Op jezelf wonen, + baby.. Wat komt er allemaal bij kijken?

Discussie in 'Jonge moeders' gestart door FairyLaughs, 12 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. alecia

alecia Fanatiek lid

23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    en als je maar 1 kamer hebt, kun je altijd nog een harmonica deur ( noemen ze het geloof ik ) of een gordijn er tussen plaatsen, voor de kleine waar het bedje staat. ( is enkel een tip voor saaya) maar ook voor de rest natuurlijk.

2. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Hey hey, ik was net 18 toen ik op mezelf ging, weliswaar zonder baby hoor, maar toch.. voor een idee...

Ik had studiefinanciering 475 en verdiende zo'n 350 euro bij. Dus 825 had ik in mn eentje...

Mijn huur was 310, maar kreeg 100 euro huurtoeslag. Dus 210 huur.
    G/W/L was zo'n 70 euro en dan was ik totaal niet zuinig.
    Mobiel/TV/Internet zo'n 50 euro totaal.
    Zorgverzekering 100- 50 zorgtoeslag dus 50 euro.

Zit ik dus op 210+70+50+50= 380 euro.

Oh ja ik betaalde ook nog 150 euro schoolgeld.

Even denken.. Ik had dan geen auto ofzo. Ik had dan zo'n 300 euro per maand om van te leven, kleding, boodschappen etc. Dit lukte makkelijk.

Wat heb ik gekocht.. Ik begon met helemaal niets....
    - Vinyl voor de vloer (miskoop achteraf, net zo duur als laminaat en binnen paar maanden zaten de gaten er in).
    - Muurverf (KWANTUM heeft wit voor 15 euro per 15 liter en die verft prima, voor 3.75 heb je mengkleuren voor eventueel een kleurtje erdoor heen).
    - Koelkast/Wasmachine/Vaatwasser in een soort outlet met een deukje enzo, was per stuk zo'n 150 euro kwijt.
    - Meubels kringloopwinkels en via-via... Misschien 200 euro totaal.
    - Heel veel spullen gevraagd voor mn verjaardag enzo en dan heel gericht wat ik nodig had.

Voor ons nieuwe huis heb ik ook een paar hele leuke aankopen gedaan...

Bijvoorbeeld via MP laminaat voor de slaapkamer (ruim 13 m2) 40 euro met nog wat plinten enzo erbij.
    Een kinderwagen bij de Blokker voor 50 Euro (complete combiwagen)
    Een commode voor 25 euro via MP.
    Een set huistelefoons voor 20 euro via MP.

En natuurlijk weer mn witsel bij de kwantum voor 15 euro.
    Daar heb ik voor het hele huis boven en beneden (grote kamers) misschien 3-4 emmers van nodig gehad.

Oh ja, Blokker had afgelopen week heel veel aanbiedingen, zo had je al hele serviezen voor een paar euro en ik had allemaal sierdozen voor de commode voor 1,- per stuk.
    Dat soort koopjes goed opletten dan kom je al heel ver.

Bij bouwmarkten hebben ze ook vaak coupons van vloerbedekking en vinyl enzo, vaak lijkt dat heel goedkoop, maar kijk er goed naar... Ik kwam erachter dat ik per meter soms goedkoper uitkwam! Vooral met aanbiedingen enzo :)

En tsja die kringloopwinkels blijven leuk.

Kindertoeslag+bijslag kan samen zo'n 180 euro per maand zijn.
    Huurtoeslag kan oplopen tot 230 euro.
    Zorgtoeslag tot zo'n 50 euro.

Ook kun je voor gemeentelijke heffingen enzo vaak kwijtscheldingen aanvragen.

Jeetje tis een heeel verhaal geworden, ik hoop dat je er misschien wat aan hebt haha :)

3. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    Haha, Belgisch zeker?
    In Nl krijg je dat gewoon compleet terug. Was voor ons ook wennen toen we in BE kwamen wonen, ineens alles zelf betalen.

