op gang komende borstvoeding en bijvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Natasja2, 22 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Natasja2

Natasja2 Actief lid

16 feb 2007
    179
    0
    0
    Noord Brabant
    Mijn zoontje is nu 4 weken oud. De eerste week hebben we intensief geprobeerd hem borstvoeding te geven, maar hij wilde niet aanhappen en na veel hulp, hapte hij wel aan, maar dronk verder niet. Aan het eind van die week waren we zover dat hij aan één borst wel wilde drinken, maar de andere borst nog steeds niet. We zijn toen over gegaan op flesvoeding (wat ook een aantal dagen nodig had, voordat hij goed ging drinken) en ben ik gaan kolven. Tot gisteren kreeg onze zoon drie voedingen gekolfde moedermelk en 4 voedingen flesvoeding. Af en toe legde ik 'm nog aan de (ene) borst aan, als ik twijfelde of hij honger had, maar het eigenlijk zijn tijd nog niet was.

Gisteren lukte het ineens wel om mijn zoontje ook aan de andere borst te laten drinken. Nu wil ik proberen weer helemaal over te stappen op borstvoeding. Jammer genoeg merk ik echter sinds een paar dagen, dat mijn borstvoeding achteruit ging. Ik zal nu de borstvoeding dus weer moeten stimuleren, om m'n zoontje voldoende voeding te kunnen geven. Ik leg hem nu iedere 2,5 uur aan. Mijn vraag is hoeveel kunstvoeding ik hem moet geven als bijvoeding. Nadat hij aan de borst heeft gedronken (en zelf beide borsten na een tijd loslaat), blijft hij smakgeluiden maken en gaat snel huilen. Ik vermoed dat hij niet voldoende binnenkrijgt (gezien de teruggelopen hoeveelheid met kolven, lijkt dat mij logisch). Hoe weet ik hoeveel kunstvoeding ik hem bij moet geven? Ik heb mensen wel eens gehoord over wegen voor en na de voeding, maar weet er niet het fijne van.
    Hij is vandaag een maand oud geworden. Hij woog afgelopen week 3630 gram. Hij kreeg tot gisteren 7 maal 90 cc (moeder- of fles-)voeding.

Ik hoop dat je me verder kunt helpen. Ik vind het rot te zien als hij honger heeft, maar wil 'm ook niet overvoeden of overeet-gedrag ontwikkelen.

groeten, Natasja

2. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

17 sep 2007
    167
    0
    0
    Dit is een moeilijk probleem.
    eigenlijk zou het beste zijn om je kind alleen nog maar aan de borst te leggen. goed aan de eerste kant te laten drinken en wanneer het kind zelf los laat dan de andere kant nog aan te bieden. probeer om de twee uur aan te leggen.
    door je borsten regelmatig te stimuleren krijgt je lichaam een signaal dat er meer melk nodig is en gaat meer melk aanmaken.

wanneer je je kind na het drinken uit de borst nog bijvoeding geeft. is het kind langer verzadigd waardoor het minder frequent aan de borst wil drinken waardoor je lichaam minder gestimuleerd wordt en dus ook niet meer melk aan gaat maken.

echter kan ik me voorstellen dat het voor het kind ook heel moeilijk is om ineens van iedere voeding een volle buikt te hebben nu te moeten doen met niet zoveel voeding. je kunt er dus ook voor kiezen om niet 7 keer flesvoeding te geven maar te proberen om maar 3 keer een fles na te geven en gewoon te laten drinken tot het leeg is. verder ga je geleidelijk steed weer een voeding weg laten.

let wel goed op dat je kind goed blijft plassen.

Deel Deze Pagina