wie kan me een eerlijk advies geven

Discussion in 'Borstvoeding' started by mama aes, Jun 13, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mama aes

mama aes Bekend lid

Dec 10, 2005
    684
    16
    18
    IK ben nu 24 weken zwanger van ons derde kindje de oudste is 2 wordt in juli 3 en de jongste is nu 14 maand.Ik heb ze allebei gelijk flesvoeding ge geven. Gewoon omdat me gevoel zei dt dit voor ons het beste was. Nu ben ik dus zwanger van mijn derde en twijfel ik heel erg wat ik zal doen wil miscchien toch wel graag borstvoeding geven. Maar nu ben ik erg bang dat dit erg veel energie en tijd van me vraagt ik heb natuurlijk 2 kleine meisjes die ook hun aandacht willen.En daarbij komt dat ik een keizersnee krijg (net als de vorige twee) en vraag me af of dan de borst voeding wel op gang komt.
    Heb dus bij de vorige allei in het ziekenhuis gelegen en zag daar heel veel problemen bij de andere met borst voeding hier ben ik dus zo bang voor. Heel eerlijk gezegt wil ik het alleen maar als het wel natuurlijk gaat dus niet afkolfen en dan met een lepeltje geven enz.(ik zal geen borst voeding gaan geven omdat ik denk dat het veel gezonder is terwijl ik weet dat veel van hier er anders over denkt maar dat is een mening van ieder)
    nu hoop ik dat jullie mij een beetje kunnen helpen dus met de vragen
    komt de borst voeding na een keizersnee wel opgang
    kost het borstvoeding veel meer tijd dan de fles(en begrijp me niet verkeert dit gat niet voor mij maar om mijn ndere 2 meisjes)
    en komt het heel vaak voor dat het niet allemaal "van zelf gaat"
    sorry voor mijn lange verhaal
    groetjes gerdien

2. bloem82

bloem82 VIP lid

Sep 5, 2007
    11,197
    601
    113
    Hallo Gerdien :D

Hier een eerlijke reactie van mij, van iemand die borstvoeding heeft gegeven, maar niet slecht tegenover fv staat ;)

Met een keizersnee heb ik geen ervaring, want deze heb ik niet gehad. Ik kan je alleen vertellen hoe het bij mij is gegaan.

Bv in het begin kost energie. Mijn zoontje was met 37,4 weken geboren. De eerste nacht had hij niks gehad omdat hij misselijjk was van het vruchtwater, de volgende dag ook nog niet, volgens mij begonnen we verder op de dag.

Doordat hij iets eerder was en even niks had gehad ging het drinken niet uit zichzelf. We hebben een kolf gehuurd en zijn echt dag en nacht bezig geweest om de voeding op gang te brengen (elke drie uur voeden en dan ben je anderhalf uur bezig om dus maar anderhalf uur te slapen) Ik ging dan eerst bv geven totdat mijn zoontje te moe was en niet verder kon. Dan ging ik kolven en mijn man ging bijvoeden. Dit is twee nachten zo gegaan totdat ik dacht: ik trek het niet meer, toen lukte het drinken ineens :D

Mijn ervaring is, dat het de eerste week het meest energie kost, daarna kost het ook nog energie, maar kun je zelf ook weer wat meer slapen doordat je niet alleen maar aan het voeden bent.

Uiteindelijk heb ik 10 weken volledig bv gegeven, mijn energie werd helemaal weggehaald door de bv en mijn zoontje kreeg teveel (mensen zeggen dat het niet kan maar het kan wel alleen zal het vast geen kwaad kunnen, mijn zoontje stond alleen altijd bol zo vol zat hij en kreunde vooral snacht erg na :( ). Daarna heb ik nog een lange tijd gecombineerd en dat beviel echt super :D

Ik zou je aanraden je wat in te lezen over het geven van bv zodat je een beetje voorbereid bent en het dan gewoon proberen na je bevalling/keizersnee. Trek je het niet kan je zo overgaan op kv.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hier ook iemand die bv heeft gegeven en op een gegeven moment overgestapt is op de kv (bv was opeens helemaal op!) en tegenover beide positief staat.
    BV zal je in het begin waarschijnlijk meer tijd kosten (maar het hoeft niet want jij en je kindje kunnen natuurtalenten zijn) maar als het eenmaal loopt gaat het steeds sneller en gemakkelijker en dan kost het juist minder tijd (geen flessen klaarmaken en opwarmen e.d)
    Borstvoeding kost vooral toewijding en wat doorzettingsvermogen maar ook het vermogen om een grens te trekken. Ik zou het zeker proberen (bespreek dit ook met het ziekenhuis) maar als het je gaat tegenstaan dan weet je de kv ook een goeie optie is.

