wat te geven aan kindje met koemelkallergie(6mnd)

Discussie in 'Voeding' gestart door Sannehai, 27 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sannehai

Sannehai Niet meer actief

Hoi dames,

ik heb even een paar vraagjes,

wat geven jullie je kindjes die ook koemelkallergie hebben b.v. van sap/koek o.i.d.

mijn kleine meisje heeft dus ook koemelkallergie, en ze zit ook bij de kinderarts en krijgt binnenkort een aantal onderzoeken (peometri &slikfoto) omdat het niet echt allemaal zo lekker loopt.

ze wilt haar fles dan ook erg slecht drinken, en het kdv zei wie weet mag ze wel wat sap? dus dat ga ik dan nog overleggen met de kinderarts.

maar omdat ze koemelkallergie heeft, wat voor sap geven jullie dan?

want ze krijgt namelijk nog geen fruit, wel groentehapje, omdat ze ook haar darmpjes niet heel goed werken, heeft de kinderarts ons geadviseerd haar groente ipv fruit te geven omdat fruit scherper is voor de darmen, en groente milder.

en ook omdat ze dus koemelkallergie heeft, geven jullie dan wel diksap? want daar zit dan toch weer fruit enzo allemaal in, waar ze misschien weer dan ook daar weer snel allergisch van kunnen worden?

ik heb namelijk nu een fles worteltjes sap gekocht van zonnatura, maar ik zie nou nergens of baby's dat ook mogen.

maar er staat ook op bij de ingredienten: wortelsap*(melkzuurvergist) betekend dit dat er ook melk in zit? want dan geef ik het natuurlijk niet.

nouja, lang verhaal maar iemand een idee of ze dit mag (als de kinderarts het ook goed vind aangezien haar matige groeien)

groetjes!

2. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Hier hetzelfde verhaal, ook KMA dus ik lees even mee met je topic.
    Maar ik denk wel dat hij verplaatst wordt naar de voedingssectie.

Ik geef nu als extra drinken sinds deze week kamillethee, ze drinkt het in een tuitbeker, en ze drinkt het zowel lauw als koud. Kamille werkt ook nog eens verzachtend, dat is ook fijn voor kindjes met veel last van buik/krampjes enzo.

Ik ben begonnen met rijstebloem door de melk te doen als pap en ben begonnen met groente, zoals wortel, courgette, broccoli. maar heb pas 1 dag gehad haha, deze week eerst 4 dagen wortel proberen en daarna komt de volgende groente. Ze eet het nog niet, spuugt het meer een beetje uit zeg maar, maar goed zo krijgt ze toch wat binnen.

Ik heb het cb gebeld om een afspraak bij een dietiste te maken, die hebben vaak ook goede tips voor je, dus dat kan jij ook doen.

3. Sannehai

oke thnx, ja ik wist even niet goed waar ik het moest plaatsen dus als het verplaats word, sorry!

maar ik geef ook wel broccoli, wortel en boontjes (spercieboontjes&bruine boontjes) dit vind ze allemaal best lekker.

rijstebloem gaf ik eerst ook bij haar laatste fles, maar dit doen we niet meer omdat ze een laxeer middel heeft als medicijn omdat haar ontlasting zo hard is, en die rijstepap verergerd dit nog weer dus dat geven we niet.

maar kamillethee is nog wel eens een idee! khep wel eens meer gehoord dat kleintjes wel eens thee mogen drinken, wie weet wilt ze dat.

maarja wat ik zeg, ik moet het ook eerst overleggen met de kinderarts want daar zitten natuurlijk geen echte voedingsstoffen in, en omdat ze dr fles zo slecht drinkt...

maar bedankt voor de goede tip! groetjes

4. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

rooibos thee is lekker.
    Gewoon water.
    Ik gaf in het begin wat appel diksap.
    Ga eens naar een natuurwinkelzaak. Daar weet je zeker dat alleen van bepaalde soorten fruit er sap is gemaakt.
    Wat je beter niet kan geven is sap op basis van sinasappel of rode vruchten zoals aardbeien.
    Dus peer of appel is wel goed lijkt mij zo.
    Ze drinkt haar fles melk (km vrij lijkt mij) slecht begrijp ik?
    Ik ga ook rijstewafel, kan best bij 6 mnd die mini's.
    Liga 4 mnd
    soepstengel
    biscuit

Zit er in je wortelsap geen extra bijvoegingen?
    Ik zou het niet geven. Van wortels is bekend dat teveel je een oranje kleur geeft.

sterkte,
    misschien bezoekje aan de osteopaat om haar even na te laten kijken?

sterkte en succes.

