Ja klopt maar daarmee begin ik pas als ze 6 maanden is, ik kan het nooit zo stukjes-loos maken als de potjes in de winkel dus ik doe het nog eventjes zo daarna maak ik het idd zelf, de mixer is al gekocht!
Ik kreeg van mn 18-21 gewoon huurtoeslag (bijna 100 euro per maand) omdat ik inderdaad maar 310 ofzo aan huur betaalde. Dan tellen de servicekosten enzo niet mee, puur de kale huur. Dan moet je inderdaad wel een 'zelfstandige' woning hebben, dus eigen ingang. Nu zijn we verhuisd naar een grotere woning die 480 kost en in principe zou ik pas vanaf Maart als de baby er is huurtoeslag kunnen krijgen. Daarom hebben we het nu op naam van mn vriend aangevraagd, die is wel oud genoeg. Beetje verwarrend voor de belastingdienst blijkbaar, want we zitten nu al 2-3 maanden te wachten op huurtoeslag. Maar goed, we hebben er recht op en we krijgen dan zelfs 230 euro ofzo, dus dat scheelt wel behoorlijk!
ik heb mijn kinderspullen via marktplaats 150 euro complete babykamer marktplaats 150 euro kinderwagen maxicosi van mijn zus geleend matrasje van mijn moeder -leenbakker 15 euro badje+onderstel van mijn zus geleend box van schoonzus gekregen die kreeg het voor een bosje bloemen van de buurvrouw wipstoel 5 euro 2e hand babyzaak babygym gekregen van een vriendin kleertjes 2e hands van vriendinnen gekregen waar hun kleintjes uit zijn gegroeid gewoon eens navragen of iemand wat weet voor een zacht prijsje
He TS: Ik vind het juist goed dat je je van tevoren afvraagt wat alles zo'n beetje kost, dat geeft in mijn ogen juist aan dat je volwassen nadenkt over je financiele middelen.. Huurtoeslag kan je inderdaad krijgen vanaf 18 jaar ,alleen of met meerdere pers. maakt niet uit mits je aan de al eerder genoemde voorwaarden voldoet. kijk inderdaad even op geld.nl of toeslagen.nl, dan wordt veel je al een stuk duidelijker. Marktplaats is een hele mooie site inderdaad Ikea laminaat (die goedkoopste) is ook prima, kijk maar in mijn album, wij hebben hem op de babykamer liggen.. De meeste laminaat is 6 mm dik, deze ook dus maakt niets uit. Ik zou als jullie je huisje hebben de ruimtes goed opmeten, kijken wat jullie met die bepaalde ruimte willen en dan kijken in aanbiedingen. vinyl is tegenwoordig vaak duurer als laminaat, maar vergeet niet dat je bij laminaat ook plintn en ondervloer hebt. Kwantum/leen bakker hebben vaak ook 4 meter, let hierop soms zetten ze de prijs erbij van het 2 meter brede vinyl/vloerbed., voor 20 euro de meter. dan is het dus 4 meter bij 1 meter = 5 euro de vierkante meter, laminat van ikea is 3, 50 per vierkante meter, maar daar komt ondervloer bij van 1 euro per vierkante meter en plint dus kom je dan net iets duurder uit. Kijk dus goed wat je wilt. voor de rest staan hier veel goede tips, dus dat kan ik wel gaan herhalen maar dat is niet nodig.vergeet kringloop winkels niet. Wat wel heel veel kan schelen is, babykleertjes lenen/krijgen van stellen waarvan de kleertjes te klein geworden zijn voor hun spruit. Hebben wij ook gedaan en heb nu een kast en zolder vol met alle kleertjes tot maat 92 en de rest komt ook deze kant op. Zeker het echte babyspul wordt zo weinig in gedan dat het er uit ziet als nieuw. de tip van emmers gewoon wit, met mengkleur is een hele goed dat scheelt heel veel geld. O ja DE ACTION, is je grootste vriend als je aan het klussen bent, (daarna bij mij ook ), grondverf, witte lak, rollers, kwasten, afplaktape enz.enz.enz. alles hebben ze en kost geen drol. Wat ik altijd doe is een plattegrond maken op 4 of 6 a 4 tjes van het huis , dus papier aan elkaar geplakt en daar in schrijven, (als voorbeeld) Slaapkamer 1: 3.50 m X 4.00 m = 14 vierkante meter - vloer: ikea laminaat slatten. 