Ik wens je en goeie zwangerschap, een eitje van een bevalling en hopelijk fijne voedingsherinneringen (met borst OF fles ;))

4. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Ja, borstvoeding kost heel veel energie, vooral in het begin. Maar bij twijfel zou ik gewoon beginnen met de bv. Overstappen naar de fles kan je altijd, andersom werkt het daarentegen niet.

5. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    * Ik zou je in ieder geval van te voren goed inlezen of een BVcursus volgen (bij VBN of LLL), het kan idd zo zijn dat de BV wat moeilijker op gang komt, maar daar zijn wel trukjes voor.

* Ik vond zelf BV juist heel praktisch: tiet eruit en erin ;) ... maar dat was pas na het opstarten ... BV kan je in die opstarttijd het gevoel geven dat het meer energie kost: jij zal over het algemeen de gene zijn die de l*l is snachts. Maar veel vrouwen zijn sowieso de L snachts dus dan maakt het niet veel uit. En wij hadden een goeie deal: man haalde Mirre uit bed + verschonen en ik kreeg haar dan in mn armen en hoefde mn bed dus niet uit. Verder moet je met BV misschien wat extra goed voor jezelf zorgen: goed eten enzo.

Dus ik zou het vooral proberen! Ik ging eerst voor de 6 maanden (vanwege eczeem in de familie ed), was bang dat ik de maand niet zou halen en geef inmiddels al 1,5 jaar BV (nu alleen nog sochtends).

6. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Hier een geplande KS. Borstvoeding kwam prima op gang, mijn zoontje met een week al 100g boven geboorte gewicht.
    Een cursus en goede voorbereiding is belangrijk, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
    Je wil geen bv vanwege de voedingswaarde en gezondheidsvoordelen. Nou prima, waarom wil je het dan eigenlijk? Je doet net alsof BV geven een straf is, terwijl het een heel natuurlijke manier van voeden is, itt kunstvoeding.
    Als jij er niet achter staat, prima, begin er dan niet aan.
    Maar wil je het proberen, lees veel en laat je informeren over BV.

De eerste weken zijn intensief, en daarnaast heb je nog 2 kleintjes. Of je nu KV of BV geeft, de eerste maanden zijn sowieso wel intensief. Nachtvoedingen hou je toch.
    Maar wat het de moeite waard maakt... tja dat meot je toch echt ervaren.

7. mama aes

mama aes Bekend lid

Dec 10, 2005
    684
    16
    18
    Ik doe helemaal niet of het een straf is tenmisste zo is het niet bedoeld het lijkt me heel mooi maar ik heb gewoon heel veel negatieve dingen gezien en gelezen.En omdat dit voor ons zo ie zo de laatste wordt lijkt me het toch wel bijzonder om een keer mee te maken.En de vraag waarom j ik denk dan voor me zelf. want denk niet dat de band er sterker van wordt oid Ja ik denk voor je zelf in het begin wel
    Maar omdat ik al 2 kleine kindjes heb lopen wil ik niet zols je in vorige berichten leest er bijna dag en nacht mee bezig zijn Dat ben je toch niet met flesjes En daarbij komt als ik erg voor kies zal ik er voor 100% voor gaan dus dan niet zo maar overstappen naar flesvoeding.
    maar bedankt voor jullie eerlijke reackties
    Zal er nog eens goed over denken en met mijn vk over hebben.

8. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Hoi Gerdien,

Ik heb ook heel erg getwijfeld, mede door mijn omgeving die minder waarde hecht aan bv. Toch geprobeerd en ik ben er heel blij om!
    In het begin was het wel zwaar. Evy was heel misselijk, had veel bloed gedronken en haar maagje is gespoeld toen ze nog maar een paar uur oud was. Thuis heb ik 2 dagen intensief gekolfd en haar steeds weer aangelegd. Na een paar dagen kwam het hartstikke goed op gang en Evy wist er opeens ook wel raad mee. Het kolfen en aanleggen was wel zwaar, maar ik ben heel blij dat ik heb doorgezet. Ze krijgt nu al het goeds van bv binnen en we genieten er samen van. Ze sliep al snel 6 uur 's nachts door. Ik vind het nu juist ook erg makkelijk. Aanleggen en drinken maar. Succes met je keus. Misschien een voorlichtingavond bv bijwonen? Heb ik niet gedaan, maar achteraf had ik dat wel graag gedaan. Het is niet altijd even rooskleurig, maar dan denk ik,..volgens mij met fv heb je ook wel nadelen.

