Op pad als gezin..

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Yeuu, 2 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Ik ervaar het helemaal niet zo eigenlijk, maar misschien komt dat omdat wij (bijna) altijd wel rustige weekenden hebben.
    Sowieso hebben wij geen sporten in het weekend, dit is van mij wel een keuze (zoveel als mogelijk dan, als een kind echt echt een sport wil beoefenen die in het weekend is wil ik daar best naar kijken)
    Ik doe boodschappen altijd alleen of met een kind dat graag mee wil. Zo vinden mijn dochter dat wel leuk, terwijl zoon het liefst thuisblijft. Kan dus allemaal.
    Als gezinsuitje gaan we vaak even fietsen, bos, even langs opa en oma, allemaal activiteiten die niet de hele dag duren. Dus nog genoeg rust/speeltijd voor de kids.
     
  2. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.716
    1.529
    113
    Vrouw
    Thuis
    Als ik alles zo eens lees dan ben ik "blij" dat ik geen grote familie/ vriendenkring heb....In het weekend ga ik meestal 1 dag met mijn zoon op stap, naar mijn moeder of we gaan met zijn 3en ergens heen.Staat er iets bijzonders in de planning dan moet ik dat van te voren goed bespreken met mijn zoon omdat hij het anders niet aankan.Ook dingen die hij echt leuk vind veroorzaken bij hem te veel prikkels waar hij dagen later nog last van heeft.Nu met die lerarenstaking en het uitvallen van zijn juf op school (tijdelijk) is het helemaal lastig...hij heeft hier echt moeite mee.Ik plan dus maar heel weinig ,sportclubjes kan mijn zoon (voorlopig) nog niet aan ,school is voldoende nu.Bezoek kan hij matig hebben ,hangt van de persoon af die op bezoek komt dus meestal plan ik dat als hij op school zit.
     
  3. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    Onze kinderen gaan graag op stap, ik blijf graag thuis :rolleyes:.
    Dus we zoeken een middenweg.
    De oudste sport op zaterdag, maar vroeg in de ochtend, verder 1 x zwemmen door de week maar geen vaste verplichtingen.
    En even naar de speeltuin of naar opa en oma vinden ze ook heel leuk
     
  4. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.657
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier geen boodschappen, dat doet vriend op zn vrije maandag. Op zaterdagochtend zwemles voor dochter. Meestal speelt ze de hele middag buiten of bij vriendinnetjes. 1x in de 2 weken zijn we op zondag naar mijn vader op 1,5 uur rijden, waar mn zus, zwager en de kinderen dan ook zijn. De andere zondag zijn we zelden thuis, dochter is geen stilzitter en heeft meer beweging nodig dan alleen maar binnen. Dus we zijn lekker buiten. Kinderboerderij, bos, even naar intratuin, binnenspeeltuin, stukje fietsen, speeltuintjes. Soms een pretpark of dierentuin.
    Verjaardagen hebben we niet veel, vooral naar die van volwassenen gaan we meestal niet.
     
  5. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.214
    113
    Zondag = voor het gezin. Als we thuis zijn gaan we wel naar de kerk. Als we pp ons schip zijn doen we vsak niks. Soms eindje lopen of naar een schipperskerk.

    De zaterdag wisselt in het wie wat waar.

    Boodschappen doe ik vrijdags. Of in geval van nood 1 van ons op zaterdag mrt max 1 kind
     
  6. juf1987

    juf1987 Fanatiek lid

    30 sep 2014
    1.833
    1.664
    113
    Leerkracht
    België
    wij zijn allemaal graag weg... tot hiertoe toch nog.

    Zaterdag heeft de oudste dansles in de voormiddag en zwemmen van 18u tot 19u, daarna moet ze wel onmiddellijk naar bed. Wanneer de jongste dutje doet heeft de oudste beetje tijd om te rusten en te spelen, maar als ik dan bv even naar winkel ga, wil ze absoluut mee.

    Ik hou wel van bankhangen maar dat lukt gewoon niet met twee kleine kinderen.

    Op zondag gaan we naar mijn schoonouders... Dat is door het dutje van de jongste nu vaak van 10u tot 18u.
     
  7. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Mijn man is altijd zondag vrij.
    Zaterdag ochtend voetbal en smiddags gaan we meestal even naar de stad voor wat boodschappen, markt enzo.
    En even naar de speeltuin/park o.i.d.

