Op hoeveel tijd zindelijk overdag?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Rainbow88, 25 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Bedankt voor de reacties!

We zullen wel zien hoe het loopt :) Ben net een lading extra onderbroekjes, leggings en kousjes gaan halen.

2. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Haha ja je hebt 100 % gelijk hoor!

3. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn middelste was erg bang, dus wilde heel lang niet. Heb dat een tijd zo gelaten, tot de tijd drong ;). Toen doorgezet, 3jr9mnd. Binnen een dag kon ze het ophouden (fysiek kon ze het waarschijnlijk al een tijdje :)), maar het heeft daarna veel moeite gekost en ongeveer 2 mnd om het haar op tijd en op de juiste plek (WC) te laten gaan ;)... (vanwege dus de angst).

Ze was zindelijk vanaf 3jr11mnd dus, maar heeft op school het eerste jaar nog wel regelmatig ongelukjes gehad (niet op tijd naar WC cq niet adequaat genoeg gereageerd op plasprikkel). In het begin paar keer per week, en ouder ze werd hoe minder de ongelukjes werden. Vanaf 5 jaar is het eigenlijk nooit meer fout gegaan.

Mijn jongste eerder mee begonnen, net 3 jaar. Zij had binnen 2 dagen door (aanvoelen, ophouden) maar had nog wel wat stimulatie nodig om naar potje te gaan (stond dan te wriemelen met handje in het kruis ;)). Zij is nu bijna 4 jaar en heeft afgelopen jaar nog regelmatig ongelukjes gehad omdat ze niet op tijd naar WC ging. Vooral eind van middag en avond (moe?). Maar er zit een positieve trend in :cool:, de laatste weken gaat het beduidend beter.

4. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    De voormiddag was niet zo 'n succes, 8 natte broeken en geen 1x pipi op 't potje. Ze geeft wel aan dat ze pipi doet maar telkens als ze al bezig is :D

Ik hou het nog vol t.e.m morgen, donderdag opd e crèche gaat het misschien beter. Daar hebben ze ervaring en ziet ze de andere kindjes op 't potje gaan. En als 't daar niet lukt zal ze er nog niet klaar voor zijn!

Of is dat normaal, zoveel natte broeken op de 1ste dag?

5. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Hier ben ik het mee eens. Als je het probeert en je kind heeft het met een week door en geeft het dan zelf aan. Heel fijn!
    Maar als je een half jaar bezig bent??? Dank je feestelijk, ik heb meer te doen dan alleen met potje en dweil achter mijn kinderen aan te lopen.

Ik heb in de meeste gevallen het mijn kinderen zelf aan laten geven. Bij 2 heb ik met 3,5 jaar zelf het moment gekozen. Want ja ze moeten wel zindelijk zijn voor ze naar school gaan. De anderen waren rond hun 3dejaat zindelijk. Meestal binnen en dag ( of een paar dagen) en vak ook meteen dag en nacht.

6. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Het 'probleem' is ook, hier in België gaan de kindjes met 2,5 jaar al naar school en ze hebben graag dat ze zindelijk zijn (In de mate van het mogelijke). Daarom word er hier meestal al op tijd mee begonnen

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar bij de meeste kindjes lukt dat ook gewoon. Wat dus betekent dat je prima al tijdig kan starten en oefenen, ipv te wachten tot drie jaar of ouder.

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dat is heel normaal ja, zo'n eerste dag;) Als ze er op de creche al mee starten raakt ze er vertrouwd mee en kan je thuis verder doen.

Wij hebben dat bij de jongste ook zo gedaan. Op een dag luier helemaal af (in een weekend, dus veel tijd) en in de blote billen laten lopen. Ze had eigenlijk heel snel door wanneer ze moest plassen en wilde liever op de wc dan het potje.

9. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Tja hier moest het wel zo, want met 2,5 moest ze naar school. Er was geen andere optie, want het contract bij het kdv was afgelopen. Voor mijn jongste heb ik nu al bij het kdv gemeld dat ik de einddatum van het contract op 3 jaar wil hebben, dan hebben we wat meer tijd moest het weer moeizaam gaan!

10. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Maar hoe doen ze dat dan met kindjes die niet zindelijk zijn?
    Mijn zoontje heeft autisme, en het zindelijkheidsproces is bij hem anders verlopen.

