hallo allemaal, Op 17 april ben ik bevallen van onze kleine meid alleen heb ik een probleem met de bv. De eerste 3 dagen heeft ze alleen BV gehad maar ze viel te snel te veel af en moest ik KV gaan bijvoeden d.m.v. fingerfeeding (spuitje) eerst aanleggen laten drinken en plm. 20-30cc KV. 2 dagen later was ze (dachten we) supergoed aangekomen en mocht ik weer volledig over op BV de volgende dag was ze weer extreem afgevallen, die dag bleek dat de kraamhulp een fout had gemaakt met het wegen en moest ik weer KV d.m.v. fingerfeeding bijvoeden haar gewicht bleef stabiel maar na weer een dag viel ze weer af meer bij gaan voeden en ondertussen nog steeds eerst aanleggen en bijvoeden met wat ze nog accepteerd. Dag 10 (laatste dag van mijn kraamzorg) was ze weer extreem afgevallen en moest ze in een keer 90 cc KV met de fles krijgen uiteraard is ze hartstikke ziek geweest. Maar goed nu is onze kleine meid dik 2 weken oud en heeft ze nog steeds 60cc soms 90 cc KV ernaast ik wil dit af gaan bouwen en uiteindelijk toch echt volledige BV gaan geven maar mijn vraag is hoe krijg ik haar over op volledige BV zonder dat ze weer af gaat vallen ik moet namelijke elke keer naar het consultatiebureau om haar te wegen ze moet extra in de gaten gehouden worden omdat ze niet de grootste baby was. Ik heb ondertussen van alles geprobeerd ik leg haar iedere 3 uur aan, tussendoor kolf ik zodat er minimaal elke 1,5 uur melk gevraagd wordt, als ze aangelegd wordt doe ik wisselvoeding soms bied ik haar wel 10 borsten per keer. veel huid op huid contact en als ze tussendoor nog trek heeft wordt ze gewoon weer aangelegd. de afgekolfde melk krijgt ze gecombineerd met de KV maar meer dan 20-30 cc afgekolfde melk heb ik niet dus zowiezo dat ze minimaal 30 cc KV bij moet krijgen. Ik hoop dat iemand er raad mee weet ik weet het in elk geval niet meer maar wil de hoop niet opgeven en ga door.
Hoi. Fijn om te lezen dat je zo gemotiveerd bent om BV te geven. - Elke 3 uur blijven aanleggen en nakolven met het liefste een dubbelzijdige electrische kolf. (geen 2e-hands) - 's morgens heb je waarschijnlijk meer melk dan 's avonds, dit is normaal. - Na het electrisch kolven kan je met je hand nog proberen na te kolven. We zien vaak dat je dan nog wat melk krijg. - Wissel tussen je borsten af met aanleggen. Dan links en dan rechts, zodat beide borsten zo optimaal mogelijk gestimuleerd blijven. - Geef tijdens het voeden en kolven lichte borstcompressie. - Tijdens het kolven kan je warme doeken op je borsten leggen. Mocht dit allemaal niet helpen dan zou ik een lactatiekudnige bij jou in de buurt vragen om even mee te kijken en te denken. Het is dan misschien een optie om evt. domperidon te gaan gebuiken in overleg met je huisarts. Succes. Groetjes Saskia