wel luchtig blijven benoemen en zo stimuleren om af en toe op de hele voet te lopen. Als is t maar voor korte momenten. Je zou ook spelletjes kunnen doen zoals elkaar nadoen en dan stampen als een olifant, op je hakken lopen, hinkelen, of grote reuze stappen in slowmotion maken (hele voet afwikkelen), steppen met de platte voet op t plankje, enzovoorts, waarbij je dus probeert dat ze de hele voet gebruikt. Hopelijk groeit ze er dan vanzelf overheen. Er zijn namelijk ook kinderen die dit toch teveel en te langdurig blijven doen en waarbij er toch stiekem wat verkorting in de achillespees komt. Als je er toch probeert wat in te stimuleren spelenderwijs kun je haar hopelijk een beetje door die fase heen loodsen. Genoeg kinderen die een tijdje op de tenen lopen erna weer op platte voeten gaan lopen gelukkig.
Ik lees dat voor het tweede levensjaar weg trekt. Verschillende oorzaken als het nog zo is. https://www.kinderneurologie.eu/ziektebeelden/symptomen/tenenloop.php Ze is nog jong dus kan ook nog wel veranderen, bij twijfel of als je denkt dat het een gewoonte is zou ik het bij de huisarts een keer neerleggen.
Bedankt voor de info en tips dames. Er een spelletje van maken lijkt me wel wat, daar is ze met andere dingen ook wel gevoelig voor. Mocht het over een tijdje echt niet beter gaan, toch eens bij de huisarts langs
Mijn dochter van 5 doet dit ook nog steeds. Ze heeft een paar maanden bij de fysiotherapeut gelopen (doorgestuurd vanuit de huisarts) en oefeningen gedaan. Het ging een tijdje beter maar ze doet het af en toe nog steeds. Het is echt onbewust dat ze het doet. Volgens de fysio niet zorgwekkend en veel kindjes stoppen er inderdaad vanzelf mee. Pas vanaf 7 jaar werd het 'zorgwekkend' zei ze. Oefening/spelletje die je kan doen met haar is een streep op de grond maken van bijvoorbeeld afplaktape. Zij moet dan haar ene voet voor de andere zetten (hak-teen, ze mag niet op haar tenen lopen). Dat een paar keer heen en weer. Ook kan je een bal gooien en dan moet zij er naartoe rennen en dan weer met hak-teen en niet op haar teentjes.. Als je dit een aantal keer doet dan wordt ze er meer bewust van.. Hopelijk heb je wat aan deze tips
Mijn dochter heeft dit ook gedaan tot ongeveer 3 jaar. Mij was het nooit opgevallen maar de huisarts zag het wel (ik kwam voor een andere klacht) en volgens de huisarts is het op die leeftijd vrij normaal. Nu loopt dochter helemaal prima.
Soms kan het wijzen op een probleem met de achillespezen. Een buurmeisje van mij deed het vroeger en is toen geopereerd en daarna nooit meer op haar tenen gelopen.
Mijn zoon deed het niet als klein kind, maar is ergens na zijn 4e jaar begonnen ermee. Bij hem had het te maken met overprikkeling en hij deed het zo veel dat het leidde tot verkorting van zijn achillespezen. Toen werd het wel een probleem, waarvoor hij ook behandeling heeft (gehad). Wat ik begreep van de orthopeed waar wij toen bij geweest zijn is dat het een normaal verschijnsel is in de ontwikkeling van jonge kinderen en dat de meeste 'onschuldige' tenenlopers voor of op kleuterleeftijd vanzelf verdwijnen. Mijn jongste loopt ook op de tenen, in haar geval ook gerelateerd aan prikkels (autisme), zij doet het vooral het laatste jaar veel. Fysio houdt het in de gaten, vooralsnog zijn de voeten soepel genoeg en hoeft er niets te gebeuren.
Hey! Mijn dochter van ruim 2,5 doet het ook af en toe. Spitzen lopen, noemen wij het. Met de tenen helemaal omgeklapt. Ik denk dat het bij haar een soort spanning is die ze zo spelenderwijs kan laten afvloeien. Evt kan even contact met een kinderfysiotherapeut informeren en gerust stellen.