    Zondag proberen we meestal wel iets te doen.
    Zwemmen/dierentuin/binnenspeeltuin/bios/kinderboerderij/bos/ergens een stuk wandelen/speeltuin/o.i.d
    Als we heel de dag binnen zitten worden ze alleen maar vervelend.
    Als we niks doen, doen we wel spelletjes, bakken vaak iets, maken een hut e.d.
     
  8. autumn86

    autumn86 Bekend lid

    3 sep 2014
    769
    530
    93
    Ik werk vaak een deel van, of het hele weekend.
    Mijn man werkt fulltime door de week. Als ik zaterdag vrij ben of de nachtdienst in ga, gaat man regelmatig even de stad in, dochter gaat vaak mee.
    Anders zijn we die zaterdag weg, festival of ander uitje.
    Zondag als ik vrij ben, gaan we weg of als we moe zijn hangen we wat rond, lopen een ronde met de hond, regent het dan doen we vaak de weekboodschappen. Voor de rest is het veel vrijspelen, knutselen, spelletjes doen.
    Man is meestal thuis met de kinderen als ik werk of slaap. Gaat wat schoonmaken, doet wat in de tuin of bezoekt zijn ouders. Hij vindt het lastig om alleen op pad te gaan met 2 kinderen.
     
  9. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.372
    113
    Ik herken het niet. Wij hebben heerlijk rustige weekenden. Wel op zaterdag sporten, en soms gaan we ook de deur uit of krijgen we visite, maar het voelt nooit te veel omdat het niet wekelijks is en we gewoon niet zoveel inplannen of de behoefte voelen van alles buiten de deur te doen. Daarbij hebben we twee kinderen op het vo en mbo en die moeten in het weekend huiswerk maken. Boodschappen doen we niet als gezin, vind ik ook totaal geen gezinsbezigheid eigenlijk. Ik doe altijd weekboodschappen op zondag, heel relaxed in mijn eentje.

    En we kunnen ook als gezin thuis tijd doorbrengen. Gisteravond hadden we bv een spelletjesavond, op zondag maak ik altijd een uitgebreid dessert en wordt er ook altijd wel iets gebakken en dan helpt er vaak wel een kind mee. En het hoeft voor ons ook niet per se met zijn allen samen te zijn. We zijn met zijn zessen en in kleiner groepsverband tijd doorbrengen is voor ons ook prima.
     
  10. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.834
    3.476
    113
    We hebben 3 kinderen en tussen de oudste 2 en de jongste zit flink wat leeftijdsverschil.

    De oudste werkt op zaterdag in de supermarkt. Verder moeten hij en zijn broertje in het weekend vaak huiswrrk maken.

    Het komt dus vaak voor dat we iets net de jongste doen en dat de anderen daar geen zin of tijd voor hebben. Op zondag is de competitie van de sport die ze doen.

    We gaan wel vaak samen naar de Efteling.

    Dit weekend hadden we met zn allen een etentje, zijn we gisteren met de jongste wat caan winkelrn, is er vanmorgen voor 1 kind competitie waar man mee naar toe gaat en krijgen we straks nog bezoek.
     
  11. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.029
    25.506
    113
    Wij gaan graag weg.
    Savonds vaak vrienden, familie, verjaardag of een feestje. Overdag gewoon shoppen, de grote boodschappen doen of naar de (seizoens)markt. Of we hebben een evenement, activiteit, bezoeken een stad/museum/tentoonstelling of iets. Eigenlijk altijd wel iets.

    Als we thuis blijven dan merk ik al gauw dat we lui worden. Dan hangen we de halve dag achter de computer of tablet. Ik vind dat zonde van de vrije dag. Ik ben liever actief weg.

