Hallo dames, Over kleine 2 weken ben ik uitgerekend. Ik wil graag weten wat jullie ervaringen na de bevalling qua herstel (normale bevalling). Want na mijn eerste bevalling kreeg ik ontsteking op mijn hechtingen (bijna 3 maanden lang). Ik kon moeilijk zitten en lopen, en wat gek was bij de na controle bij de gyn, zei ze dat alles zag er goed uit terwijl ik aangaf dat ik veel pijn had, daarna naar de huisarts en ab kuur gekregen en ik was binnen paar dagen genezen. Dus ik wil graag weten wat voelden jullie daar onder een paar dagen na de bevalling. Was het nog steeds erg pijnlijk, of alleen een beetje trekkerig, of jullie zeggen het maar. Zitten op een harde stoel was ook erg pijnlijk en niet alleen fftjes. Graag jullie ervaringen. Wanneer konden jullie bijv naar de keuken om de fles uit te koken of konden jullie snel weer de huishoudelijke dingen doen?
Ik ben twee keer natuurlijk bevallen en kon beide keren gelijk eigenlijk alles doen. Bij de eerste had ik één binnen- en één buitenhechting en bij mijn dochter niets. Ik heb enkele dagen op een tuinstoel gezeten omdat ik bang was dat ik anders zou vloeien op de bank maar dat was het dan ook wel. Ik was trouwens bij de eerste behoorlijk moe (2 uur persen gaat niet in de koude kleren zitten) en het heeft even geduurd voordat ik bijvoorbeeld echt een wandeling kon maken. Nog ongeveer een dag of 10 was ik echt redelijk hersteld maar ik heb nooit in bed gelegen in mijn kraamtijd (ja, 's middags een tukje doen met de baby). Bij de tweede was ik veel minder moe maar die bevalling was ook maar 4 uur.
Dank je wel voor je reactie. Mijn eerste bevalling was 5 uur. En de eerste 3 dagen na de bevalling wilde ik alleen maar slapen, ook omdat de hechtingen deed super pijn zeg maar en ik heb (denk ik) een lage pijngrens. Fijn om te lezen dat je snel weer alles kon doen. Daar heb ik wat aan.
Hier een snelle bevalling en 2 hechtingen en heel weing last. De eerste paar dagen wel een beurs gevoel van onderen en ik voelde de hechtingen wel, maar ik kon eigenlijk na 2 dagen weer gewoon lopen, zitten en naar beneden. Na een week ook weer aan het wandelen.
2 hele verschillende situaties hier: de eerste ongewoon met een totaalruptuur en ontsteking van de hechting in het kraambed. 6 dagen ziekenhuis met veel bedrust en de kleine op de neonatologie ivm drink-weigering, dat was drama. Na 10 dagen liep ik een rondje rond het blok, maar veel verder kwam ik niet de weken erna. Huishouden ging de eerste weken ook slecht. Mijn man ging na 3 weken weer werken, en dan kon ik net mezelf en de kleine verzorgen. De 2e keer, alleen preventieve knip, geen gedoe daarbij verder. Ik zat die avond alweer aan tafel te eten, wel op een harde stoel want dat zat beter. En de dagen erna ben ik ook genoeg beneden geweest. Kon gerust dingen pakken, mijn broodjes smeren, de kleine van boven halen etc. Bijna als normaal.. Al lieten de kraam en mijn man het niet zoveel doen.. Op dag 7 liep ik met gemak een blokje om.
Hier bij de eerste twee hele soepele bevallingen gehad en ook meteen weer op de been zonder al te veel pijn: beetje beursig gevoel, maar dat was het ook wel (na de geboorte meteen thuis gewoon op de bank gezeten etc, na 2 dagen weer gekookt en na een dag of 6 een klein blokje om gelopen buiten). Bij de derde bewust wat rustiger aan gedaan en meer rust genomen: toen meer boven gebleven en rust gepakt, maar op dag 2 ook gewoon beneden gezeten met visite en het avondeten want werd gek van de slaapkamer hihi. Hier drie keer echt nauwelijks pijn gehad en dus ook heel snel weer alles kunnen doen en gaan doen.
Het voelde vooral erg beurs down-under... Ik ben geknipt en met de vacuum verlost ( na 3 keer trekken door 2 gynaecologen ), ze zat ontzettend klem in mijn bekken. Ik herstelde prima. De wond zag er na een week al erg goed uit... Maar dat beurse gevoel bleef nog dik twee weken. En voor mijn gevoel was ik heel kwiek na de bevalling en zijn we na een week een wandeling in het bos gaan maken.... Dat had ik beter niet kunnen doen Beursheid voelde erger en ik was helemaal stijf in mijn bekken.
