Vraagje borstvoeding ---> flesvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Vlinder24, 26 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinder24

Vlinder24 Fanatiek lid

24 feb 2010
    1.372
    3
    38
    Hoihoi,

Ik heb even een vraagje en ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Mijn dochtertje is morgen 3 weekjes oud. Ik geef haar borstvoeding. Nu merk ik al enige tijd dat ze last heeft van darmkrampjes. Ik let heel goed op mijn eten.. Eet géén gekruid eten, geen kool, drink geen frisdrank, geen zure sapjes! Let echt heel goed op!

Ook komt ze ongeveer om de 2 uurtjes voor de voeding en is ze nog steeds vrij onrustig als ze heeft gedronken! Slapen overdag doet ze maar heel weinig! Ik ben bang dat ze te weinig voeding binnen krijgt.

Nu was ik gisteren in de supermarkt en zag ik van Nutricia Omneo, speciale voeding voor darmkrampjes..

Is het mogelijk om 2 a 3 dagen te kijken of ze met flesvoeding wat rustiger wordt? En dus ook voldaan is na een flesje. Ik zal dan wel door blijven gaan met kolven deze dagen om de borstvoeding wel op gang te houden.. Mocht de flesvoeding niet helpen!

Ik heb ook al een borstvoedingsdeskundige op bezoek gehad.. Zij stimuleert (heel logisch) de borstvoeding..Maar ik wil mijn dochtertje niet blijven plagen (mocht dat zo zijn) met borstvoeding terwijl flesvoeding voor haar nu beter zou zijn.

Misschien dat het anders ook mogelijk is om borstvoeding met flesvoeding te combineren??

Ik hoop op een snelle reactie! Alvast heel vriendelijk bedankt!

2. moonchild

moonchild Fanatiek lid

28 okt 2009
    1.798
    1.292
    113
    Wat sneu he die krampjes?!
    Het overstappen op kunstvoeding lijkt mij ook weer een hele omslag voor de drampjes.
    Er zijn middeltjes te koop tegen darmkrampjes, bijvoorbeeld infacol.
    De ervaringen zijn hiermee wel verschillend. Je kan eens de zoekfunctie gebruiken hier op het forum.
    Heeft de borstvoedingsdeskundige je nog bruikbare tips gegeven om het ongemak te verlichten?

Over het vaak komen voor een voeding, je kindje is nog jong. Door vaak aanleggen wordt jouw melkproductie omhoog gekrikt, waardoor ze meer binnen zal krijgen. Ze zorgt er dus (als het goed is) zelf voor dat je borsten meer melk aanmaken en ze voldoende melk binnen krijgt. Tijdelijk overstappen op flesvoeding lijkt mij niet verstandig en zal de borstvoeding denk ik ook geen goed doen.
    Misschien hebben anderen nog goede tips?

3. Vlinder24

Vlinder24 Fanatiek lid

24 feb 2010
    1.372
    3
    38
    Hoi Moonchild,

Alvast heel hartelijk bedankt voor je reactie!!!

Ik wil ook heel graag door blijven gaan met de borstvoeding! Indd ik vind het zo zielig voor d'r dat ze zo last heeft van darmkrampjes, maar het komt vaak voor bij jonge babytjes!

4. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    #4 Duchess, 26 feb 2011
    Laatst bewerkt: 26 feb 2011
    Ik zeg nee, niet doen.
    Ten eerste, als jij nu kunstvoeding gaat geven, kan dit funest zijn voor jou melkproductie.
    Ten tweede, krampjes 'horen' erbij. Het is heel zielig, maar ieder kindje heeft hier last van. De darmpjes moeten nog verder rijpen en dat doet zeer.
    Ten derde, overstappen op ander soort voeding kan juist meer krampjes veroorzaken.
    Ten vierde, borstvoeding is vaak de meest vriendelijke voeding voor de darmpjes dus de kans dat ze van KV minder krampjes krijgt is vrij klein. (uitzonderingen daargelaten door bijv overproductie)
    Ten vijfde, je moet je niet druk maken dat ze te weinig voeding binnen krijgt, zolang ze goed groeit, is dat niet zo.
    Ten zesde, om de 2-2,5 uur voeden is op deze leeftijd heel normaal.

Zo, dat is wat ik er van vind, hihi. Succes.