4. MissFlower

MissFlower Fanatiek lid

17 nov 2008
    4.166
    397
    83
    nou ik vind het echt knap van je hoor! voor het eerst alleen wonen en dan ook nog met een kindje.. respect hoor!

en ik zeg je eerlijk dat ik er ook geen verstand van heb, ik woon samen met me man maar hij regelt alles en soms schaam ik me daarvoor want ik moet het tenslotte ook kunnen. maar goed in elk geval moet je je niets aantrekken van zulke reacties want vind het super goed dat je er zo goed mee bezig bent! toppie!

5. Edelweisje

Edelweisje Actief lid

22 nov 2007
    451
    0
    0
    In België krijg je het grootste stuk terugbetaald door het ziekenfonds waarbij je aangesloten bent. Idd niet alles. Maar de dokterbezoekjes moeten jullie toch ook eerst betalen? Dus moet je toch eerst geld voorradig hebben, niet?
    Jaja jullie Nederlands zijn precies wel verwende nesten ( alles terugbetaald, urgentie kunnen aanvragen,...) niet slecht bedoeld hoor, wel ontzettend grappig hoe het kan verschillen. Maar altijd geweten dat wij (de Vlamingen dan toch) harde werkers zijn en geen watjes :p

6. Saaya

Saaya Niet meer actief

nee hoor, dat wordt allemaal via de verzekering geregeld ;)

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    In België krijg je toch weer kraamgeld en je partner 10 dagen vrij na de bevalling? En kosten ziekefonds zijn lager toch?
    Zo is er overal wel wat ;)

8. MamaEsther

MamaEsther Fanatiek lid

24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Pompbediende/Shopmedewerkster
    Laag Soeren
    *Breekt even in met off-topic-informatie*

En in België krijg je complete kinderwagens en maxi cosi's van de mutualiteit, en autorijden is er een stuk goedkoper........ (In België rij je in een Ford S-Max voor minder maandelijkse kosten dan waarvoor wij in een pandaatje kunnen rijden!) Als ik de keus had wist ik het wel hoor, dan ging ik emigreren! :)

*en nu even iets ontopic*

Fairy, meid, geloof me als ik zeg dat het wel goedkomt. Je denkt er over na, dat is al heel wat en verder kun je het echt zo duur en zo goedkoop maken als dat je zelf wil! Tips: marktplaats, gratisaftehalen.nl, gratisoptehalen.nl, kringloop, familie en vrienden. En zorg dat je geen abonnementen hebt (tv-gids of mobieltje bijv.) dan kom je al een heel eind! Televisie+internet heb je tegenwoordig al voor 2 tientjes per maand en als je digitaal gaat bellen, bel je goedkoper en kan het mobieltje de deur uit. Investeer in een goede (tweede?) vriezer, want als je groot inkoopt ben je goedkoper uit. Aldi is een topwinkel. Wees creatief met een blikje verf in plaats van met duur motiefjesbehang. Het zijn allemaal maar kleine voorbeeldjes, maar ieder voorbeeld scheelt een slok op een borrel! ;) Succes!

Liefs
    Esther

9. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    @ janneke21 Huurtoeslag? gekke vraag misschien maar toen ik voor een huurwoning ging samen met mijn vriend kregen wy geen huurtoeslag omdat wy te jong waren dat kreeg je pas vanaf je 23e.. mag ik vragen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen hihi of zou dat per gemeente verschillen?

maar goed,

wy waren dan met zijn 2e maar voor onze inboedel niet veel kwijt;
    meubels by leen bakker en heel toevallig in de opruiming.
    mn lampen bij de kwantum alles van 1 set gekocht en kregen ook korting :) ik denk omdat we de set in 1 kochten.
    bank by seats n sofa's kan je veel afpingelen :p
    laminaat by een handelaar.

je zou gewoon even uitmoeten zoeken waar je dingen goedkoop kan halen zo kijk ik bv tv via digitenne. ben voor 3 kasten ( kan dus op 3 tvs televisi kijken) 14.95 per maand kwijt. en betaal mn water in de maand dus is het ook niet zo veel. en idd marktplaats kan ook super zijn!

succes!![/i][/i]

