Ik was ongeveer 1500 euro kwijt (eengezinswoning). Ik heb echter het bedframe voor een zak drop gekregen toen en de bank voor een bos bloemen. Matras voor het bed uit de koopjeshoek van Ikea gehaald. Met een beetje zoeken kun je heel goedkoop je huis leuk inrichten, maar als je alles nieuw wilt, zou ik zo'n 5000 euro opzij zetten. Ligt er ook aan wat je al hebt en uit wilt geven. Wil je een tv van 150 euro en een dvd-speler van een paar tientjes, of ga je voor de luxe home cinema set met ultraluxe beeldscherm erbij? Dat soort dingen maakt veel verschil. Laminaat heb ik toen bij de Makro voor minder dan 5 euro m2 gekocht. Ook heb ik vloerbedekking gekregen voor de slaapkamers (was een half jaar eerder gelegd bij een tante van een kennis en die tante was overleden). Is je inkomen netto of bruto? Als je netto 2100 euro overhoudt, is het ruim, maar ook als je 'maar' 1400 euro overhoudt en geen tophypotheek/huurprijs betaalt, is het ruim genoeg om leuk te leven.
Ik begon met een bed kast tv koelkast. De rest bij elkaar in de loop van de jaren. O ja en een hele oude wasmachine. Behang en vloerbedekking had ik van een heel klein beetje spaargeld.
Op mijn eerste studentenkamer had ik aanvankelijk bijna alles bij mijn ouders vandaan meegenomen. Bed, bankje, boekenkast, tafel/bureau, koelkast, oude tv en bestek van mn opa, serviesgoed had mn moeder bij elkaar gespaard met supermarkt zegeltjes, hun oude pannen... Kamer was gestoffeerd. Kosten een paar emmers latex en de huur van een aanhanger en wat handdoeken enzo. (En een paar duizend gulden boeken en een astronomisch bedrag voor een laptop anno 2001) Later natuurlijk nog wel wat bijgekocht, maar niet meer dan een paar honderd euro. Daarna werd elke verhuizing alleen maar duurder 😳
Wij waren 7000 euro kwijt. Wilde wel lekker beginnen. Wel heel veel mazzel gehad: bank 50% korting, stoel 70% korting tv had ik al en een dressoir en salontafeltjes en een bed. De 7000 was inclusief laminaat, mooi en prijzig behang, verf, gasfornuis etc.
alvast een tip. Hou de aanbiedingen in de gaten. Wanneer je nu telkens iets kleins koopt ( servies, bestel ect ) met leuke acties, scheelt dat straks een boel geld Denk ook aan de dingen die vanzelf sprekend zijn; vergiet, wc borstel, blikkenopener ect. maar waar je vaak pas achter komt, als je het nodig hebt haha. Wij waren rond de 8000 kwijt, alles nieuw incl vloer, verf ect. Maar wij hebben gekocht wat we wilde, omdat we het geld ervoor hadden. Had ook best goedkoper gekund, maar hebben er nu nog plezier van koopjes zijn er zeker, goed neuzen en acties in de gaten houden. Succes!
Vergis je niet in de 1e boodschappen doen. Als je alles moet hebben.. Nou reken maar op minstens 200. Voor de rest: Ik had gewoon een schriftje. Plakte de plaatjes in (Ikea) met de prijzen en afmetingen... Zo krijg je een aardig beeld vd grote aanschaf kosten (en de meeste is ook te vinden op MP) Maar het zit hem in de kleine dingen. Zoals beddengoed, handdoeken (Hema heeft regelmatig aanbiedingen en deze blijven mooi) Servies, bestek, bakjes, pannen, plantjes, schilderijen enz. Ongemerkt staan je met een kar voor bij de kassa en slik je even.. Huis huren: vaak is er minimaal 1 maand borg en 1 maand contractkosten... Voor de kleine items reken op zo 750 Grote aanschaf: 1500 (2e hands incl koelkast, wasmachine enz)
Wij waren ongeeer 10.000,- kwijt en dat is incl. de duurdere aankopen van de uitzet en het meubilair. Verder hadden we de uitzet thuis al bij elkaar gespaard betreft het servies, bestek, handdoeken e.d.
