Kindje niet genoeg uitdaging.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door lizab, 29 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Hallo allemaal,

Ik moet toch even mijn verhaal kwijt, want ik weet niet zo goed meer wat ik er mee moet. Ik realiseer me dat er kindjes zijn die het erger hebben, maargoed.

Onze dochter is een slimme meid. Ze was een ideale baby, maar vanaf het moment dat ze ging lopen, werd het iets lastiger. Wij hebben bij ons op het KDV horizontale groepen (0-18mnd 18 mnd-3 en 3-4) Zodra ze ging stappen was ze klaar op de babygroep. Ze trok volledig haar eigen plan, en na wat gesprekken hebben we haar eerder overgezet naar de volgende groep) Dit ging geweldig tot ze bijna 2,5 was. Toen begon het feest weer opnieuw. Zuchtende juffen, F. trok weer haar eigen plan. Ik weet ook niet zo goed hoe ik het uit moet leggen eigenlijk. Uiteindelijk hebben we in gesprekken aangegeven dat wij het idee hadden dat ze toe was aan een volgende groep. Thuis maakte ze bijv. al puzzels van veel stukjes, terwijl ze op het KDV nog houten puzzels toegeschoven kreeg. Tja... We kregen dit er niet doorheen, en ze zouden haar wel wat puzzels van de hogere groep geven. Dit even aangekeken, en mede dankzij de inspraak van een invaljuf, die een paar dagen met F. in de weer was geweest, en aangaf dat F. zich echt enorm verveelde, is ze toen alsnog 2 maandjes eerder overgegaan.

Het ergst vond ik dat de juffen van een groep hoger zich nu niet bepaald konden verheugen op de komst van F. Ze zagen hoe ze bij de andere groep was. Verschrikkelijk vond ik dit. Ze is begonnen en binnen een week was ze het zonnetje in huis. Gezellig meedoen met de groep, goed luisteren, en weer meer dan voldoende uitdaging. Toen pas kwam de erkenning dat ze al veel en veel eerder over had gemoeten. maarja, achteraf kan ik daar natuurlijk niks meer mee.

En nu begint het feest opnieuw. Ze had redelijk snel door dat er kindjes naar de basisschool gaan als ze 4 worden. Mevrouw wil dus ook naar de basisschool. Dit roept ze nu sinds ze 3 jr en 1 mnd is, en ze blijft consequent volhouden. 2/3 keer per dag komt het ter sprake, ondanks dat we het er verder niet over hebben.
    Ook thuis begin ik het weer te merken. Niet luisteren (gewoon echt niet), volledig haar eigen weg gaan etc. De dagen thuis worden er niet bepaald leuker op zo.

Wij hadden ons voorgenomen om haar niet te veel stof aan te bieden. Dus wel heel veel knutselen, kleien etc. Maar haar geen dingen te "leren" die ze pas op een basisschool moet leren. Echter begint ze nu uit zichzelf letters te herkennen. (He mam, dat is de K hè) kan ze tellen als de beste (en het ook koppelen aan wat ze ziet) en zo nog een paar voorbeelden.

Lang verhaal vrees ik, maar ik weet niet zo goed meer wat we moeten. Moeten we haar dan wel meer aanbieden, waardoor ze waarschijnlijk weer goed in haar vel komt te zitten? Ik wil iig eerst een gesprek op het KDV, om te kijken of ze het daar herkennen. Ze gaat daar in ieder geval wel enorm graag heen (het liefst iedere dag)
    Ze gaat 2 dgn pw, maar misschien moeten we kijken naar een psz ernaast?

mbt de basisschool hebben we er wel al rekening mee gehouden dat ze naar een school gaat waar ze als het goed is echt haar ei kwijt kan. Echter duurt dat nog 8 mnd, en ik wil mijn kindje in die tussentijd ook blij hebben.

Iemand tips wat we kunnen doen??