11. Yasmientje14

Yasmientje14 Fanatiek lid

10 jun 2014
    1.442
    263
    83
    Ik heb het wel eerder gedeeld hier, maar hier ons verhaal: Mijn dochter is sinds ze 15 maanden zindelijk door het boek zindelijkheid is kinderspel, en ja eerst moesten wij haar steeds op het potje zetten, houden n afleiden na elke maaltijd was het wel raak. Binnen een maand gaf ze zelf aan als ze op het potje wilde. Ik geloof dus niet in die nonsens ''ouders zijn zindelijk'' bla bla bla, kinderen op jongere leeftijd hebben gewoon net die leiding nodig om er steeds op gezet te worden etc. op den duur nemen ze het gewoon over. Succes Rainbow!!

12. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier waren al mijn pogingen om zoontje zindelijk te krijgen ook tevergeefs, haalde niks uit behalve frustraties van beide kanten en veel natte broeken.
    Eind februari gaf hij van de 1 op andere dag (na weer een ongelukje omdat ik eens zonder luier wilde proberen) aan dat hij op de wc wilde plassen.
    Die middag ging het nog 1x mis (hij zat teveel verdiept in z'n filmpje), hij heeft nog 3 dagen voor de zekerheid een luierbroekje gedragen, maar hij heeft sindsdien nooit meer een ongelukje gehad. Plassen en poepen gelijk op de wc.
    Tijdens autoritten van 2 uur kan hij gewoon droog blijven en geeft alles zelf aan.
    Inderdaad een peuter die je elk uur op de wc moet zetten noem ik niet zindelijk. Een kind moet zelf aangeven dat hij moet plassen/poepen.

Dus een duidelijk antwoord op de vraag. Hier was hij dus in 1 dag zindelijk, maar wel op het moment dat hij er klaar voor was en niet wanneer ik er 'zin' in had.

13. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Bij sommige scholen mag je dan nog niet komen. Bij anderen wel, maar dan wordt gevraagd actief aan zindelijkheid te werken. Als er medische redenen zijn, ligt dat natuurlijk anders.

En net omdat kinderen in België al vanaf 2,5 naar school gaan, wordt hier op school veel losser omgesprongen met ongelukjes. De meeste kleuterklassen hebben een wc in de klas, of net naast de klas. Juffen vegen gewoon billen af. Ongelukjes worden door de juf opgelost, ipv ouders te bellen zoals in Nederland blijkbaar gebruikelijk is. Elke kleuterjuf snapt hier wel dat ongelukjes gebeuren en dat sommige kinderen minder vlot zijn met zindelijkheid dan anderen, maar in ruil wordt wel verwacht dat ouders tijdig actief met zindelijkheid bezig zijn. Wat de meeste kinderen dus ook lukt.

14. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Op deze manier met 22 maanden. Met 24 maanden helemaal zindelijk overdag (toen gaf hij zelf aan wanneer hij moest plassen/poepen) en hoefde wij hem niet meer uit voorzorg op het potje te zetten.

15. Budgie

Budgie Fanatiek lid

8 feb 2013
    1.721
    8
    38
    Hier met 2 jaar zindelijk overdag en 2 maandjes later ook snachts. Lekker in jurkje en onderbroek laten lopen toen het al wat warmer werd in mei en ik de tuin, binnen beneden en binnen boven een potje. Ze liep er vanzelf wel heen.. Na 3 dagen geen ongelukjes (paar druppels in haar onderbroek; omdat ze aan het spelen was) meer gehad.

En inderdaad de opvang hielp hier ook bij. Haar vriendje (8 maandjes ouder) was bezig met zindelijk worden en zien plassen, doet plassen. Dus mijn dochter wilde ook op de wc zitten. En we zijn toen zelf ook bezig gegaan met zindelijkheid, maar ze gaf zelf het eerste signaal.

16. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Ahwel gisteren vond ik echt een ramp, ik dacht dit gaat nooit lukken.
    15 natte broeken, niks op het potje.

Vandaag maar 5 natte broeken (En telkens maar een klein plekje) en 5x pipi op het potje! Ze gaf het telkens aan door 'kaka' te zeggen :D (Maar ze heeft wel door dat het pipi is in het potje, ze kent het verschil). Met pampertje aan zegt ze ook vaak 'kaka' , maar had ze uiteindelijk niet gekakt, waarschijnlijk was dat ook pipi dan.
    En haar laten zitten op het potje is ook nog werk aan, ze wilt te snel rechtstaan.

17. Springday

Springday Fanatiek lid

20 mei 2014
    1.409
    0
    36
    Mijne eerste zoon was met 2,5 jaar overdag zindelijk en snachts pas bij 4 jaar. Mijn tweede zoon was bij 2 jaar en 9 maanden overdag maar ook meteen snachts zindelijk.

Deel Deze Pagina