5. fafje

fafje Niet meer actief

ik zou zeker niet overstaopen om even te kijken, dat kan namelijk juist voor ergere krampjes zorgen!..

fietsen met de beentjes heeft ie flink geholpen de enorme lucht goed te laten ontsnappen..

buien dat het ehct erbij hoort, zou het mss kunnen komen, doordat ze onrustig drinkt? en veel lucht meeslikt? Sosm door het huilen van de krampjes, krijgt de baby ook weer krampjes...

maar naar kv overstappen voor een paar dgn zal niet helpen...idd mss infacol of cinababy...

6. Bonkie

Bonkie Fanatiek lid

30 nov 2009
    2.518
    1
    0
    Make-up & Hair Artist
    Amstelveen
    Mijn kleine had tot 5,5 week krampjes. Heel zielig, maar alle baby's moeten er even doorheen. Uiteindelijk heb ik gekolfd en aantal dagen dit via de fles gegeven, daarna ging alles goed. Was het vanzelf over. Nu drinkt ze volop uit de borst. Hier geen tepel-speen verwarring, maar daar moet je mee oppassen. Tijdens het kolven kwam ik erachter dat ik genoeg productie had en dat was goed voor mijn eigen gemoedsrust.

Waarschijnlijk liggen de krampjes niet aan jouw voedingspatroon, maar aan haar darmpjes. Die nog alles moet verwerken.

Even doorzetten, maar omneo zou ik alleen aanraden bij kinderen die
    al flesvoeding krijgen en darmkrampjes hebben. Of als dit door cb wordt aangeraden. Wat bij ons dus niet zo was.

7. Libelle82

Libelle82 VIP lid

26 jun 2008
    5.081
    372
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Ik zou ook absoluut niet overstappen. Wat ik zelf wel eens deed was venkelthee drinken... en idd het bekende fietsen met de beentjes. Suc6

8. Vlinder24

Vlinder24 Fanatiek lid

24 feb 2010
    1.372
    3
    38
    Dames, heel hartelijk bedankt voor jullie reactie!

Hier kan ik wat mee! En dat is dus NIET overstappen op flesvoeding!
    Ze groeit inderdaad goed, dus ze zal inderdaad wel voldoende voeding binnenkrijgen.
    Bij haar geboorte 6 februari woog ze 3360 gram. En gisteren woog ze al ruim 8 pond! Morgen is ze 3 weekjes oud, dus "officieel" hoeft ze morgen pas weer op haar geboortegewicht te zitten!

Ik wacht het gewoon nog even een paar weekjes af..
    Wij doen ook fietsen met d'r beentjes en er komen dan ook wat scheetjes uit.. zoiezo laat ze best veel scheetjes en haar ontlasting is ook goed! (ze had zichzelf net helemaal ondergepoept) :D

9. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Nou helemaal top meis, lekker zo doorgaan en lekker veel fietsen met de beentjes en veel knuffelen!

10. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Zielig he :( HIer is het met 5,5/6 weken opeens een stuk beter geworden. Echt het rijpen van de darmen.
    Kunstvoeding is véél zwaarder verteerbaarder voor de darmpjes dan borstvoeding. Dus altijd een mindere optie :) Enne het duurt toch minimaal 2 weken om het effect van een ander soort voeding te zien dus voor een paar dagen heeft uberhaupt geen nut.

Lekker doorgaan dus.. en houd hoop!

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Surf even naar borstvoeding.com
    Daar kun je heel veel lezen over krampjes en wat je er aan kunt doen. Jammer genoeg, is het een fase waar veel babies door moeten, maar het fijne van borstvoeding is nou juist dat je heel veel kunt verbeteren door op een beetje een andere manier te gaan voeden.
    Het is meestal helemaal niet nodig om zelf lekker eten te laten staan hoor! Alles wat je tijdens de zwangerschap al at aan ui, knoflook, sambal en noem maar op kun je nu in principe ook eten. Die smaak zat veel sterker in je vruichtwater dat je kind de hele tijd dronk dan dat de smaak in je moedermelk komt.
    Alleen als je merkt dat je kind na bepaald eten wat onrustiger is kun je het een weekje of 3 laten staan en dan opnieuw proberen, maar verder: geniet lekker van alles wat je lust!

Van kunstvoeding krijgt je kind alleen maar ergere krampen. Wat jammer dat je door zo'n stompzinnige claim op een verpakking als moeder op het verkeerde been gezet kunt worden!

Deel Deze Pagina