Hoi, Ik heb besloten niet naar zwangerschapsgym/pufcursus te gaan. Dit omdat ik van veel dames hoor dat ze er niets aan hebben en dat je alleen maar tien keer een uur zit te praten over zwanger zijn. Puffen zou je er niet leren - de cursusleidster gaf aan dat 'iedereen nu eenmaal anders puft en je daar tijdens de bevalling wel een weg in vindt' en het enige nuttige wat ze er doen, is ontspanningsoefeningen aanbieden. Maar voor een paar ontspanningsoefeningen ga ik niet tien avonden in een zaaltje zitten. Mijn vragen: wie heeft er ook voor gekozen om niet naar zwangerschapsgym/pufcursus te gaan, en hoe ervaren jullie dat tot nu toe? Is het nodig om die ontspanningsoefeningen toch te leren, en zo ja, zou ik dat gewoon via een consult bij bijv. een fysiotherpeut kunnen doen?
ik heb geen pufcursus gedaan, ik heb het met de vk overlegd, zij zegt dat het allemaal goedkomt, ze helpen je er echt goed doorheen ik had me wel opgegeven trouwens maar de cursus begon pas in week 32 van mijn zwangerschap nadat ik er nog eens achteraan was gegaan in week 30, dan zou ik tot week 42 cursus hebben, dat was mij te krap
Heb het ook niet gedaan, gewoon totaal geen behoefte aan gehad. Ik vertrouwende er op dat het wel vanzelf zou gaan, het ademen en puffen en zo. En dat is ook zo, je weet echt wel wat je moet doen. En het puffen heb ik echt pas aan het einde gedaan, tijdens het persen. Verder niet... en de vlos heeft me heel goed begeleid en geholpen met mijn ademhaling.
ohnee dat heb ik ook niet gedaan, helemaal niet nodig, al je goed rustig van jezelf kan blijven al helemaal niet, je kan er technieken leren om rustig te blijven dus als je een stresskipje bent zou het misschien handig zijn. Puffen doe je idd op je eigen manier en pas je ook aan de situatie aan (en je VK of gyn helpt je wel hierbij hoor) Evt voor lichaamsbeweging kan je een paar oefeningen meevragen aan je VK? als je alles soepel wilt houden maar in principe als je lekker wandelt, zwemt, zoiets dan ben je al goed bezig (vind ik tenminste)
Ik heb het de vorige keer niet gedaan en nu waarschijnlijk weer niet. De enige reden dat ik het zou doen is omdat ik het wel leuk zou vinden om zo in contact te komen met andere zwangeren.
ik ben nergens heen geweest. straks weet je wel wat je moet doen en goed naar je verloskundige luisteren dan komt het wel goed.
Ik heb het zelf wel gedaan, maar zonder kan volgens mij prima. Dan zou ik wel het boek Duik in je wee"en een keer doorlezen, want je mist wel de theorie over een bevalling als je niet naar cursus gaat. Ik vond dat wel handig om te weten. Deze keer ben ik naar yoga gegaan, maar dat voegt voor mij echt niets toe.....
Ik heb het wel gedaan, ben bezig met zwangerschapsyoga. Hier heb ik voor gekozen omdat ik eigenlijk al iets van yoga wilde gaan doen dus dit was een uitgelezen kans. Ik moet zeggen dat ik het wel nuttig vind. In deze cursus leer je echt wel hoe je weeen kan opvangen en hoe je moet persen! Ontspanningsoefeningen doen we ook.... Ik vind het iig leuk en leerzaam....
Ik heb ook geen cursus gedaan. Totaal geen behoefte aan gehad. Ik ben er gewoon geen type voor. In het ziekenhuis zeiden ze tegen mij dat het ook helemaal niet hoeft. Ze helpen je er wel doorheen.
Ik ben helaas nog niet zwanger, maar mijn zusje is zwanger van haar eerste en uitgerekend eind mei 2009. Mijn zusje is ook niet naar een pufcursus gegaan, maar ze volgt wel zwangerschapsyoga. Zowel zij als haar vriend zijn er zeer over te spreken. Mijn zusje overweegt zelfs om, als ze bevallen is en weer op de been is, gewone yoga te volgen. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is het ook zo dat in tegenstelling tot de pufcursus, je partner telkens mee mag met zwangerschapsyoga. Dus niet alleen jij, maar ook je partner steekt er een hoop van op. Nogmaals, mijn zusje en haar vriend vinden het erg leerzaam. Nu nog afwachten tot de bevalling of ze er inderdaad ook iets aan hebben gehad of niet.....