2. wendy2010

wendy2010 Fanatiek lid

25 jan 2010
    4.155
    0
    0
    fulltime mama
    Goes (ZE)
    Phoe das idd lastig zeg...!
    Aan de ene kant fijn dat ze zo gemotiveerd is nu al, aan de andere kant is het duidelijk ook lastig aangezien ze nog ff geremd zou moeten worden...
    Hebben ze op het cb geen tips voor je?
    En hopelijk komen er hier ook nog wat ervaringen van mamas.
    Succes met je kleine meid die zo snel groot wil worden ;)

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Lastige situatie. Ik zou inderdaad kijken of je haar andere dingen kunt aanbieden. Misschien een psz, liefst al verbonden aan de school. Zodat ze eventueel daaruit ook al begeleiding kan krijgen.
    Hoe is het verder met de andere stukken ontwikkeling? sociaal, motorisch? Misschien is daar uitdaging in te vinden?

Anders nog meer KDV, maar dat is misschien wat prijzig.
    En zelf aan de slag met andere dingen. Mijn jochie begint nu ook met letters, cijfers optellen (niet bijzonder slim verder, alleen zijn interesse ligt daar erg). Niet echt de bedoeling. Dus ik probeer andere dingen aan te bieden, al benoem ik dingen wel als hij er naar vraagt. Hoe leeft een beest, hoe groeien planten. knikkerbanen maken, soms kleine dingen, die zijn koppie wel uitdagen.

Sociaal heeft hij het lastiger, dus probeer hem vaker mee te nemen naar andere kinderen. Dat gaat ook steeds beter.
    En motorisch uit de dagen, zo zijn we begonnen met fietsen zonder zijwieltjes.

Mijn jochie is niet zo fanatiek van zichzelf. Hij wil wel graag naar de basisschool, maar maakt er geen drama van..

4. mamasim

mamasim Actief lid

8 mrt 2009
    255
    0
    0
    Ik snap eerlijk gezegd waarom ze nog even geremd zou moeten worden in haar ontwikkeling en waarom het niet de bedoeling is dat ze al met schoolse activiteiten bezig is.
    Volgens mij kun je het een heel goed met het ander combineren en hoeft het bezig gaan met schoolse activiteiten niet te betekenen dat ze dan bijv. te weinig speelt.
    Je kindje geeft zelf duidelijk aan dat ze toe is aan meer uitdaging en dat ze zich prettiger voelt als zij die krijgt. Waarom zou je dan niet gewoon toegeven aan die behoeftes? Lijkt mij niet schadelijk, mits je haar niet pusht of overvraagt. Maar daar ben je juist heel bewust mee bezig, dus overvragen zal denk ik niet zo snel gebeuren.

Als je het mij vraagt: Gewoon lekker aan de gang gaan met cijfers, letters, tellen, taal, fijnmotorische werkjes, etc. En haar daarnaast natuurlijk ook alle ruimte geven om ook lekker te doen wat 3-jarigen doen (kliederen, knutselen, fantasiespel, etc.).
    Dit toch ook nog eens aankaarten bij het kdv! Zij hebben ook alleen maar baat bij vrolijke tevreden kindjes, toch?! Als dat betekent dat ze jouw meisje wat extra uitdaging moeten bieden, is dat toch niet teveel gevraagd? Desnoods geef je zelf wat materiaal mee.

Succes!

5. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik zou proberen zo breed mogelijk te blijven aanbieden. Schools materiaal mag natuurlijk (er zijn kindjes die in groep 1 hun naam al kunnen schrijven, bijv), maar ik zou ook vooral kijken naar aparte dingen om te knutselen (knippen, vakantieboeken met puzzeltjes er in, armbandjes maken) of inderdaad meer het fysieke opzoeken.

