Wow, wat een bedragen worden hier genoemd! Als je wilt, kan het echt véél goedkoper hoor. Bij de Action hebben ze ook prima bestek (1,79 voor 12 vorken en 12 messen ), plus de rest van de keukenbenodigdheden, vrijwel altijd voor minder dan 1 per stuk. Ik zou overigens niet direct alle rekken daar leegtrekken, want sommige dingen ga je toch niet gebruiken. Toen ik net op mezelf woonde, haalde ik een hoop keukengerei pas in huis op het moment dat ik het miste Daarnaast, 200 om 'je eerste boodschappen' te doen? Met z'n tweetjes kun je best voor 50 per week boodschappen doen, als het moet. Ik zou echt niet weten waar ik die 150 aan zou moeten besteden, als het alleen om het vullen van m'n voorraadkast gaat.. Tenzij je van plan bent om bulkpakken rijst van 10kg e.d. te kopen, zou ik écht geen 200 opzij zetten voor alleen de eerste boodschappen Wat vloeren en muren betreft; bij Lab21 (www.lab21.nl) hebben ze prachtig laminaat voor fijne prijzen. Bij de Ikea kan het nóg goedkoper, dus wij hebben Lab21 laminaat voor de woonkamer, keuken en gang (en achteraf bleek dat het ook nog genoeg was om de slaapkamer van onze zoon mee te doen) gekocht, en Ikea laminaat voor boven. Als het écht goedkoop moet, kun je voor zeil gaan, dat had ik ook in m'n eerste woning en tegenwoordig hebben ze zeil met zulke mooie prints, dat het net laminaat lijkt. Op de muren zat hier gewoon witte latex, ook héél goedkoop. Met een paar fotolijstjes e.d. of in combinatie met 1 gekleurde muur, hoeft een witte muur echt niet koud en kil te zijn. Handdoeken kun je eigenlijk altijd wel ergens bij elkaar sparen (en als je op jezelf gaat wonen zijn er vaak ook ineens tig bekenden én onbekenden die wel voor je mee willen sparen ) en beddengoed etc. is goedkoop bij de Zeeman. Dan lig je natuurlijk niet onder een Satijnen overtrek van Covers & Co, maar hee, dat hoeft ook niet, toch? Mijn meubels kwamen allemaal van marktplaats. Ik ging op m'n 18e op mezelf wonen met m'n zoon en ik had echt vrijwel niets te besteden. Ik heb een koelkast, een bank, een tafel, een fornuis en een magnetron gekocht. Ik denk dat ik daar in totaal zo'n 250 aan heb uitgegeven. Een tv, bed en het kamertje van m'n zoon hadden we al. De eerste tijd heb ik de was nog bij m'n moeder gedaan en de eerste maand hadden we geen dressoir en kast. Lastig met opbergen, maar dat was voor die periode wel te overzien. Oh en, weet je hoe inténs blij je bent met een simpele wasmachine, als je na een redelijke tijd eindelijk niet meer heen en weer hoeft te zeulen met je was? Mijn wasmachine kostte uiteindelijk overigens ook maar 75 (maar toen had ik dat echt niet) en voor m'n kasten was ik maar 35 kwijt (+ 10 voor verf ), dus het kan echt allemaal heel goedkoop. Als ik kijk naar mijn verhuizing destijds, naar een eengezinswoning met 2 slaapkamers (1 hele grote, 1 kleinere), dan heeft dat me echt niet meer dan 1500 gekost, inclusief álles. Kijk op marktplaats, in kringloopwinkels, op weggeefhoeken op facebook, en je hebt zo een complete uitzet bij elkaar!