5. Sannehai

hoi hoi,

ze gaat al 1x in de 2 weken naar de osteopaat en dat helpt wel al een hele boel gelukkig. maar nog niet voor alles, vandaar de onderzoeken die nog komen gaan:) khep vandaag de datum's gehoord, dus ben wel blij dat ze Eindelijk actie gaan ondernemen.

oke jij zou geen wortelsap geven, ja dat oranje kleurtje zie ik al overal als ik dr worteltjes geef (en het gaat er ook bijna niet uit !)

rooibosthee oke, thee-tjes dus:) haha

en ze heeft speciale nutramigen melk, maar vandaag gaat het al weer een stuk beter, maarja het is steeds na 2 weken gaat ze slecht drinken, krijgt ze koorts, word ze dus ziek en daarna gaat het weer even beter.. heel gek.

maar we hopen dat ze snel wat vinden!

thnx voor je reactie groetjes!

6. Sweetlakecity

klinkt alsof haar darm flora goed is aangetast.
    Misschien van orthica dat poeder gebruiken speciaal voor de darmflora?
    Woon je omgeving den haag? ken nog een goede vega test vrouw. Net zoal alternatief als osteopatie ;)

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik heb zeker tot het eerste jaar geen sap gegeven. Onnodig wennen aan zoetigheid. Gewoon hun melk, en als ze wilden water of thee.

8. rensje

rensje Fanatiek lid

30 nov 2008
    2.079
    1
    36
    Ons zoontje heeft ook koemelkallergie, en is nu 7 maanden oud. Hij krijgt vaak wat rooibosthee tussen door en dat vind hij heerlijk. Verder lust hij ook gewoon water... en als tussendoortje krijgt hij een liga of rijstewafel... zitten geen eiwitten in.
    Ik heb wel gewoon fruit gegeven vanaf 4 maanden en dat ging hier gewoon goed.
    En ook rijstebloem is zonder eiwitten dus dat kan ook.

Moet zeggen dat als je erop let in de winkel dat er best wel wat te verkrijgen is hoor zonder eiwitten.
    Toen hij vast voeding mocht zag ik dat olvarit ook de potjes zonder gluten en eiwitten heeft.. dus das wel fijn om te weten...
    succes ermee

9. WenT

WenT Bekend lid

25 jul 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Mijn dochtertje volgde tot 1 jaar een allergiepreventie dieet en mocht dus ook geen koemelk.

Wat zij heerlijk vond met het warme weer was een watermeloenijsje (of gewoon watermeloensap). Watermeloen pureren met wat poedersuiker en invriezen in ijsvormpjes.
    Is weer eens wat anders.

Verder heeft de AH bijvoorbeeld bruin brood zonder melkbestanddelen en er is genoeg boter zonder melk. Dus gewoon een stukje brood met jam, zonder korstje is vaak ook lekker.

Liga eerste en tweede stap is, volgens mij, zonder melk.

Je kunt ook zelf heel goed eierkoeken bakken (zit geen melk in).
    Zie deze: Recept voor cakerol (laat dan de melkhoudende ingrediënten weg en maak 'm met vers fruit - succes gegarandeerd).
    Die had ik gemaakt voor de eerste verjaardag van mijn dochtertje.
    (Met alleen gepureerde aardbeien ertussen en glazuur erop).

By the way: als je meer wilt weten over de preventie van allergieën, stuur me even een pb... de ontwikkeling van een (nieuwe) allergie kán namelijk in sommige gevallen worden voorkomen.

10. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Ik geef alleen water en thee, zoals rooibos en vruchtenthee van fruit die hij kan verdragen.
    Sapjes zou ik pas geven als je zeker weet dat je kindje de fruit waar het van gemaakt is goed kan verdragen.

Als tussendoortjes doen wij hier fruit, rijstewafels (van de bambix) en soepstengel.
    Je zou ook eens bij een natuurwinkel kunnen gaan kijken, maar ook daar is het lastig om koekjes te vinden. Vooral omdat kippenei wordt afgeraden tot het 2e levensjaar en dat zit, helaas, ook in veel koekjes.

Brood halen wij hier bij een natuurwinkel. Hadden eerst blue band van de AH, maar daar blijkt toch nog iets van melk in te zitten en dus niet geschikt voor ernstige KMA.

In liga zit inderdaad geen koemelk, maar wel soja. Kindjes met KMA mogen pas vanaf 1 jaar soja krijgen omdat de kans op een soja allergie ontwikkelen in het 1e jaar groot is.
    Dit wisten wij eerst niet en ons kindje heeft liga gehad. Hij heeft, helaas, ook een soja allergie.