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi Gerdien,

hier geen keizersnee gehad, maar wel een zware bevalling met veel bloedverlies, waardoor ik stevig heb moeten kolven een paar dagen om m'n productie op gang te krijgen. Desondanks niet het gevoel dat het heel zwaar is geweest ofzo.

Wat mij opvalt is dat je erg kijkt naar ed nadelen van BV en bij FV enkel naar de voordelen. Maar aan FV zitten ook stevige nadelen (geen gezondheidsvoordelen, meer last van krampjes, kans op overgewicht: nu EN later, nooit meer dan 1 liter per dag mogen geven ook als ze meer willen, altijd eerst dat flesje klaar moeten maken en na afloop alles weer schoon moeten maken, als je weggaat helemaal een gedoe met voeding klaarmaken...)
    Als de BV goed loopt, heb je daar veel minder werk aan! Ik merk zelf niet dat ik er minder energie door heb, moet wel goed letten op wat ik eet, maar ach...
    Het heeft ook hier wel eventjes wat energie gekost om het op gang te krijgen, maar ach... die eerste anderhalve week was de kraamhulp er (erg fijn tijdens de bezoekweekenden van m'n stiefkids), en mijn man had de eerste 2 weken vrij. Daarna was alles wel zo op gang dat het mij echt veel minder tijd kostte dan flesvoeding gekost zou hebben...
    Als ik je advies mag geven: ga er gewoon voor, bereid je goed voor met een cursus en als het niet gaat en het kost je teveel energie, dan kun je altijd nog stoppen.... andersom kan namelijk niet, (nouja, bij een deel van de vrouwen wel, maar met erg veel moeite dan).
    Succes!

10. Lilly

Lilly Fanatiek lid

Jun 1, 2006
    4,842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Hier een beetje dezelfde ervaring als vele anderen.

Wij hebben een moeilijke start gehad. Mijn zoontje was misselijk (meconium houdend vruchtwater gedronken). Hij is op dinsdag middag geboren en pas die vrijdagmiddag lukte het drinken. Daartussen dus ook om de 3 uur aan het kolven geweest wat niks opleverde, hooguit 3 ml per keer, ja serieus. Mijn borsten reageerden totaal niet op de kolf. Dan die paar druppels erin lepelen om vervolgens hooguit 1,5 uur te kunnen slapen.........

KAPOT was ik.
    Maarrrr....toen hij die vrijdag plots de zin kreeg en door had hoe het moest ging het ook vanzelf bij ons. Behalve de gebruikelijke stuwing, clusteren en regeldagen heb ik geen problemen gehad zoals klover of spruw.

Toch ben ik na 3 maanden over gegaan op KV.
    Ik was erg gestressed door de ziekte en daarna het overlijden van mijn vader, de bv liep terug en logisch dus dat Ruben meer kwam vragen, ook 's nachts.......Ik lag vaak huilend van vermoeidheid te voeden. Mijn man kon he tniet langer aanzien en ook anderen overtuigeden mij ervan dat het veel makkelijker zou zijn als hij kv zou krijgen.

Ik ben overgestapt maar heb er alleen maar spijt van gehad.

Toen eenmaal die eerste weken met het heftigste verdriet en de ergste vermeoidheid voorbij waren vond ik er eigenlijk niks aan.
    De flessen schoonmaken, zorgen dat je alles bij je hebt, en dan de hoeveelheden die je in zo'n klein kindje moet proppen.

Ruben redde het vaak niet een hele fles dus zat ik alsnog vaak om de paar uur halve flessen te geven.

Dus mijn ervaring is....
    JA het KAN veel energie kosten en het KAN de eerste weken daardoor zwaarder maken. Maar als het loopt is BV naar mijn mening juist makkelijker dan kv.

In mijn geval was het als Ruben gelijk had kunnen drinken denk ik gelijk goed gegaan en dan had ik die eerste weken helemaal niet als extra zwaar ervaren.

Er is trouwens ook geprobeerd hem kv te geven in die eerste dagen en daar moest hij ook niks van weten, dus die eerste dagen waren hoe dan ook daardoor ietsje stressvoller.

Ik hoop bij de 2e weer dat het zo goed mag gaan met de bv en wil het nu dan ook zeker 6 maanden vol houden.

Succes met je beslissing en doe vooral datgene waar je achter staat. En bedenk je kunt het altijd proberen en als het neit bevalt ook altijd weer stoppen.

11. Devy

Devy Fanatiek lid

Aug 23, 2008
    3,437
    1
    0
    Tilburg
    Komt de borst voeding na een keizersnee wel opgang?