Toch fijn om te weten dat ik niet de enige ben! Ik vertrouw er dan maar op dat ze me er in het ziekenhuis wel doorheen helpen - daar zíjn die mensen toch (onder andere) voor ook? Over voldoende beweging maak ik me geen zorgen. Ik sport regelmatig en ben van plan dat te blijven doen zolang het gaat - en zodra het niet meer gaat, zal het ook op een pufcursus niet meer gaan lijkt me.
Ik heb 2x zwangerschapsyoga gedaan. De eerste cursus vond ik beter dan de tweede. De tweede was mij iets te zweverig. Bovendien kon ik pas starten met 33 weken en dat was dus vrij laat. Veel oefeningen waren me al gauw te zwaar. Ik heb er wel heel goed leren ontspannen (altijd handig bij inwendige onderzoeken) en zeker in de eerste cursus was die avond echt mijn ontspannendste avondje van de week. Lekker ff tijd voor mezelf en de baby. De tweede cursus was ook een stuk verder weg en ik liep heel ver voor op de andere zwangeren. Bovendien leerde ik op die tweede cursus gek genoeg dingen precies anders dan op de eerste (bijv. via je buik ademen ipv via je rug). Dat vond ik een beetje verwarrend, vooral omdat ik de oefeningen van de eerste cursus nog zo goed kon herinneren. En van de eerste cursus heb ik nog 3 leuke kennissen overgehouden met babies in de leeftijd van mijn eigen zoontje. We spreken nog steeds bijna elke maand wel een ochtendje af om bij te kletsen en de kids samen te laten spelen.
Ik ben ook niet gegaan. Ontspan mezelf altijd prima en maak me ook echt niet druk. Hij moet er toch uit op de een of andere manier. Ik had ook niet zoveel zin om alle zwangerschapsverhalen van iedereen te horen op zo'n cursus.
Ik was er eigenlijk nog niet helemaal uit, maar nu ik jullie zo allemaal eens lees, neig ik toch naar gewoon lekker niet gaan... Helemaal geen zin in dat 'gezellig over de bevalling praten'-gedoe. Ik zie het vanzelf wel, en hoor van de VK wel wat ik moet doen. Komt goed.
O meiden, wat heerlijk dat er nog meer nuchtere tiepjes op dit forum zijn. Ik heb ook mijn bedenkingen bij zo'n pufcursus, en toen ik uiteindelijk toch maar een belletje heb gepleegd naar de welzijnsinstelling in de gemeente om te vragen of ik een proefles kon doen, bleek dat helemaal niet mogelijk te zijn. Tsja, ehhhhhm, hoe kan ik dan weten of het wel of niet iets voor me is? Zit ik gelijk aan het cursusgeld vast als ik me inschrijf en het nix vind. Zonde! Dus dan maar niet. [-( Wil nog wel zwangerschapsyoga proberen, omdat ik graag een paar technieken wil leren om mijn bekkenbodem te kunnen ontspannen. Heb al eerder 'gewone' yoga gedaan, en kwam er 'helemaal-relaxed-weet-je-wel' vandaan iedere week, maar ben afgehaakt toen er teveel (chakra's) gevisualiseerd moest worden. De oefeningen vond ik wel prettig, voelde me heel soepel naderhand. Vrees alleen dat vriendlief met zwangerschapsyoga ook mee moet, want het is iedere les mét partner. De les waar hij af en toe mee 'mag' vindt plaats op dezelfde avond als zwangerschapszwemmen en dat wil ik ook proberen, en kan geen twee dingen tegelijk. Maar ook voor dat geldt dat als het zo'n echte hutsemutseflutseclub is, ik afhaak. Gelukkig gaan die lessen per keer, je zit nergens aan vast of zo. En dat gevoel van gewichtloosheid even, dat lijkt me wel heerlijk.
ik ga ook niet moet er niet aan denken om daar met zijn allen te liggen puffen en ik ben van me zelf erg nuchter dus komt allemaal wel goed denk ik. het komt er toch wel uit hoor het is erin gekomen dus komt er ook vast op 1 of andere manier weer uit.