Ik ben in stapjes op mezelf gegaan, dat heeft de kosten verdeeld. Eerst alleen mijn studentenkamer inrichten, toen een groter studiootje met keuken/koelkastje erbij, en toen een groter apartement met ook wasmachine etc. - Studentenkamer op mijn 18e, 1000 euro. - Over gegaan naar andere studentenkamer, 100 euro laminaat. Weer een andere studentenkamer, 25 euro tweedehands tapijttegels. - Klein studiootje op mijn 23e, 750 euro. - Appartement 75 m2 op mijn 27e, 2000 euro - Later nog toegevoegd, 750 euro nieuwe/extra meubels en de babykamer+uitzet was 1250 euro ongeveer, peuterbed 25 euro In totaal zo'n 6000 euro, in 5 huizen gewoond, plus een babyuitzet. Je kunt het echt zo duur en goedkoop maken als je wilt, sommigen geven al 6000 alleen uit aan babyuitzet waar ik daar 10 jaar lang 5 adressen voor heb ingericht Ik kan je wel aanraden om óf voor goedkoop/tweedehands te kiezen óf voor duurder/wat echt je smaak is. En niet een prijsklasse daar tussenin. De goedkope dingen kun je namelijk makkelijk na een paar jaar, of met een verhuizing, vervangen voor iets wat je echt mooi vind als je er meer geld voor hebt. Of direct investeren in iets wat misschien duurder is maar je langere tijd mooi vind om tegenaan te kijken. Ik heb namelijk best wel wat dingen in huis staan wat niet goedkoop en niet duur was. Met als resultaat dat ik het eigenlijk net niet mooi genoeg vind, maar net te duur vind om weg te doen.
Ja het is heel verschillend idd en afhankelijk van smaak etc. Ik had veel "klein" spul al bij elkaar gespaard/gekregen (pannenset, mokken, glazen, borden, keukentextiel en badkamertextiel) Mijn vriend woonde wel op zichzelf maar leefde na de scheiding letterlijk op bijna niets... een stoel en tv en dat was het dan (hij had de woning kunnen behouden) Dus toen wij daarna gingen verhuizen ivm mijn baan, hebben we zo'n beetje alles nieuw ingericht. Qua meubilair waren we 10.000 GULDEN kwijt, daarbovenop kwamen nog laminaat, vloerbedekking, gordijnen, potten, planten etc.... al met al 15.000 GULDEN denk ik zo. En inderdaad vooral het "kleine spul" loopt snel in de papieren.
Maar wat dacht je van kruiden, zout, schoonmaakmiddelen, stofzuigerzakken, klein voorraadje mixen voor macaroni, spaghetti etc... het telt echt ontzettend snel op. En ja dat zijn dingen die je niet wekelijks koopt, dus ik snap je redenatie wel... maar als je al een huishouding voert hoef je immers niet wekelijks een potje kaneel, om maar wat te noemen
Nee, echt 3000, hij is wel groot en mooi (anders hadden we hem niet ) maar ik bedoel het is geen design en niet superbijzonder ofzo. Gewoon gekocht in een 'gewone' winkel (dus geen ikea, seats and sofas), waar dit een middenmoot bank was. Dus zeker niet heel duur of de duurste. Maar inderdaad heb je voor 1000 euro ook een mooie goede bank.
Het is zoals sommige meiden hier al gezegd hebben, je kiest zelf hoe duur het wordt. Ik geef een vb. Je hebt 2dezelfde kleerkasten uit ikea. De ene heeft glansdeur en kost in totaal, ik gok maar, 600eur En de andere is zonder glansdeur en kost 300... mijn keuze is rap gemaakt ookal vind ik met glans mooier.. En wij hebben ook maar 1 inkomen en toch komen wij goed rond hoor.
Ik ben op mijn 18e gaan samen wonen met mijn man. We zijn gaan samenwonen in een studio waar al vloerbedekking lag, dus hebben niets aan de vloer hoeven doen. Wij waren zo'n 2000-3000 euro kwijt, maar hadden dan, op een bed na, niets aan uitzet. Ik wilde perse een nieuwe bank, koelkast etc. Dit had natuurlijk niet gehoeven. Je kunt nu ook voor goedkopere spullen of 2e hands gaan en vervolgens beetje bij beetje de rest doen? Mijn man en ik zijn inmiddels 4 keer verhuist en toen we destijds in onze huidige woning kwamen hebben we eerst zeil gelegd en 3 jaar later pas laminaat. En als je een sociale huurwoning gaat huren dan kun je nog wel eens de mazzel hebben dat je de vloer voor een prikkie kan overnemen.
Wij waren ongeveer 5.000 euro kwijt toen we gingen samenwonen. Waarvan 900 euro voor de bank. Maaarrr we hebben een nieuwe tv van mijn moeder gekregen, de koelkast en eettafel meegenomen die mijn vriend al had. Evenals het bed.