10. Saaya

Saaya Niet meer actief

joh, ik kan ook huurtoeslag krijgen, als ik maar een eigen ingang heb :) (nou heb ik dat niet helaas, maar ach..)
    Het is aan bepaalde regels verbonden, weet niet meer waar ik het heb gevonden want het was al anderhalf jaar geleden dat ik dat uitzocht. Maar het kan dus wel hoor voor je 23ste! :D

11. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

je kan het wel rijgen hoor... staat hier ergens ook een berichtje van mij hieover want ik dacht dat je ook perse 23 moest zijn,..ik zoek het ff voor je op

12. lennylenn

13. lennylenn

ow sjit ging ff iets fout..

@honeyy:
    Kan ik huurtoeslag krijgen?
    Voor de huurtoeslag moet uw huur lager zijn dan € 631,73 per maand. Bent u jonger dan 23? Dan ligt de grens op € 348,99 per maand.

Bovendien mag uw inkomen niet te hoog zijn. Niet hoger dan € 20.975 per jaar als u alleen bent, of € 28.475 als u samenwoont. Bent u ouder dan 65? Dan is het maximuminkomen € 19.800 of € 27.075.

.

14. MamaEsther

MamaEsther Fanatiek lid

24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Laag Soeren
    Over die huurtoeslag: JA je hebt wel recht op huurtoeslag! Want als je als alleenstaande moeder met een kindje OF als voltallig gezin woont, wordt jij beschouwd als zijnde 23 jaar of ouder! Ik had op mijn 19e ook gewoon huurtoeslag! Dik 150 euro per maand dus het is de moeite!

Liefs
    Esther

15. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    hee! bedankt voor die reactie :D weer wat wijzer.. dat hadden ze my wijsgemaakt misschien dat de huur te hoog ligt voor ons maar zal het eens uitzoeken!

hartstikke bedankt :D:D

16. MamaEsther

MamaEsther Fanatiek lid

24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Laag Soeren
    Welcome anytime! ;)

17. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ik kreeg op mn 21e ook huurtoeslag omdat het om een zgn meerpersoonshuishouden ging.

18. alecia

alecia Fanatiek lid

23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    hier hebben we op aanraden van meeuws gewacht, tot mijn vriend 23 werd, nou gewacht dus, en nu wel huurtoeslag enkel maar op het randje nog ook onze inkomen moet niet veel hoger meer worden dan zijn we eht helemaal kwijt :s

19. vrouwpoohbeer

vrouwpoohbeer Actief lid

15 jan 2009
    458
    0
    0
    Overberg
    mijn kostenplaatje:

450 huur (inclusief gas water, licht, internet en TV)
    minimaal 50 telefoonrekening
    Boodschappen 50 per week (ze is aan de fles en zit nu net aan de potjes maar daar kun je natuurlijk mee wachten tot ze 6 mnd is dat scheelt je ook)
    Benzine voor de auto 100 euro per maand (naar school op en neer, naar oppas op en neer en naar mn vriend op en neer dat kun je dus ook beperken)
    auto verzekering + inzittende verzekering 57 euro per maand (voor je kindje zowiezo hebben)
    auto belasting 34 euro per 3 maanden
    route mobiel (voor pech onderweg) 47 euro per maand

en zo kan k nog wel doorgaan haha

Als je de aanschaf van de spullen wegrekend heb je aan een inkomsten van minimaal 8 a 900 euro genoeg voor alleen jou en je kleine druifje, maar dan leef je krapjes hoor. maarja krapjes of niet wij hebben met zn 2tjes zat liefde om de rest bij te vullen!

en vergeet niet, je inkomsten bestaan natuurlijk uit:
    Salaris/stufi
    eenoudertoeslag als je alleen woont
    huurtoeslag
    kindertoeslag
    enz enz
    Succes!

20. verena87

verena87 Bekend lid

9 dec 2006
    605
    0
    0
    Vrouwpoohbeer, Potjes hoeft niet, je kunt zelf ook vers maken, scheelt je nog meer geld

Deel Deze Pagina