2,30 m in 1 pak. 14 : 2,3=6,08 pakken, dus 7 pakken x 8.05 euro= 56,35 euro -ondervloer: ikea nivea: 15 vierkante meter= 1 pak = 14.85 euro -plinten: kwantum: nodig 20 meter (altijd nameten) per plint 2, 40 meter 20 : 2, 40=8,3 dus 9 plinten X 3,79= 34,11 euro - lamp: gekregen van tante sien -Muurverf:Kwantum: wit met gele mengtubes, wil het roomwit hebben , 25 liter emmer 15,00 euro (dan hou ik nog over voor andere slaapkamers), 3 mengtubes X 4 euro= 12 euro totaal 27 euro enz. enz.En dan onderaan totaalkosten:... Zo krijg je een goedbeeld van wat je uiteindelijk kwijt ben Tip: als je zo'n grote emmer wit hebt en je wilt een kamer een andere kleur , gooi dan een ruime hoeveelheid wit over in een ander grote bak (die je kan afsluiten) zodat je hem op kleur kan mengen en evt. wat van die kleur overhoudt. Zo heel verhaal geworden, maar misschien hebben meer mensen eraan. ik ben nu iets van 10 x verhuist en weet altijd wat ik nodig heb qua financieen, verget niet dat extra schoonmaakspul enz. en tape enz. ook geld kost dus ik telde meestal zo'n 200 euro extra budget per huis.
Ik zou zeggen verzamel eerst de spullen die je echt nodig hebt voor de baby. Dat kan je doen door tegen iedereen te zeggen dat je zwanger bent! er zijn vast mensen in je familie of vrienden kring waarvan je de spullen zo kan krijgen of anders lenen. De rest via markt plaats en zo. Zet verder alles even op papier samen met bijvoorbeeld je vader of moeder. wat zijn je inkomsten en uitgaven? Reken een beetje ruim want er zijn altijd onverwachte dingen. Sta ja al ingeschreven voor een huurhuis? dat kan ook wel eens een hele poos duren. Inrichten kost natuurlijk ook wat geld dus, misschien iets zoeken waar je niet al te veel aan hoeft te doen?
Las net de reactie van die julia op de eerste page.. Maar is logisch togg, iemand die voor het eerst opzichzelf gaat, heeft natuurlijk neit egt weet van die dingen.. Of je nou 20 of 30 jaar bent.. Ik ben toen ik 18 was eerst op kamers gegaan, dat was wel egt heel gemakkelijk, alles was all inclusief.. Toen ik een jaar later me eigen apartementje kreeg, moest ik wel ff schrikken hoor, alles was apart en was in verhouding bij elkaar duurder uit qua vaste lasten.. Het ligt er indd maar net aan wat je huur zal zijn of je dan in aanmerking komt voor huurtoeslag, wel is het zo, mensen onder de 23 met een kindje onder de 18, krijgen zo wie zo huurtoeslag, ongeacht welke huur dan ook. Ook krijg je als je kindje er is kindertoeslag en dat soort dingen.. En kan je ook nog in aanmerking komen voor eventuele alleenstaandeouderkorting als je alleenstaand bent... Zoek indd gewoon zoveel mogelijk goed uitziende spulletjes op marktplaats, bankstel etc. Zo heb ik 2 bankstellen, waren toen maar 3 maand oud voor maar 100-,! Gelukkig hebben ze hier bij ons in het dorp een witgoed loods, waar mensen hun oude wasmachines brengen, die worden daar helemaal nagekeken en gemaakt wat er te maken valt, en verkopen ze tussen de 100 tot 200.. Voor de rest heb ik ook heel veel van familie gehad als "iotzetkadootje" toen dat ik me eigen appartementje kreeg.. Wat gas/water/licht betreft, je kan beter te hoog zitten met betalen en van het ruime uitgaan, zodat je niet ineens aan het einde van het jaar met een afrekening zit van zoveel 100 wat je meot bijbetalen.. Liever dat je maandelijks meer betaald en elk jaar geld terug krijgt, dan dat je bij moet betalen.. Zou gewoon een lijstje maken, met indd de vaste kosten (huur, gas/water/licht, ziektekosten, tv/internet, inboedelverzekering enzv).. Ruime berekening maken voor inboedel, plus een reserve bedrag achter de hand houden, voor het geval je voor verrassingen komt te staan.. En goed uitzoeken of je recht hebt op toeslagen, kortingen en dat soort dingen...