Ik kan je adviseren om naar een dietiste te gaan. Zij hebben goede tips hoe je het beste nieuwe voedingsmiddelen kunt introduceren en welke en welke nog niet.

11. Sweetlakecity

soms ontwikkelen ze geen soja allergie alleen...ga niet op eigen houtje dit onderzoeken.
    Neem een goede arts...of anders alternatieve arts in de arm die kan je adviseren. Ik zit bij een vega test arts (electro accupuncturist) kon bij 10 mnd gewoon soja geven.

12. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Wij lopen ook bij een dieetiste voor Finn zn KMA, gewoon via zijn KA...deze mevrouw zit ook gewoon in het ziekenhuis.
    Ik zou kijken of dat voor julli ook kan!
    Onze dieetiste geeft alleen wel andere adviezen als die van Antje...zij zegt namelijk dat het brood van Blue Band absoluut wel goed is (ze heeft ons ook een lijst gegeven van het voedingscentrum) maar dan alleen het brood, niet de broodjes.
    En Finn krijgt ook al vanaf 9 maanden soja. (hij heeft overigens al 1 provocatie gehad toen hij een maand of 4 was)

Ik heb in het begin eigenlijk alleen rooibosthee gegeven en af en toe wortelsap (en nog nooit een oranje kind gehad)
    Pas sinds een week of 3 krijgt hij diksap of rijstemelk (van Rice Dreams) Dat vind hij heeeeeeeeeeeerlijk!

Wij hebben wel erg veel aan de dieetiste...Finn heeft best wel een ernstige vorm (niet het allerheftigst gelukkig) en krijgt ook een stapje zwaardere flessenmelk dan pepti.
    Ik was erg bang dat het fout zou gaan met bijvoeden maar door de begeleiding gaat dat juist erg goed!

13. Sannehai

hoi dames,

thnx voor al jullie adviezen/uitleg:)

ons meisje drinkt ook geen pepti, nutramigen drinkt ze, of dat sterker of lichter is als pepti weet ik eigenlijk niet.

10 en 20 mei gaan ze allemaal onderzoeken doen onderandere voor haar spijsvertering, de osteopaat dacht ook echt dat er in haar buikje iets niet in orde is (wat wij zelf ook al de hele tijd denken)

dus het is afwachten geblazen

maar rooisbosthee kan dan dus wel, dat kan ik wel eens halen, en ik kan misschien ook wel een dieetiste eens om adviezen vragen, want dat is toch wel erg handig allemaal.

ook heb ik vd week een pak liga nr 2 gekocht (nr 1 nog nooit geprobeerd, maar die zag ik ook nergens?? wist niet eens dat die er was.....)

maar daar wacht ik ook gewoon netjes mee, net als met de wortelsap, tot na de onderzoeken.

volgende week ga ik ook weer naar cb ben benieuwd of ze goed is aan gekomen, en wat voor adviezen hun nog hebben (weet niet of ik ze allemaal zal opvolgen, want ben het niet altijd eens met de dames daar, maar daar hebben volges mij meerdere mensen last van...haha)

nou nogmaals bedankt!

groetjes!

14. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    @ Sarah, de blue band is in principe ook goed. Maar het bevat een E nummer wat mogelijk melk bevat. Kindjes met ernstige KMA kunnen hierop reageren. Milan is helaas zo'n kindje wat al reageert als iets maar een spoortje melk bevat. Hij krijgt dan ook de sterkste voeding.

Ik zag die rijstemelk bij de AH. Kan die gewoon al gegeven worden? Zag namelijk dat het zout bevatte, dus heb het dan nog maar niet gekocht.

15. Makamba

Makamba Actief lid

26 apr 2010
    233
    0
    0
    Gelderland
    Hier ook een behoorlijk allergisch zoontje, helaas.
    Vanaf de geboorte hebben wij hem op de Hypo-allergeen gezet, als preventie. Dat ging allemaal behoorlijk goed, behalve de bekende reflux klachten. Tot het moment dat wij met de 6 maanden overstapten op Hypo-allergeen nummer 2.
    Meneer zat helemaal onder de uitslag, had buik krampen, oorpijn, overgeven, heel moeilijk adem kunnen krijgen, etc.
    Wat bleek nou, daar zaten 0,1 gram meer eiwitten en lactose in.

Ook hebben wij rond de 4,5 maand op advies van het CB rijstebloem geprobeerd van BioBom (natuurwinkel). Ons ventje zwol hier helemaal van op en kreeg luchtwegproblemen. Rond de 5 maanden hebben wij brocolli en peer geprobeerd, wederom dezelfde heftige reacties.

