Op de basisschool; Douchen na het gymmen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Shaddixxx, 3 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nu wij eindelijk verhuisd zijn naar Zoetermeer en in wat rustiger vaarwater zitten wat de MMM betreft, zijn we op zoek naar een basisschool voor Damiën. Hij wordt in maart alweer 4, en het is nu dus toch echt wel de hoogste tijd om een keuze te maken.

Nu gaat mijn voorkeur momenteel uit naar een RK school (hoewel wij niet katholiek zijn, maar toch). Hun manier van lesgeven en reageren op kinderen spreekt me gewoon ontzettend aan. Nu staat er alleen in de schoolgids dat kinderen uit groep 3 t/m 8 na de gymles de gelegenheid hebben om te douchen, en ik weet toch niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. Misschien ligt het aan mij, maar ik kan me niet echt prettig voelen bij een tiental 7jarige kinderen die op een rijtje staan te douchen. Ik vind samen douchen met je klasgenoten sowieso een grote no-go, ook op de middelbare school, snap niet dat dit niet al láng is afgeschaft of dat er enkel nog aparte douche-hokjes gebruikt worden.. Als er 'gelegenheid is voor' neem ik aan dat het geen verplichting is, maar als andere kinderen wél douchen na het gymmen, krijg je dan niet weer te maken met pesterijen omdat iemand 'vies' zou zijn of iets dergelijks?

Nu vraag ik me af; Is dit tegenwoordig normaal? Douchen jullie basisschool-kids na het gymmen?

2. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Hier moet je toch echt douchen na de gym vanaf groep 3. Dan gaan ze ook gymen in de echte gymzaal. De kleuters gymen in de speelzaal op school en douchen dus niet. Vanaf groep 3 moet je ook een handdoek mee geven.

Van mijn eigen basisschooltijd herinner ik me juist dat het gezellig was met zijn allen onder de douche. Op de middelbare nooit gedoucht, een paar durvers zette de douche aan en verder deed niemand wat.

3. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.974
    136
    63
    Bij ons op school (sta zelf voor de klas) is het douchen ook verplicht. De kinderen weten niet beter en ik heb eigenlijk nooit leerlingen gehad die hier problemen mee hebben.
    Wel heb ik kinderen in de klas gehad die vanwege de geloofsovertuiging niet gingen douchen. Nu heb ik 2 marokkaanse meisjes in de klas die met hun onderbroekje aan douchen, dit zorgt ook niet voor problemen.

Vind het wel zo fris om je even af te spoelen; er wordt geen zeep of shampoo gebruikt. En wat fijn is als het al vanaf groep 3 een gewoonte is, dan is het normaal als de kinderen ouder zijn en steeds meer gaan zweten.

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier douchen ze niet.

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

#5 Cygnet2, 3 okt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 okt 2012
    Tegenwoordig? Het is toch heel gewoon om samen te douchen op die leeftijd? Juist vroeger werd over dit soort dingen veel relaxter gedacht. 7 jarigen kennen toch geen schaamte hoop ik.

Oftewel geen problemen mee.

6. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    jij moest toch vroeger ook gewoon douchen met je klasgenoten

ik vind het gewoon normaal
    lijkt me niet fris om met je bezwete lichaam je kleren weer aan te doen

7. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Lijkt me niet meer dan normaal

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Wij hoefde trouwens vroeger ook nooit te douchen.

9. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Thijmen zit ook op een school waar het douchen na het gymmen verplicht is vanaf groep 3. Ik heb er niet zo veel problemen mee eigenlijk.

10. elsie22

elsie22 Niet meer actief

ik moest op de basisschool ook douchen na het gymen, vind het wel zo fris eigenlijk, zeker als je daarna nog weer les hebt.

11. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Hier is het niet, maar ik zou het zelf wel frisser vinden....

12. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Hier is t ook verplicht, meisje en jongens hebben wel aparte kleedkamers. Ik heb geen problemen mee en mijn dochter ook zeker niet. Zie ook niet in wat het probleem zou zijn.