Heb 3 inwendige hechtingen en 1 uitwendig. Kon na 24 uur zelfstandig douchen en stukjes lopen. Kon ook zelf de kleine voeden en alles in de keuken doen. Na een week de eerste wandeling van half uurtje gemaakt met kinderwagen. Na twee weken een groot feest gehad en kon weer in jurkje en op hakken lopen, wel de uitwendige hechting laten verwijderen aangezien deze wat trekkerig aanvoelde. Na twee en een halve week een uur gewandeld en geshopt, voelde daarna mijn bekkenbodem wel, maar na wat rusten ging dat weer over.
ik ben geknipt, in het ziekenhuis ingeleid en een uur na de bevalling zelf gedoucht, die vrouw bleef wel bij de douche, ik vond dat maar raar maar het interesseerde me op dat moment niks, naderhand vertelde ze dat ze heel erg zelden meemaakt dat ze niet hoeft te helpen met douchen en aankleden. de knip deed wel pijn maar wegens omstandigheden had ik geen tijd om aan mijn pijn te denken heb kilometers gewandeld de eerste weken, zitten deed ook pijn maar het viel achteraf wel mee
Ik ben bij mijn 1e uitgescheurd, daar heb ik écht wel anderhalf week tot 2 weken last van gehad zelfs met lopen. Bij mijn 2e (morgen 3mnd geleden) ook uitgescheurd, 2 dagen last gehad van m'n hechtingen en daarna niet. Toen kwam de stuwing (2dagen) daarna was het gewoon de oude ik qua alles
Hier flink geknipt, flink wat hechtingen, fikse onsteking met enorme wijkende knip ('t lag eigenlijk gewoon weer open vanaf dag 5 na de bevalling ongeveer en was pas na 8 maanden volledig genezen) en, surprise: ik heb nooit pijn gehad met zitten of lopen. Zitten op een harde stoel zat wel lekkerder, maar op een zachte bank deed geen pijn, traplopen ook niet, niks eigenlijk. Wat me vooral weerhield was het feit dat ik gewoon een enorme vaatdoek was door de complicaties, de wond zelf dus geen moment.
Direct na de bevalling was ik weer de oude. Stond ook de dag erna lekker zelf het huishouden te doen en ben samen met mijn man trots onze zoon gaan aangeven bij het gemeentehuis. Nu bij de 2e hoop ik op weer zo een wonderbaarlijk goed herstel!
Eerste bevalling: heeft zeker 2 weken geduurd voor ik weer enigszins normaal kon lopen. Ik had veel bekkenpijn gehad, en een enorme tros aambeien. Die deden me veel meer pijn dan de hechtingen... Dus gaan zitten, of opstaan was nogal hels. Bovendien had ik echt nog een tijdje last van het bloedverlies. De eerste dag mocht/kon ik alleen uit bed met begeleiding. Tweede bevalling: na 2-3 dagen voelde ik me eigenlijk weer prima. Nauwelijks bloed verloren, snelle bevalling (vond ik niet fijn, maar het herstel ging heel rap), geen aambeien, 2 2e graads scheurtjes met hechting. Dit ging allemaal prima eigenlijk. Flessen uitkoken deed ik niet, en zo min mogelijk huishoudelijks , maar ik kon toen al weer vrij snel iets doen met mijn oudste.
Ik ben ingeleid, en heb 2 liter bloed verloren bij de bevalling en een knip (je). Ik mocht die nacht niet meer uit bed ivm bloedverlies, maar de volgende dag gewoon zelf gedouched. Ik kon zelf lopend naar de couveuze afd naar mijn dochtertje toe. Hechtingen bleven denk ik 7 dagen wat trekken daarna geen klachten meer van gehad. Dat kwam ook omdat toen de vlk thuis de restjes hechtingen eruit haalde... pfft wat een opluchting was dat hihi
Bij de eerste geknipt ivm vacuumverlossing en zes hechtingen gehad. Vooral last gehad van het trekkende gevoel van de hechtingen... dus was blij dat die na een week weg konden. In de kraamweek ging ik al een stukje wandelen... 15-20 minuten ofzo. en vanaf dag 9 (nadat KV dus weg was) deed ik het halve huishouden al weer geloof ik. Bij de tweede ingeleid, preventieve knip gehad, 2 hechtingen... hoegenaamd geen last van gehad.... wel vreselijk last gehad van aambeien.... maar door de goede medicatie uit het ZH was dat ook redelijk snel weer over. Wel vijf dagen in het ZH verbleven, maar dat is standaard in Duitsland... daar kennen ze geen kraamzorg zoals in NL. Daarna ook al snel weer de normale huishoudelijke taken op me genomen.
Zo te lezen ben ik een uitzonderin ofzo.. Maar de eerste week mocht ik blij zijn dat ik naar de badkamer kon lopen,10 meter ofzo... Ik kon niet eens zitten... Alleen heel erg onderuit gezakt of liggen Na 2 weken kon ik een beetje normaal lopen en na 3/4 weken weer echt normaal... Ik ben geknipt, ze hebben mn zoontje eruit geduwd door op mn buik te duwen en ik was ontzettend blauw... Kraamzorg schrok zich rot haha heeft ze niet laten merken toen hoor, maar hebben nog contact en later eens erover gehad On top of that had ik ook een gigantische aambei... Geen lolletje hier dus
Bij mij duurde het 6 weken voor ik weer zelf naar de supermarkt kon lopen (500m). In huis rondscharrelen kon na 2 weken, daarvoor kwam ik alleen van de bank af om naar de wc te gaan. Zitten ging na 4 weken ongeveer. Maar ik had een flinke knip en scheur en dat ging ontsteken. Toen de ontsteking eenmaal weg was en de wond dichtging (na 6 weken ongeveer) knapte ik heel snel op. Dus zorg dat je geen ontsteking krijgt, al moet je er de halve dag voor in je blote kont liggen