Ja hoor! De borstvoeding komt zeker op gang. Ik heb een spoedkeizersnede gehad en ik voed nu al 9 maanden. Het kan zijn dat het ietsje moeilijker op gang komt, maar een keizersnede hoeft echt geen beletsel te zijn voor borstvoeding. Het helpt als je van tevoren aangeeft dat je graag zelf wil voeden en de eerste keer binnen een uur aan wil leggen om de boel 'op gang' te krijgen. Maar zelfs als dat niet lukt (zoals bij mij) hoeft dat geen negatieve gevolgen te hebben.

Kost het borstvoeding veel meer tijd dan de fles?

In het begin waarschijnlijk iets meer. Jij moet aan het zelf voeden wennen en je kleintje ook, maar daarna scheelt het zo veel tijd! Geen gedoe met flesjes die gesteriliseerd moeten worden (of afgewassen), geen gedoe met het afmeten van de juiste hoeveelheden, maar gewoon HAP!

Komt het heel vaak voor dat het niet allemaal "van zelf gaat"?

Het ligt er een beetje aan wat je hiermee bedoelt maar het kost vaak wat meer moeite dan gewoon 'men neme een kind en een tepel en dan weten ze allebei wat ze moeten doen'. Ik denk dat je met een goede voorbereiding al heel veel kunt doen om het jezelf en je kind zo makkelijk mogelijk te maken. En er zijn tegenwoordig veel meer kraamverzorgenden etc die je in eerste instantie goed op gang kunnen helpen (mochten er toch nog problemen zijn kun je bij de lactatiekundige terecht die vaak vergoed wordt). Er is heel veel informatie die je zelf door kunt nemen maar ook informatieavonden etc etc.

En vergeet vooral niet dat borstvoeding naast praktisch (zoals je kind voeden en een berichr typen tegelijkertijd ;) ) ook heel fijn en grappig kan zijn. Wij hebben al veel bijnamen voor onze spruit zoals zuignapje en vampiertje. Iedere moeder hier zal voedingsverhalen hebben waar ze nog steeds dubbel om liggen.

Kortom laat jezelfvoorlichten en probeer het gewoon. Als je het niets vindt kun je nog altijd stoppen. Veel succes!

12. raspberry

@Gerdien: nog even hoor... :) Ik lees net voor de zoveelste keer weer zo'n berichtje van een flesmoeder: wat zouden jullie doen: wakker maken of zelf laten komen, want anders is mijn schema weer helemaal in de war... Niks ten nadele van flesmoeders hoor, maar ik lees dat echt ZO VAAK! En elke keer denk ik weer: ben ik even blij dat ik BV geef en niet met dat soort gepruts zit!
    Dus als jij het hebt over dat BV zo moeizaam gaat, dan denk ik: Ja, en flessen dan?
    UIt eigen ervaring is het de eerste weken even investeren, maar daarna (juist dus de tijd dat jij er straks overdag weer alleen voor staat met nog 2 kleintjes) is het zooooo gemakkelijk en tijdsbesparend, :D

13. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik vind persoonlijk dus ook echt dat je met borstvoeding eigenlijk net zoveel tijd kwijt bent aan het voeden als met kunstvoeding.

Met borstvoeding zul je een voeding moeten geven, maar met kunstvoeding net zo. Kortom die momentjes is gewoon even mama&baby tijd en de andere kindjes spelen gewoon zelf of zitten lekker bij je. Precies zo als je bij kunstvoeding ook zou doen.

En borstvoeding gaat niet altijd van zelf, maar als je zelf je goed informeert van te voren, en goede hulp inschakeld op het goede moment dan komt het allemaal wel goed ;)!

Ook kunstvoeding heeft heel veel nadelen (tja zo noem ik het maar even aangezien iedereen ook altijd zegt dat borstvoeding zoveel nadelen heeft). Wat dachten we van krapjes krijgen van voeding merk 1, voeding van merk 2 lust de kleine niet graag, speentje gaat te snel, speentje gaat te langzaam, klontjes in de melk, hoe warm maken als je weg gaat, welk water gebruiken -> bronwater?/gekookt water?/warm water?/koud water wat je opwarmt?, kindje drinkt niet lekker uit het flesje dus weer andere flesjes proberen, kindje wil meer dan de maximale hoeveelheid kunstvoeding die mag per dag, welke kunstvoeding zou het beste zijn en ik lees hier bijv vaak dat er perse 4 uur tussen de flessen kunstvoeding moet zitten van de ouders maar het kindje dat niet wil en dus drama geeft en dan maar rijstebloem ofzo toevoegen zodat er misschien wel 4 uur tussen gaat. Kortom ik vind persoonlijk dat kunstvoeding meer nadelen heeft dan borstvoeding, en ja hier best vaak kunstvoeding gebruikt naast de borstvoeding dus weet best waar ik het over heb. (en dan bedoel ik niet dat mensen die alleen borstvoeding gegeven hebben dat niet weten ;)!)