Mijn man is voetbaltrainer van de D1 en die heeft als regel ook dat die jongens moeten douchen. Als jongens daar, door bijv geloof, problemen mee hebben. Mogen ze dat aangeven en desnoods met onderbroek aan douchen.
    Mijn man is er overigens niet bij als ze de jongens douchen en omkleden, voor iemand rare dingen gaat denken;)

13. Amezen

Amezen Fanatiek lid

13 aug 2012
    1.421
    0
    0
    Haarlemmermeer
    Ik zie het probleem niet? Wij douchten vroeger op school ook altijd.
    Het zou pas ranzig zijn als ze zo bezweet weer hun kleren aantrekken.

14. knap

knap Niet meer actief

Het is hier verplicht. Hoort bij de lichamelijk opvoeding van kinderen op school.

Je kunt er weinig tegen doen. vond het in het begin ook niet zo prettig maar. Regels zijn regels van een school.

Denk van de 10 scholen die ik ken er 9 zijn waar het verplicht is.

15. tulip

tulip Niet meer actief

wij douchten vroeger niet op school hoor. Zou hier ook wel even van opkijken. Ik weet dus niet hoe het op de school van onze dochter is...niet aan gedacht om daarnaar te informeren.

16. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Op onze basisschool was het vroeger verplicht en hoe het nu is weet ik eigenlijk niet. Op de middelbare school was het ook verplicht, maar werd het niet gecontroleerd en was het meer zoals Yolanthe. Iedereen vond het zéér genant en de paar die het wel deden, zorgde wel dat er geen stukje bloot te zien was.
    Dus ik zelf deed dat ook maar.. terwijl ik de andere dag op de sportvereniging nog gewoon grote lol had onder de douche met de meiden na het sporten :) . En dat was eigenlijk van m'n 5e tot nu...na het sporten gewoon gezamelijk even douchen.

17. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Ben zelf juf. Heb op verschillende scholen stage gelopen en gewerkt en op 1 na was het douchen een verplichting (daar hadden ze geen douche).

Eerlijk gezegd vind ik het ook wel zo schoon, zeker als ze ouder worden.
    En moet ook eerlijk zeggen dat ik het probleem (vooral niet bij jonge kinderen) ook niet echt zie.

Kinderen maken zich hier echt op jonge leeftijd niet druk om. Mocht er een bij mij in de klas niet douchen, dan haakt de rest hier op in omdat dit een verplichting is.
    Je kunt altijd slippers meegeven mocht het nodig zijn.

18. Tamireya

Tamireya Actief lid

25 mei 2012
    492
    0
    0
    Bij ons gaan ze vanaf groep 1 al onder de douche.
    Zie er echt geen probleem in en de kinderen nog weiniger :D

Wel is het zo dat vanaf groep 3 de jongens apart van de meisjes douchen.

Onze middelste mag op dit moment niet douchen op school ivm wratje onder zijn voet.
    Dit leverde in het begin wel een paar konfrontaties op met de klasgenootjes omdat ze dus vroegen waarom hij niet gaat douchen.
    Robin heeft het opgelost op zijn manier en vertelde dat hij luizen onder zijn voet heeft :D:D:D:p:p:p:p

Vind het naar voor hem dat ik het verbied maar liever dan tussen de middag thuis ff snel onder de douche ipv andere kindjes besmetten met het virus wat wratjes veroorzaakt.;)

19. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Hier douchen ze niet na gymen, maar gelukkig gaan de gymkleding wel mee naar huis dus kan ik ze wel elke week wassen.

20. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Hier niet, bij ons op school vroeger ook niet, maar ik zou er niet zoveel moeite mee hebben. Met schoolzwemmen ging je toch ook met zijn allen douchen en je daarna omkleden, stond toch ook iedereen in zijn/haar blote kont in de kleedkamer, denk niet dat ze daar op die leeftijd mee zitten.

Deel Deze Pagina