Zolang ze op geen enkel gebied achterblijft, zou ik haar lekker breed blijven aanbieden wat ze leuk vindt. Blijkbaar heeft ze uitdaging nodig en je bent er bewust genoeg mee bezig om haar ook meer uitdaging te kunnen bieden. Een PSZ kan helpen, mede omdat ze daar vaak wat beter kunnen kijken naar de ontwikkeling van je dochter en hoe ze specifiek aan haar wat meer kunnen vragen. PSZ is natuurlijk ook niet gericht op oudere kinderen, maar vaak is daar wel wat meer verdiepingsmateriaal voor deze kinderen.

Ik herken het van mijn dochter een beetje, maar ik hoop bij haar nog dat het een fase is en dat ze het nog een beetje redt tot 2,5 jaar. Dan mag ze pas naar de PSZ...

6. Tamio

Tamio Niet meer actief

Ik herken het wel. Mijn dochter heeft het sinds ze 2 jaar en 9 maanden is ook dagelijks over dat ze naar de basisschool wil. Ze was ook erg vroeg bezig met letters en cijfers en inmiddels heeft ze zichzelf leren lezen. Lange woorden lukken nog niet maar een willekeurig av1 boekje kan ze wel lezen.
    Ik ga haar niet specifiek dingen leren, maar op haar vragen geef ik wel antwoord. Rekenspelletjes vind ze leuk en vier op een rij bijvoorbeeld.
    Ik ben bij de basisschool gaan praten en ze mag eventueel eerder komen. Er zijn nog geen specifieke afspraken gemaakt, maar als ze het niet meer naar d'r zin heeft op kdv/ psz mag ze komen. Ze gaat nu nog wel met plezier naar psz en kdv maar ik merk wel dat ze toe is aan meer uitdaging.

7. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Ontzettend bedankt voor alle reacties.

We hebben idd besloten haar de dingen die ze wil leren gewoon te leren, we gaan het enkel niet extra motiveren.

Op alle andere vlakken is ze prima bij. Ze kan prima met andere kindjes overweg, en ze kan bijv. ook zonder zijwieltjes fietsen etc. Dat zit dus wel goed.

Ik heb het één en ander uitgezocht, maar de psz is hier niet gekoppeld aan de basisschool. ons KDV echter wel (allebei antroposofisch) Ik moet van de week toch de inschrijfformulieren in leveren en dan ga ik daar wel een gesprek aan.

Ook hier is ze dol op spelletjes. Mijn moeder riep al dat wij vroeger (mijn zusje en ik hebben vroeger hetzelfde gehad) dol waren op Loco en later Mini loco. En vier op een rij is ook een goede, ik denk dat ze daar dol op is.

Overigens is meer naar het KDV voor ons goedkoper dan de PSZ denk ik. Maar eerst maar eens kijken wat er gebeurd als we haar idd wat meer uitdaging bieden.

Ik moet half juli weer naar het cb voor onze zoon, dan kaart ik het meteen wel aan. wie weet hebben ze daar ook nog tips.

8. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou idd gaan voor een speelzaal, dat kun je ook nog verkopen als school. M zit op een antroposofische psz
    en dat bevalt zo goed :). Hier is ze overigens als heel erg bezig met schrijven (eigen naam, mama, papa, naam broertje), herkent al heel veel letters. We dwingen niets, maar merken wel dat ze er aan toe is ...

9. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Misschien is het ook leuk voor haar om naar bijv. peutergym te gaan? Ook een uitdaging, maar op een ander vlak. En het fijne is dat de uitdaging daar blijft, zodra ze wat onder de knie hebben gaan ze oefenen op het volgende :)

10. Bri

Bri Niet meer actief

Wij stimuleren onze zoon (3 jaar) juist wel in talige dingen zolang hij aangeeft die interessant te vinden. Hij kent alle cijfers en letters, kan het alfabet opzeggen en tot 20 tellen, en voorwerpen tellen tot maximaal 10. Ik vermoed dat hij een beetje zal kunnen lezen voor hij naar de basisschool gaat. Prima, daar kunnen ze heus wel mee omgaan (en anders zou ik een andere basisschool uitgezocht hebben); hij zou niet de enige kleuter zijn die dat al kan.