Heel veel is al genoemd, maar toch nog wat tips : Wat ik toen echt een fantastische tip vond was om het ouderlijk huis door te lopen en een lijst maken van wat je echt nodig hebt. Dus alle keukenkastjes open en alles opschrijven van borden tot blikopener tot glazen en zo het hele huis door. Vergeet ook schoonmaakspullen en basis gereedschap niet bijvoorbeeld! Dat soort spul kun je allemaal al kopen in aanbiedingen, dat kan je een hoop geld schelen! Wacht nog even met apparaten met een stekker ivm garantie. Ga vast eens in een paar winkels en kringloop kijken wat je leuk vind!
Toen wij 8,5 jaar geleden samen gingen wonen hadden we 7000,- nodig om alles van te kopen (op tv, wasmachine & koelkast na). Het was een vrijesector huurhuis, rijtjeshuis. We hebben 't compleet ingericht met verf/behang/raambekleding/laminaat & vloervedekking en toendertijd bijna alle meubels van de Ikea. Geen hele dure dingen maar ook niet echt de goedkoopste. Vergis je niet in de spullen als vloerbekleding/raambekleding/verf en behang, dat is altijd erg duur. We zijn toen blijven doorsparen en ondertussen al een paar keer verhuist. Nu is ons huis pas helemaal naar onze smaak kwa inrichting. dus houten meubels (riviera maison/teakhouten salontafel & eettafel, luxe eetkamer stoelen etc.). Met 7000,- kan je een huis vrij "simpel" maar best oke inrichten.
Voor het verven ed van het huis met een nieuwe vloer etc was ik in een duplex woning al 2000 euro kwijt. Dus bij een normaal rijtjeshuis zal dit ongeveer het dubbele zijn. Meubels bepaal je zelf net zoals hier boven beschreven. Ik zou dat evt eerst low budget dan kun je het later altijd vervangen. Vergeet alle kleine dingen niet. Zoals bestek. Een vergiet. Een blik opener. En noem het maar, dat kleine spul tikt ook nog behoorlijk aan in de kosten. Daarnaast heb je nog de vaste lasten. Vergeet je ook de belastingen niet? Gemeentelijke belastingen. Waterschapheffing en evt hondenbelasting. Mijn tip: ga met pen en papier kamer voor kamer door bij je ouders en schoonouders. Schrijf alles op wat er in de kastjes ligt. Zo zie je duidelijk wat je vaak gebruikt en je kunt dan zelf dingen weglaten die je niet nodig vind. Zo kun je gerichter winkelen. Ook opschrijven wat je al hebt gewoon afstrepen. Zo hou je het overzichtelijk.
Haha nee maar wel uit een dorp 18 km verderop beginnend met de V. Dacht dat het een term was die wel vaker word gebruikt
Wat iemand eerder al zei, zorg dat je een bedrag ter hoogte van je maandelijkse kosten apart weet te houden Heb een collega gehad die iedere maand belde met de huurvereniging om uitstel te krijgen, want hij had in het begin zijn huurbudget in meubels gegooid En dan nog tegen mij klagen dat ze traag waren met helpen en vaak hem in de wacht lieten
Hangt er van af wat je allemaal wil. Kijk, bijvoorbeeld wij hebben geen eettafel. We gebruiken onze terrastafel daar voor. Hebben die gewoon tijdelijk binnen gezet. Gordijnen hingen er al in onze huurwoning. Maar in de vorige hingen die niet en daar heb ik gewoon een jaar gewoond zonder, gewoon de rolluiken naar beneden gedaan als ik het donker wou maken of als niemand mocht binnenkijken. Voorbeeld kosten van mijn meubels: Bank: 550 (4-zit met chaise long) salontafel: 100 (ikea) Tv-kast: 150 (ikea) Boekenkast 1: 50 ((ikea) Boekenkast 2: 80 (ikea) (terras)tafel met 4 stoelen: 150 (conforama) keukentafel met 4 stoelen: 160 (conforama) Bedframe (ikea): 100 Matras ((ikea): 150 Ledikant zoon: gratis tweedehands gekregen Ledikant dochter: idem verschoontafel zoon: gekregen, maar zelf uitgekozen en kostte 80 comode dochter: 100 Mijn huis heeft in elke slaapkamer ingebouwde kasten dus dat was al een kost uitgespaard. Totaal: 1590 euro. Een TV hadden we al. Die hebben we wel duur gekocht, een uitspatting van mijn vriend, haha. Maar ga naar een tweedehandszaak en je hebt er genoeg voor een paar honderd euro. Een ijskast stond er in het huis. Maar ook deze vind je tweedehands. Keukenhanddoeken en badhanddoeken kan je mss van je moeder of grootmoeder krijgen? Ik bedoel maar, dat is niet direct iets waarvan je er 20 nodig hebt als je het krap hebt. Ook keukengerei: heeft je familie niets? Dat kan helpen. Iedereen heeft toch wel een pan die hij niet gebruikt? Zo heb ik het toch gedaan toen ik op mezelf ging wonen. Hetzelfde met lakens voor je bed. Oh, en doe een house warming party waar je de mensen vraagt om iets kleins mee te brengen: een handdoek, een keukenhanddoek, een pan, een setje borden, whatever ze kunnen missen thuis, haha. Dat kan nog grappig worden. Had ik toen ik alleen ging wonen met een goede vriend ook gedaan en was echt hilarisch maar die spullen hebben we wel goed gebruikt. Glazen, kopjes, ouderwetse keukenhanddoeken, etc.
Wat heeft iedereen zn huis goedkoop ingericht Wij waren voor ons allereerste huis, incl vloeren, wel zo'n 10.000 euro kwijt. Misschien nog wel meer.
Tig jaar geleden mijn eerste flatje 90m2 (na mijn studententijd) inrichten kostte circa Eur 15 000 omgerekend. Dat was alleen verf, nieuwe vloer, raambekleding, wat meubels en wit/zwartgoed. Wel alles nieuw maar niet super deluxe of zo. 😐
Toen wij samen gingen wonen moesten we alles kopen we waren ongeveer 5000 euro kwijt inclusief baby kamertje. Maar goed buiten al die kosten moet je ook nog rekening houden met de huur van het huis, je boodschappen die je moet doen..verzekeringen die Door lopen enz. Dus buiten het budget voor jullie huisje moet je ook geld apart houden voor tenminste de eerste 2-3 maanden vaste lasten.
ligt denk ik aan de dikte van de portemonnee en wat je belangrijk vind. Ik houd ook van zo goedkoop mogelijk, maar dan ga ik toch meer voor kwaliteit. Ik schaf bv geen bank aan bij seats en sofa's, maar lampen haal ik gerust bij de Ikea.. Mijn bedden en matrassen moeten ook gewoon goed zijn, geen Leen Bakker of Kwantum zeg maar.. Ik heb hier meubeltjes staan van de kringloop die ik gerecycled heb. Als nieuw! Brocante..super leuk! Inzicht en creatief zijn helpt je ook een eind op weg
Wat je kwijt bent aan inrichting is geheel afhankelijk van wat je zelf wilt en hoeveel je er natuurlijk voor over hebt. Wij waren voor de inrichting van woonkamer en de hoofdslaapkamer al meer dan 20.000,00 kwijt (meubelen, laminaat en schilderen en andere kleine zaken). Dan komen de andere vertrekken er ook nog bij en natuurlijk de nodige witgoed spullen (wasmachine was 800,00 en gelukkig was de keuken goed met apparaten en hadden we al wel een tv en stereo etc.). Verder lopen de kleine zaken vaak harder op dan je van te voren ingeschat hebt. Voor meubelen kan je ook goedkoop beginnen en later langzaamaan vervangen (wij hebben toen gelijk gekozen om het in onze ogen goed te doen maar hadden daar ook al jaren voor gespaard). Verder rekening houden met de extra lasten die je eerst misschien krijgt die je nu niet hebt. Veel succes in ieder geval!