Kolfrecht. Slapende honden wakker maken?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Minny, 28 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Op mijn werk is er niks gezegd over hoe lang ik mag kolven onder werktijd. Ook hoef ik niks te overleggen over wanneer ik ga.
    Ik weet dat volgens de wet het kolfrecht bij 9 maanden stopt. Over een maand is mijn zoontje 9 maanden en kolf ik per week een uur onder werktijd.

Moet ik nou zelf vragen hoe het zit? Of gewoon 'dom' zijn en lekker doorgaan onder werktijd?

2. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Tja zo doe ik het ook. Ik vraag me zelfs af of mijn leidinggevende weet dat ik kolf (we hebben net een nieuwe) en hij weet vast ook niet hoe oud mn zoontje is.

Ben wel van plan om binnenkort naar 1 keer kolven te gaan vlak voor mn pauze. Ik kolf nu nog 2 keer.
    Hij krijgt nog wel maar 1 flesje mee naar het kdv en dat gaat goed. Weet alleen niet of ik dan genoeg ga kolven.....

3. Mama van Isabella

Mama van Isabella Bekend lid

8 jul 2009
    599
    0
    16
    Als mijn zoontje 9 maanden is geweest blijf ik ook nog kolven hoor maar dan ga ik het wel 1 x per dag doen i.p.v. 2 x per dag en ik ga nu iedere dag een uurder eerder weg. Datg doe ik dan natuurlijk niet meer.

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Tja lastig.

Ergens zou ik zeggen, ik zou doorgaan en net doen alsof ik het niet wist. Wel zou ik (voor zover je dat niet al doet) proberen er niet heel veel tijd voor te nemen. Gewoon omdat het natuurlijk ergens niet 'goed'/'eerlijk' voelt.

Aan de andere kant, eerlijkheid duurt het langst, dus wat als je baas erachter komt en je bijv de voor kolven gebruikte tijd terug gehaald moet worden (uit je overuren enzo bijv). Misschien als je het er gewoon over hebt dat je wel nog mag kolven.

Hmm tja ik weet het dus niet! Sorry. Dit was enkel een hersenspinsel :)!

Liefs, Hanneke.

5. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ten alle tijden eerlijk zijn. Grootste kans dat ze dan zeggen: oh, nou, als je niet heel veel tijd aan het kolven kwijt bent, mag je blijven kolven.

6. Bloempjuh23

Bloempjuh23 Bekend lid

25 sep 2008
    726
    0
    0
    Ik had hetzelfde als jij..

Ik heb niks gezegd dat het maar tot 9 maanden mocht. Volgens mij wist hij dat niet eens trouwens. Ook nooit meer wat van gehoord. Mijn (veel oudere) collega's vinden het alleen maar knap dat ik zo lang bv geef!

Mijn baas is ook groot voorstander van borstvoeding en die zegt elke keer van bv worden ze groot en sterk. Nu was ik trouwens elke keer maar een kwartiertje weg dus dat viel mee.

Tot 10 maanden heb ik 2x gekolfd en vanaf toen maar 1x per dag. Nu ben ik sinds een paar weken gestopt met kolven en nu vraagt me baas vaak rond de tijd dat ik eerst ging kolven of ik niet nog weg moet..

7. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Mijn vriend vindt dat ik niks moet zeggen. Maar ik wil alles eerlijk spelen. Maar zou wel balen als het in eigen tijd moet.

Mijn chef is helemaal niet met dit soort zaken bezig.

8. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

volgens mij is kolfrecht t/m 9 maand dus tot 10 maand

9. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Bij mij op het werk houden ze het altijd goed in de gaten, tot 9 maanden mag je in de baas zn tijd kolven. Na de 9 maanden mag je best doorkolven, maar dan in je pauzetijd en anders moet je het van je gewerkte uren afhalen.

Heb het bij collega's gezien, op de dag af dat de kinderen 9 maanden zijn, word je er even fijntjes op gewezen.

10. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    denk niet dat ze er hier iets van gaan zeggen. maar het voelt gewoon niet goed.

ik wil wel eerlijk zijn, maar het dan op zo'n manier brengen dat het toch in de baas z'n tijd mag, hahaha...

iemand tips?

11. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

Sorry het is tot 9 maand. Was hier al eens eerder discussie over niet goed gelezen.
    Moeilijk hoor. Ik zou gewoon na 9 maand zoveel mogelijk in de pauze gaan kolven. En anders wat langer doorwerken. Ik denk dat je niet lekker zit te kolven als je weet dat je recht is afgelopen.

12. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Kolven is een recht en een goed recht (sta er helemaal achter). Maar ik vind het persoonlijk niet correct om dit te misbruiken. Bij mn zoon ben ik inmiddels al gestopt met kolven (heerlijk :)), bij M heb ik tot 12 maanden gekolft. Dit heb ik gemeld bij mijn werkgever: ik gebruikte mn pauze's er namelijk voor. Eigenlijk de hele tijd al: meestal eet ik een broodje tijdens het kolven of ik las stukken door. Anders is het zo saai ;).

Dus ik zou het zeker niet stiekem doen, maar in overleg met je werkgever. Ik neem aan dat hij/zij niets te zeggen heeft over wat je doet in je pauze, dus dat zal geen probleem zijn.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.186
    35.873
    113
    Ik zat in dezelfde situatie. Ik heb toen besloten eerlijk te zijn en werd daar ook voor beloond, mocht zolang en zo vaak kolven als ik wilde zolang dat samenging met het werk. Ben met 14 maand gestopt met kolven.

14. MamavanDane

MamavanDane Bekend lid

23 sep 2009
    916
    2
    18
    Centralist meldkamer
    Voorschoten
    Ik zou het ook wel aangeven, waarschijnlijk zijn ze daar blijer mee dan dat iemand anders het misschien 'verraad'.

Heb zelf op werk aangegeven dat ik het blijf doen zolang Dane nog borstvoeding wil, gelukkig is dit geen probleem.
    M'n leidinggevende gaf aan dat ik zelf maar moet kijken of het kan zoals ik het nu doe en anders moet ik het gewoon aangeven.

Deel Deze Pagina