Misschien een stomme vraag (alhoewel, die bestaan toch niet?), maar kan iemand me het verschil vertellen tussen het kinderdagverblijf en de peuterspeelzaal. Naar mijn gevoel is dat toch een beetje hetzelfde? Liefs, Banjabes
kinderdagverblijf kunnen kindjes terecht van 0 tm4 jaar. Dat is echte opvang voor als ouders werken. Kinderen worden daar verzorgt en krijgen alles wat ze nodig hebben. Peuterspeelzaal gaat maar om een paar uurtjes. Kinderen vanaf ongeveer 2,5 kunnen daar terecht. Het zijn maar een paar uurtjes, vaak van 9 tot 12 ongeveer en daar 'leren' ze ook wat dingetjes. Een soort 'voorbereiding' op de basisschool.. Verbeter me als ik het verkeerd heb!
Nope! Helemaal goed uitgelegd! Alhoewel..even een nuance..op een KDV doen ze ook vanalles met de kindjes hoor!
Het klopt zoals SanneT het zegt: Kinderdagverblijf is de hele dag open en bedoeld als opvang voor kinderen van werkende ouders. Peuterspeelzaal is maar een paar uurtjes open en bedoeld om kinderen iets te leren. Overigens doen ze bij de kinderopvang ook een hoop leerzame dingen hoor! Maar het idee is dat ze bij een peuterspeelzaal toch wat bewuster bezig zijn met dat soort dingen.
Ik werk op een kdv en ook wij hebben gewoon cursen gevolgd om wat aan voorbereidingen te doen voor de basisschool! alleen worden die "leerzamen"dingen hier verdeeld over een hele dag en moet een peuterspeelzaal het in een paar uurtjes proppen! hier dus veel meer vrijspelen als op een peuterspeelzaal en erbij dus wat fruit, drinken, boterham en een dutje haha....
Ik heb vandaag toevallig info over de PSZ aangevraagd. Ik neem aan dat de kindjes op de PSZ geen eten krijgen en hun slaapje thuis doen?
idd, je neemt zelf een tussendoortje en sap mee en het is maar tot half 12/12 uur, dus slapen doen ze thuis. Even over dat leren, wij volgen hier op het kdv een 2 jarige opleiding in pyramide, dat is een bepaald pedagogische werkwijze. Als je een goed kdv hebt, is er qua "leren" en ontwikkeling/voorbereiding op school geen verschil tussen kdv en psz.