Gisteren heb ik mijn mama fiets (Gazelle Bloom) opgehaald bij de fietsenmaker. Maar het op en afstappen, met een kinderzitje voorop, vind ik wel heel erg moeilijk. Hoe doen jullie dit? Ik wil heel graag een klein stukje met Valerie fietsen, het mag ook al van het cb omdat ze al heel goed kan zitten, en erg sterk is. Maar nu durf ik het niet omdat het op en afstappen gisteren zo moeilijk ging, vooral het afstappen vind ik een ramp. Iemand tips?
Ik heb geen moederfiets dus het ging nog wat lastiger. Hier gaat het als volgt: Kind installeren, kont en been tussen het zitje en het zadel wurmen. Zitten, voeten bij de grond houden, afzetten... en fietsen maar. Mijn zadel staat laag zodat ik altijd met mijn voeten bij de grond kan, mocht ik onverwacht moeten remmen/afstappen. Opstappen zoals je normaal doet op een fiets gaat niet. Ideaal is het niet, want heb eigenlijk net te weinig ruimte om op en af te stappen.
dat had ik dus ook! Ik stond echt te stuntelen de 1ste keer! Ik heb het zadel iets lager gezet en nu blijf ik zitten als ik stoppen moet. Zorg dat m'n rechterpendaal omhoog staat en daar zet ik me dan mee af zeg maar! Soms vergis ik me nog wel eens en dan zit ik zowat klem! Zeker met een luiertas om...
Helaas kan ik niet met me voeten bij de grond, ja net met me tenen, maar dat is niet stevig genoeg om te blijven staan. De zadel kan ook niet lager.
@ consider, hebben ze het jou niet helemaal uit laten proberen bij de fietsenmaker? Ik vind het namelijk niet helemaal kloppen dat ze je een fiets verkopen (een moederfiets NB) waarbij je niet met je voeten bij de grond kunt. Bij mijn testrit vertelde de meneer mij dat ik: de fiets schuin moest houden (naar me toe) het rechter pedaal omhoog zetten, mn voet op dat pedaal en mn kont al een beetje op het zadel en dan afzetten, trappen en opstappen tegelijk. volg je het nog? nou dat ik dus de reden dat ik de fiets niet heb gekocht, ga geen 800 euro uitgeven om als een acrobaat op mn fiets te stappen. De fiets was ook te klein voor me, nu hopen dat de bloom mij beter bevalt! Succes ermee!! En gewoon eventjes oefenen zonder kind!
Ik kan eigenlijk heel makkelijk op en af stappen. Heb ook een mama fiets maar echt : no problem! Hoef niet anders op te stappen dan op mijn andere fiets. Mocht ik weer zwanger zijn dan kan het zelfs met een zwangere buik. Groetjes Jellie
je stuur een kwart naar links or rechts draaien, dan ertussen stappen en zover mogelijk naar achter op je zadel gaan zitten. daarna stuur recht terugdraaien en fietsen maar!
@talia, nee ze hebben me niet uitlegd hoe het moet. Ik zit eigenlijk net tussen 2 frame maten in. Deze frame maat fiets heerlijk, alleen kan ik niet met me voeten aan de grond. Maar aangezien ik deze fiets later ook zonder kids wil gebruiken, hebben ze me deze aangeraden. Zoals jij opstapt, stap ik ook op. Dat is het probleem nog niet. Het probleem zit meer in het afstappen, hoe stappen jullie af?
Hopelijk heb jij inmiddels een methode gevonden om makkelijk op je fiets te komen. Ik heb zo`n goedkope mamafiets van de Halfords en heb geen enkel probleem met op en af stappen. Ik had zelfs geen problemen toen ik hoogzwanger met mijn kindje in het voorzitje ging fietsen.
Ik hou mij handremmen ingedrukt zodat de fiets eigenlijk geen kant opkan. Ik kan net met mijn tenen bij de grond. Als ik af wil stappen laat ik me half vanhet zadel glijden (met de handremmen ingedrukt dus) zodat er een volledige voet bij de grond kan. Zodoende heb ik voldoende steun om me helemaal van de fiets af te laten glijden. En gewoon veel oefenen. Bij mij duurde het ook een tijdje eer dat ik het op en afstappen helemaal onder de knie had. Nu lukt het zelfs met dikke buik!
Ik heb geen moederfiets maar een normale. Heb het zadel laag laten zetten zodat ik met de voeten bij de grond kan....beetje knullig gezicht maar zo weet ik zeker dat ik niet val!
wat n gedoe allemaal zeg. Ik heb gewoon mn eigen fiets maar dan met een moederstuur a 59,- Problemen in 1 klap opgelost want mn meissie zit nu met dr kont OP de plek waar eigenlijk je stuur normaal zit. Mijn instap is dus net zo wijd als dat hij zonder zitje was. Stuurt ook 10 x lichter als dat t zat zonder dit stuur! Echt apart hoeveel de plek waar je iets zwaars "hangt" kan schelen. Moederstuur - moederstuur, moederfiets, fiets, stuur
Ik stap eigenlijk net zo op als op een gewone fiets. Dus een beetje steppen met een voet en dan tussen het zitje en het zadel door op je zadel gaan zitten. Ik blijf alleen zitten of begin zittend als ik langs een stoeprand of iets dergelijks sta. Ik kan ook maar net met mijn tenen bij de grond maar genoeg om te kunnen staan bij het stoplicht.
Ik heb een gewone fiets en ben best klein en na even oefenen gaat het heel makkelijk. Je moet met opstappen gewoon zorgen dat je trapper goed staat. Dus dat je met je rechtervoet meteen vaart kan maken. Met afstappen is het gewoon even de handigheid krijgen. Hou inderdaad ook de handremmen vast.
ben ik dan de enige die het been over de achterkant zwaait? Zoals een man opstapt zeg maar. Ik heb geen moederfiets, en zolang er niemand achterop hoeft is dat ook niet nodig, anders zou je het kindje achterop natuurlijk schoppen. Ik stap ook zo af, al kan ik er ook tussen als ik een noodstop moet maken. Het enige is dat je wel een beetje tempo moet maken op deze manier.
Bij het afstappen ga ik als het ware staan op mijn trappers. En dan sla ik 1 been tussen het zadel en stuur door om m op de grond te zetten terwijl ik rem. Klinkt wat onduidelijk, maar zoals dames opstappen (al steppen met 1 been) zo stap ik af, maar dan wel in omgekeerde richting hé!
Nou als ik dit zo lees ben ik blij dat ik niet honderden euro's meer heb uitgegeven voor toch een moederfiets. Ik stap nog makkelijker op mn omafiets, als ik het van de meesten zo hoor. Die moederfiets is dus helemaal niet zo veel praktischer dan een gewone fiets met een beetje leuk ruimte tussen stuur en zadel.