Als achteraf blijkt dat je minder verbruikt, krijg je dat gewoon terug hoor Wij moesten trouwens ook ruim 80 euro meer betalen dan we in onze vorige woning kwijt waren, terwijl de nieuwe woning kleiner was en beter geisoleerd. Wij hebben toen stampij gemaakt omdat we echt niet opeens meer zouden verbruiken en ze hebben dat gewoon aangepast hoor. Volgens mij hebben we uiteindelij zelfs nog steeds minder verbruikt dan we hebben betaald, maar de eindafrekening moet nog komen. Hetzelfde probleem hadden we met de waterrekening. Daar moesten we zelfs 3 keer zoveel betalen Hebben we ook recht gezet.
Je kan het allemaal echt net zo duur maken als je wil. Je huur en rekeningen zijn vaak wel prijzig. Maar qua inrichting van je huis en je babyuitzet zijn heel veel spullen via marktplaats goed te doen. Wij hebben onze babykamer van marktplaats voor 275 euro. Kinderwagen nieuw bij Leen Bakker voor 150 euro. Maxi-cosi kan je bijvoorbeeld van de oude collectie kopen.scheelt zo ook weer 60 euro enz.
Het is zo afhankelijk van wat je zelf uit wilt geven.... Keuken en badkamer waren bij mij in goede staat, en ook de vloeren konden blijven liggen. Behang babykamer (4,50 x 3,00mtr) 260 euro Behang/verf mijn slaapkamer (4,50 x 3,50mtr) 80 euro Behang woonkamer (5,25 x 4,80mtr) 240 euro Verven plafonds/kozijnen (veel ramen) 100 euro Verf voor de hal 15 euro Babykamer (meubels) 1100 euro Slaapkamer (meubels) 1500 euro Woonkamer (meubels): Bank 1500 euro, salontafel 100 euro, tv-kast 580 euro, dressior 140 euro, karpet 60 euro, TV 400 euro, geluidinstallatie 135 euro. Keuken (meubels): Buffetkast 300 euro, eethoek 600 euro. Nieuwe wasmachine/drogercombinatie Siemens 1000 euro. Maxi-cosi 140 euro Matrasje (aerosleep) 149 euro Aankleding babykamer + textiel 350 euro Kinderwagen 600 euro Box 159 euro Kinderstoel 60 euro Badje+standaard geleend Kleertjes 500 euro (t/m maatje 74) Speelkleed fischerprice 80 euro Elektrische kolf 165 euro Flesjes 40 euro Enz.enz. Ik heb dus echt nog niet goedkoop gedaan, maar dat was meer omdat ik gewoon echt alles nieuw wilde hebben. Met goed rondvragen zijn er vaak genoeg mensen die nog wel wat leuke meubels voor je hebben staan hoor! Ik ben voor enkel mijn appartement 850 euro per maand kwijt (Huur, vve, belastingen, eneco, water, tv & internet) en krijg 1200 euro in de maand binnen aan salaris... Ik heb dus nog 350 euro voor alle boodschappen, kleding, spaargeld, bijdrage KDV, luiers, zorgverzekering enz. Krap maar het lukt net. Succes! En begin tijdig met het aflopen van aanbiedingen dat scheelt een hoop!
Ik zag laatst op MP een redelijk recente maxicosi, helemaal compleet voor maar 30 euro! Hier ook aardig verkeken hoor op de extra kosten. Aansluitkosten van telefoon/televisie e.d vergeet je ook snel maar die zijn vaak ook niet mis. en idd, huurtoeslag kun je vanaf je 18e krijgen. t/m je 23e is dat tot iets rond de 350 euro ofzo en vanaf je 23e t/m 631 euro. Tussen je 18e en 23e kan dat ook, mits je alleenstaande ouder bent of een 3 persoonshuishouden hebt.