Op de zij slapen

Discussie in 'Veilig slapen' gestart door Appel28, 24 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Appel28

    Appel28 Bekend lid

    28 mrt 2014
    685
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn zoon heeft een behoorlijke voorkeurshouding wat nu zorgt voor afplatting aan een zijde. Ik wil hem graag op de zij laten slapen.

    Iemand hier ervaring mee? Wat leg ik inz'n rug? Of buik?
     
  2. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    je zou een dekentje kunnen oprollen en in zijn rug en tegen zijn buik leggen. ik gebruikte toen meestal een grotere knuffel met uitsteeksels zodat dat ook niet weg kan rollen.
     
  3. Hotsiflots

    Hotsiflots Fanatiek lid

    31 aug 2015
    1.538
    165
    63
    Full time mom
    Je heb van die zijlig kussens, maar je kan ook een grote handdoek gebruiken en de twee uiteindes om rollen waarvan 1 in een punt en vast naaien.

    Mijn dochtertje heeft ook een voorkeurshouding ben bezig met de physioterapie haar tips:

    * Voeden steeds aan een andere kant
    * in de box altijd naar de kant die weer normaal moet worden
    * in bed zijligkussen/handoek gebruiken
    * speeltje aan de niet voorkeurs kant hangen
    * baby vaak op de buik leggen
    * als je baby vasthoud neem de baby dan op je knieën richting jou met je knieën opgetrokken en dan hoofdje tegen je knieën en dan doe je een been een beetje lager dan de ander, en het deel wat lager is daar steunt de voorkeurskant op.

    Als het niet lukt om je kindje in een zijlig kussen te krijgen, sommige kindjes waaronder de mijne hebben er een gruwelijke hekel aan om op de zei te liggen, is om het ledikantje zo neer te zetten dat het hoofdje naar het licht staat of als ze bij je op de kamer liggen jou kunnen zien met niet voorkeurskant naar jou toe.

    Tis heel wat om het af te leren zo'n voorkeurshouding be prepared!
     
  4. Appel28

    Appel28 Bekend lid

    28 mrt 2014
    685
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je uitleg hotsiflots en oceanna. Ik heb ook fysiotheapie maar het lukt me niet om de voorkeur eruit te krijgen. Ben de hele dag met niks anders bezig als met z'n hoofd...

    Ik heb een zij lig kussen. Dat ga ik proberen
     
  5. VeiligheidNL

    VeiligheidNL Veiligheidsexpert

    5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Hoi Appel28,

    Er worden al veel goede adviezen gegeven door Hotsiflots; ik heb onze deskundige op het gebied van veilig slapen ook even gevraagd of zij nog do's & don'ts heeft.

    Alle soorten 'kussens in bed' kunnen tot problemen leiden als een baby daar met het gezicht tegen komt te liggen. En een zijligkussen of knuffel kan vergeleken worden met een kussen.VeiligheidNL raadt het gebruik van kussens in bed bij kindjes tot 2 jaar dan ook af.

    Een veel gebruikte methode om een afgeplat hoofdje bij baby's te voorkomen, is om het ledikantje zo neer te zetten dat het hoofdje naar het licht ligt. Of om het bedje andersom op te maken.

    Indien al dit soort adviezen niet helpen, kan het nodig zijn om een kindje op de zij te leggen. Belangrijk hierbij is hoe oud een kindje is. Hoe oud is jouw zoon nu?

    Een slaapwikkel zou tot een leeftijd van 9 maanden een optie kunnen zijn. Aandachtspunt is wel dat zijligging een risicofactor voor wiegendood is, dus alleen in uiterste nood toegepast moet worden.

    Je leest iets meer informatie over stabilisatierollen, slaapwikkels en het voorkomen van een afgeplat hoofdje op onze site.

    En als je nog meer vragen hebt, helpen we je graag verder.

    Groet, Angela
    VeiligheidNL
     
  6. Appel28

    Appel28 Bekend lid

    28 mrt 2014
    685
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi Angela,

    Bedankt voor je reactie. Mojn zoon is nu 11 weken. Voorkeur is erg sterkt. Hij dlaapt echt alleen maar op 1 kant. Ik zie dat zijn hoofd aan het vervormen is. Is cosmetisch maar toch.

    Ik zal eens kijken naar de links die je gestuurd hebt.
     

Deel Deze Pagina