Overigens vind ik niet dat borstvoeding veel of veel meer energie kost dan kunstvoeding.

En ik zou het hoe dan ook gewoon proberen, als je het een tijdje doet gaat het vast goed. En vind je het niks dan ga je toch gewoon kunstvoeding geven.

14. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Jeetje... Ik word al moe als ik dat stukje lees, Hanneke... ;) En dan te bedenken dat ik bij Jelle om deze tijd al op fv zat... Wat een gedoe... :D

Maar ze heeft wel gelijk... Borstvoeding is vooral in het begin investeren maar ik merk nu, na bijna 7 weken dat het makkelijker gaat. Jitte snapt nu ook dat ze een hele voeding in 1x kan drinken. (dat ze daar dus geen 6x in een uur voor hoeft te komen). Ik heb ook nog een Jelle rondlopen die ook zijn aandacht wil en ik was best bang dat hij tekort zou komen. Maar dat valt best mee, als je het niet erg vind om je huishouden op het derde/vierde plan te hebben. Nu heb ik weer wat meer tijd, maar die eerste weken had ik net tijd om te douchen en te stofzuigen en dan was het weer gedaan...

Bij de meeste vrouwen gaat het niet vanzelf, maar een goede lactatiekundige helpt al een heel stuk. Ik heb haar pas 2x nodig gehad, en ik heb er heel veel aan gehad. Maar ik kan haar altijd bellen als ik het niet meer zie zitten en ze is ook zèèr scheutig met complimentjes! (altijd fijn als je ego gestreeld word. :D )

Mijn ultieme tip: Lees je van te voren in of ga naar een cursus enz. Dat heb ik bij Jelle niet gedaan met als gevolg dat het 1 groot drama was en ik na 6 weken gestopt ben. Ik heb Bv.com van onder tot boven uitgespit, heel veel gelezen in dit forum en nu ben ik wat beter beslagen ten ijs gekomen. Dta scheelt zo enorm veel!!

Heel veel succes met je beslissing, en onthoud: Je kunt altijd nog stoppen met de bv en kv gaan geven, andersom is een stuk moeilijker... (niet onmogelijk maar wel moeilijk)

15. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad

16. minipi

minipi Fanatiek lid

May 17, 2006
    1,523
    0
    0
    probeer het gewoon, overstappen op flesvoeding kan altijd nog. Bij mijn eerste heb ik geen cursus gevolgd of wat dan ook, maar de borstvoeding ging meteen super. Echt nérgens last van gehad (geen kloven, er hoefde niet gekolfd te worden, etc). Nu bij de 2e moest ik wel even kolven, maar ook dat viel me mee (was in de eerste 2 weken, toen er nog kraamhulp was of mijn man thuis was). Mijn oudste dochter is niks tekort gekomen daardoor. En ook nu (ze is nu 3 mnd) nog geen verdere problemen gehad. Ik vind het juist heel veel tijd schelen, je legt je kind aan en klaar is kees. Je hoeft niet eerst fles te maken en op te warmen, geen flessen steriliseren, etc. Vooral 's nachts: ff kind pakken, aanleggen en kind terugleggen. Ik slaap er zo ongeveer bij door.
    Het enige 'nadeel' van borstvoeding is dat je elke voeding zelf moet geven. Ok, je kan kolven en iemand anders laten geven, maar dat ben je er zelf ook nog druk mee, want er moet toch gekolfd worden. In die zin kan het me soms wel een beetje benauwen. Maar er staat zoveel tegenover! Zo'n tevreden koppie dat heerlijk ligt te drinken...
    En... waar heb je die borsten anders voor gekregen? ;) haha

17. minipi

minipi Fanatiek lid

May 17, 2006
    1,523
    0
    0
    oja, nog een toevoeging: in het ziekenhuis zie je meer problemen met borstvoeding dan gemiddeld, omdat er ook te vroeg geboren kindjes, kindjes met aandoeningen en moeders met gezondheidsproblemen liggen. Laat je daar dus niet door uit het veld slaan!

18. raspberry

En hier op het forum hoor je ook eerder de probleem-verhalen, omdat vrouwen dan met vragen komen en ervaringen van anderen willen...
    maar dat betekent niet, zoals je in je openingstopic schijnt te noemen, dat BV meestal problemen oplevert.... ;)

19. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Om mee te pronken nu ze zo groot zijn :p:p:p

Share This Page