Sindsdien lopen wij bij de KA en zit meneer op de Pepti, op nummer 1 ondanks dat hij al 7,5 maand is gezien ook hier nummer 1 en 2 verschillen in de ingrediënten. Wij moeten 24/7 een speciale pen/prik bij ons hebben voor het geval hij weer zo'n heftige reactie krijgt welke kan lijden tot een shock, verstikking of hartstilstand.

Sinds twee weken lopen wij bij een diëtist in het ziekenhuis daar de bijvoeding heel voorzichtig aan gestart moet worden.
    Voor degene met een kind met een (kans op) allergië(n) raad ik ook aan om naar een diëtist te gaan.

Van de volgende dingen weet ik wel dat het zo goed als geen allergie veroorzakende middelen bevat:
    - rijstwafels van Bambix Naturel (vanaf 8 maand) deze zijn van 100% zilvervliesrijst en is koemelk-, kippeneiwit-, gluten- en lactosevrij.
    - Indien rijstebloem niet te verdragen is kan je bv Arrowroot of Tapioca gebruiken, dit is een bindmiddel en bevat veel goede stoffen.
    Dit kan je bij een natuurwinkel krijgen.
    - Ook kan je bij de bakker navraag doen om speciaal brood te laten maken, dit maken ze veelal van alleen water met bv boekweit of mais. (heb van de week bij mijn bakker een brood laten maken welke geen melk, soja, eibestanddelen en gluten bevat en bij een KMA allergie raden ze aan dit tot een jaar uit het brood te laten)
    - Pompoen, abrikoos en perzik schijnt vaak goed verdragen te worden.
    - Bij een natuurwinkel kan je veelal ook koemelk- en soja-eiwitvrije boter en bakboter krijgen.

Vooralsnog is het mijn inziens raadzaam een diëtist te raadplegen indien je er zelf niet uitkomt wat wel of niet een (grote) kans op reactie(s) geeft.

Mijn zoontje verdraagt ondertussen gelukkig de rijstwafels en pompoen.
    De arrowroot heb ik wel geprobeerd, echter viel dit te zwaar op zijn maag waardoor hij een aantal keer moest overgeven.
    Eerdaags probeer ik een wat kleinere hoeveelheid.
    Vanochtend heeft hij een heel klein stukje broodkorst gehad van het speciaal gemaakte brood, het is dus nog even afwachten hoe hij hier op reageerd.

Succes allemaal met de bijvoeding!

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Brood is heel makkelijk zelf te bakken hoor! En dan weet je zeker wat er in zit. Ik bak bijna dagelijks ons brood, gewoon in een broodmachine.

17. Makamba

Makamba Actief lid

26 apr 2010
    233
    0
    0
    Gelderland
    Dat is inderdaad ook een optie.
    Zou jij mij kunnen vertellen hoeveel ml water en hoeveel gram boekweit je dan samenvoegt om een goed brood te krijgen?
    Heb een broodmachine staan dus dat komt dan wel goed..;)

18. Sweetlakecity

Bij de Ah heb je pakken en daar staat het recept op ;)
    Of is het anders met een machine dan met de hand?
    Ik maakte het ook zelf met mix van de natuurwinkel.

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik hoefde niet tarwevrij te bakken, dus nam ik gewoon tarwebloem (wit of volgraan).
    Mijn basisrecept is:
    300 gram meel
    200 gram water
    eetlepel suiker (om de gist te laten groeien)
    iets meer dan een theelepel zout

En dan gewoon de machine aan.

Ik doe er soms een beetje (olijf)olie door.

Op de site van het Voedingscentrum staat een goed recept voor glutenvrij brood (werkt, heb het ooit getest).
    Glutenvrij brood uit de broodbakmachine

Je kunt ook bakmix van glutafix kopen als je glutenvrij bakken wilt.

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik hoefde niet tarwevrij te bakken, dus nam ik gewoon tarwebloem (wit of volgraan).
    Mijn basisrecept is:
    300 gram meel
    200 gram water
    eetlepel suiker (om de gist te laten groeien)
    iets meer dan een theelepel zout
    zakje gist

En dan gewoon de machine aan.

Ik doe er soms een beetje (olijf)olie door.

Op de site van het Voedingscentrum staat een goed recept voor glutenvrij brood (werkt, heb het ooit getest).
    Glutenvrij brood uit de broodbakmachine

Je kunt ook bakmix van glutafix kopen als je glutenvrij bakken wilt.

Deel Deze Pagina