Natuurlijk is het goed om ook aandacht te besteden aan andere gebieden, maar ik zie niet in waarom je niets extra's zou aanbieden in de gebieden waar ze nu al in voorloopt.

11. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Ik herken het heel erg, mijn dochter is ook zo'n slimme tante. En ook iedere dag de discussie dat ze naar de basisschool wil. Eerst vond ik het nog grappig, nu vraag ik me af of het normaal is?

Ze is zichzelf aan het leren lezen, bizar. Ze vraagt heel vaak "mama, welke letter is dit?" Dan zeg ik het voor, in schrijf en spreektaal (bijv. K = Kaa en k) vorige week zat ze met een boekje voor haar neus, hoor ik ineens "Z-O-N, heee mama, hier staat zon!!!" Wist even niet wat ik hoorde...

Wat ons voordeel is, is dat de leidsters erg met haar begaan zijn er haar uit blijven dagen. Zo mag ze bijvoorbeeld mee helpen de tafel dekken, werkjes doen voor de leidsters (handoeken opvouwen, haha) enz. Gelukkig verveeld ze zich tot noch toe niet.

Ik kan je dus geen advies geven maar ik begrijp hoe je je voelt. Soms denk ik wel eens, meisje geniet nu eens van het klein en zorgeloos zijn.."

12. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Jou dochter heeft zichzelf dus ook leren lezen, hoe oud is ze?? En fijn dat ze naar de basisschool mag als ze daar aan toe is.

13. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Kan je niet vragen of ze evt eerder naar school mag?
    En het leren lezen kan echt geen kwaad. Als zij dat graag wil, juist doen! Het 'gevaar' is nl als je het niet doet, ze straks misschien haar motivatie kwijtraakt voor school en dan niks meer wil doen. Zal niet zo snel gaan maar ik heb ervaring met vroegrijpe leerlingen en hoogbegaafden en daar kwam het veel meer dan gemiddeld voor dat ze hun motivatie snel kwijt waren.

Mijn zoon was ook heel erg bezig met letters ed. Hij heeft het op de creche wel uitgehouden maar qua uitdaging had ie wel iets eerder gekund. Gelukkig deden ze op de creche daar wel iets mee.

Mijn dochter van bijna 3 heeft het nu ook steeds over school. Ik denk ook dat zij snel aan school toe zal zijn. Daarom gaat zij straks wel ook naar een psz, maar die van ons is wel aan de school verbonden.

Wat ik mij nog afvraag, doen ze op jullie kdv niet aan VVE? (voorschoolse educatie) Ik meen dat dat tegenwoordig verplicht was voor kdv's maar kan mij vergissen. Bij mijn dochtertjes doen ze dat wel. Natuurlijk heel speels, passend bij 2/3 jarigen.

14. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@napoleon: doen ze bij ons wel maar heel ver gaat het niet vind ik persoonlijk.
    Laatst vertelde de kdvjuf dat ze hadden geleerd waar je neus zit.
    AS haar groep bestaat uit klein groepje "bijna 4" en de rest is 2/2,5..
    Ik hoef natuurlijk niet uit te leggen dat dat soms geen combi is :)
    Laatst vroeg ze hoe "dat flapje" in je oor heet.. (tragus dus)
    Dat is toch net een ander niveau geloof ik :)

Wat betreft school...
    Normaal vraagt ze elke ochtend of ze als laatste naar kdv mag.
    (daarmee bedoelt ze dat ze net als de andere bijna-4-jarigen naar school wil voordat ze naar kdv gaat :) )
    Maar gisterochtend kwam ze er heel serieus bij zitten en vroeg: "mama, gaan we vandaag een taart kopen?"
    "een taart kopen? Je bent toch nog niet jarig?"
    "dan kan ik m'n verjaardag vieren en dan ben ik ook groot!"

Denk dat het tijd is voor een aftelconstructie voor mijn kleine bijdehandje :)
    Als jullie nog leuke ideeën hebben.. Het is nog wat ver weg voor een afstreepkalender namelijk :)

15. Tinusje

Tinusje Bekend lid

#15 Tinusje, 1 jul 2011
    Laatst bewerkt: 1 jul 2011
    Hier ook zo'n pientere tante. Ze kent al vanaf haar 2e verjaardag alle letters en cijfers en heeft met tekenen de kop-poters overgeslagen en tekende direct complete poppetjes (inclusief tenen haha..). Sociaal-emotioneel is ze wat terughoudend en laat ze snel over zich heenlopen. Met 2,5 jaar kon ze gelukkig naar de PSZ, waar ze rekening houden met het feit dat ze zich cognitief snel ontwikkelt, maar dat ze, wat haar sociaal-emotionele ontwikkeling betreft, nog een steuntje in de rug nodig heeft. Ze gaat straks naar een basisschool waar ze ook programma's hebben voor kinderen die wat extra uitdaging nodig hebben.

De PSZ (3 dagdelen per week) kost me 40 euro per maand en ik vind dat heel erg meevallen, zeker omdat ze het daar ontzettend naar haar zin heeft (al vindt ze het wel heel moeilijk dat er steeds kinderen naar de basisschool gaan als ze 4 worden, want dat wil ze zelf ook zo graag). Ze heeft hiervoor 1 dag in de week op een KDV gezeten en als ik beiden met elkaar vergelijk zijn ze op de PSZ veel meer bezig met educatie en ontwikkeling, dus hier is ze beter op haar plek.

Thuis pas ik de situatie aan haar aan. Ze heeft redelijk wat speelgoed wat eigenlijk bestemd is voor kinderen die iets ouder zijn, maar gelukkig vindt ze het daarnaast ook heerlijk om met haar poppen rond te sjouwen en buiten in de modder te banjeren..

Ik stimuleer haar wanneer ze erom vraagt of wanneer ik merk wanneer ze het nodig heeft en verder laat ik haar lekker haar gangetje gaan. Ik was vroeger ook heel leergierig en kon al lezen voor ik naar school ging; ze heeft het dus niet van een vreemde ;).

Ik probeer haar niet te overstimuleren, maar het heeft volgens mij ook geen zin om haar 'tegen te houden', ik denk dat ze daar niet gelukkig van wordt.

Ze is zoals ze is en we zien wel wat de toekomst brengt..

16. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    hier ook een zoontje die iets verder is

je mag gerust stimuleren (dit vind ze vast leuk) maar niet overstimuleren is de aandacht weg dan ophouden
    je ziet gauw genoeg waar ze aan toe is

wij hebben hulp van het vto team (van c.b doorgestuurd naar pedagoog en toen naar vto team hun houden de ontwikkelinhg van hem goed in de gaten en geven heel veel tips om hoe je ermee om moet gaan) onze zoon is geestelijk ouder, vraagt veel weet precies hoe en de wat hij is iets dwangmatig dit proberen we wat aftebreken met succes v.b is dat hij vorig jaar wel 20x daags zijn handjes moest wassen en overal vies van was nu niet meer.

vind het alleen erg jammer dat hij geen kindje is die eigenlijk kind is in zijn kopie gaat te veel om dit uit hem in veel emotionele buien

wat anne1985 schrijft =>ik begrijp hoe je je voelt. Soms denk ik wel eens, meisje geniet nu eens van het klein en zorgeloos zijn.."
    dit gaat vaak bij ons over de tafel

volg je gevoel en hart en eerlijk wat je doet is goed, hoe vaak ik wel niet gevraagd heb "is het wel goed wat ik doe?? nog maar 1 jaar en al houten puzzels maken??moet ik het weer opruimen?? 2 jaar en spelletjes vanaf 4 jaar doen?? "en ik krijg bevestiging moeke je doet het goed!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

17. Tamio

Tamio Niet meer actief

Ze is ook in maart 3 geworden.
    De CB arts zei dat het geen probleem was dat ze zichzelf heeft leren lezen, maar bij het schrijven moet je of in blokletters laten schrijven of advies vragen bij de basisschool over hun schrijfmethode.

18. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Super zeg, al die reacties, en wat een herkenning.

Ik heb van de week twee gesprekken gehad op het KDV.
    eerst met de ene vaste leidster. Leuk mens, maar ik heb niet zoveel gevoel bij haar. "niks aan de hand, was haar antwoord, ging prima, lekker zo laten". Ik voelde me een beetje afgekapt, niet zo serieus genomen, dus ik heb het gister nog een keer aangekaart bij een andere juf. Tja.. Daar kwam een heel ander antwoord vandaag.

F. is een schatje, maar ze heeft echt moeite met de dagen dat de groep groot is. Te veel indrukken en dan raakt ze echt de weg kwijt. Ze gaat juist dan helemaal los (op het KDV dan he) of ze duikt in een puzzel oid en is zo geconcentreerd op haar spel dat ze er niet meer 'uitkomt' als er iets tegen haar gezegd wordt. Ze moeten dan echt specifiek met haar bezig om haar weer bij de groep te krijgen. Deze juf zei ook al: "ik zei laatst ook al dat we haar af en toe echt bij moeten sturen" ehm... Tja. dat is waar, had ik alweer heel ergens anders in mijn hoofd gestopt. Zij gaf aan dat je dit vaker ziet bij kindjes zoals Fenna. Sociaal is er dus wel degelijk nog heeeel veel te halen. (meer dan ik dacht) Ze kan prima met één kindje spelen, maar meegaan in een groep is veel te veel van het goede.

Qua uitdaging gaat het op zich daar nog wel prima. Ze krijgt voldoende boekjes die ze nog niet kent, ze geven haar de moeilijkere puzzels en ze is dol op de verhalen/spellen/knutselen/liederen die ze gezamenlijk ondernemen.

Wel heb ik met de juf afgesproken dat ik het ov er 2 weken aan kaart bij het CB, om te kijken hoe verder. Wel ben ik dolblij dat we de beslissing genomen hebben haar niet naar de openbare school hier in de wijk te doen. Die is zo enorm massaal. (35/37 kindjes in een klas) Ons gevoel dat dat echt niet goed zou komen klopt dus wel.

Thuis gaan we haar ook gewoon veel meer aanbieden. Ik heb van mijn moeder heel veel tips gehad. bijv. Leer haar niet een letter per dag, maar noemt ze zelf een letter, laat haar de letter dan maar opzoeken in de boekjes die jullie lezen. Vier op een rij gaan we halen (mijn man werd er helemaal enthousiast van. :) ) en ik ga kijken naar wat leuke spellen waar ze wat meer bij uitgedaagd zal worden. (knappe koppen weet ze nu wel een keertje)

Ik ga nav het gesprek met het CB ook op school praten. Ik wil dat die er op in kunnen springen als het "fout" gaat.

Overigens kiezen we ervoor haar niet naar de PSZ te doen. Een extra dag in nog een andere drukke omgeving lijkt ons niet de oplossing.

19. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Klinkt goed :)

Bij ons op kdv hebben ze puzzels die eigenlijk voor de BSO zijn.
    AS was duidelijk niet de eerste (of enige) die daar behoefte aan heeft. :)

20. Tinusje

Tinusje Bekend lid

Dit geldt dus precies voor onze dochter op de PSZ, alleen gaat mijn dochter niet 'los', maar kruipt, net als jouw dochter ook kan doen, in haar eigen wereldje. Nu herken ik je verhaal nog meer dan je eerste post (Misschien ligt het wel aan de naam, mijn dochter heet Fenne :)).
    Maar ik moet wel zeggen dat ze de laatste tijd steeds beter met andere kindjes overweg kan. 1 op 1 weliswaar, want in een groepje valt ze helemaal weg, maar er zit vooruitgang in.

Deel Deze Pagina