    Er zijn wel zaterdagen waar we bewust thuisblijven hoor. Bijvoorbeeld als we willen/moeten bijslapen of moeten het grote huishouden doen.
    Maar liever trek ik de deur achter me dicht :)
     
    Salentein vindt dit leuk.
  12. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.138
    4.359
    113
    Home
    Weekend is voor de kinderen om bij te komen van een drukke week met school en sport
    Doen een strandwandeling, of naar het bos, familie bezoekjes
    Elke zondag uitgebreid ontbijten
    Hele dag thuis zitten is niks voor ons
    Maar als het regent dan maken we het thuis gewoon gezellig
     
  13. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Wij doen op zondag meestal niks. Of iets leuks waar we allemaal wel zin in hebben (of de kinderen althans) zoals naar de dierentuin (abo), strand, zwemmen, kinderboerderij etc.
    Maar vandaag bijvoorbeeld doen we niks. Vanmorgen heb ik gesport en zijn ze mee geweest en hebben zij in de speeltuin gespeeld. Ze hangen nu op de bank tv te kijken. Straks misschien nog even naar het bos maar als ze geen zin hebben dan wordt het misschien wel een spelletjesmiddag of zet ik een disneyfilm op.
     
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Hier zijn de zondagen ook zo. Vooral de jongste heeft echt behoefte aan een dagje niks te hoeven doen. Weinig prikkels. Uitjes doen we vaker in de vakantie, soms op zondag.
     
  15. Fantykoekie

    Fantykoekie Fanatiek lid

    18 jul 2018
    2.655
    3.466
    113
    Vrouw
    Hier doen we rustig aan.
    Kinderen moeten al zo veel en zoon vind veel uitstapjes te druk dus daar houden we ook rekening mee. Hij kan echt niet tegen schreeuwende en drukke kinderen. Niet altijd te vermijden maar we vermijden dan bijvoorbeeld een binnenspeeltuin in het weekend en gaan eens als hij een studiedag heeft.
    Qua parken kiezen we ook de rustigere parken uit of gaan we in de zomer als nog maar 1/3e van Nederland schoolvakantie heeft.

    Hij heeft ook veel nood aan rust. Als we de hele dag weg gaan mag hij s'avonds ook wat langer wakker blijven om even een uurtje bij te komen. Tenzij hij naar bed wil natuurlijk. :)
    Ook doen we meestal uitstapjes op de bekende plaatsen maar stilaan moeten we nieuwe activiteiten gaan zoeken want na 6 jaar het sprookjesbos en de valkenier gaat hij er stilaan te oud voor worden.

    Hier is het dus vaak rustig. Op zondag niks verplichte.
    Bij vakanties doen we 3 op de 7 dagen een uitstapje. Dat kan variëren van de plaatselijke speeltuin tot Toverland, trampolinepark of de Ardennen in.
    Naar oma en opa kan altijd. Daar wil hij 24/7 naartoe.
     
  16. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik werk maandag t/m woensdag.
    Donderdag is thuis dag. Huishouden en boodschappen worden bezorgd.
    Vrijdag en zaterdag doen we meestal wel iets. Soms gepland, soms spontaan.
    Zondag is ook een rustdag, hooguit stukje wandelen of fietsen, en prima als er thuis iemand ff op viste komt. Vaak doe ik dan ook de was.
    Ik heb de mazzel met kleine vrienden kring en familie, die ook weinig hun verjaardag vieren, dat ik die verplichtingen niet/weinig heb. Aan de andere kant mis ik die gezelligheid ook wel weer.

    Momenteel is de agenda wat anders, want eens in de 2-3 weken logeren we een paar dagen bij mijn moeder, die terminaal ziek is. Zo geregeld dat ik woensdag vrij ben, dochter wel naar opvang. Donderdagochtend vertrekken we dan en zaterdag middag/avond terug. Zodat we zondag nog een rustdag hebben.

    En ik doe eens in de 5 weken mijn hobby en ik heb dan een oppas voor de hele dag.
     
  17. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.540
    7.043
    113
    Zaterdag is onze 'rommeldag'. De kinderen lopen lang in pyjama, laat ontbijten. Oudste gaat in de ochtend sporten en neemt zo goed als altijd een vriendje mee daarna. Soms komt ook een grote nicht langs, om te knutselen met de kinderen. We eten dan meestal wat uitgebreider tussen de middag. Zoon en vriendje gaan meestal klusjes doen voor mijn man, daar verdienen ze extra computertijd mee. Mijn man is altijd aan het klussen om het huis op zaterdag. 's Avonds hebben we soms afspraken met familie of vrienden. Dan gaan de kinderen niet mee, als er overdag verjaardagen zijn wel.
    Op zondag is het gezinsdag. We gaan naar de kerk, de schermpjes blijven uit, we doen spelletjes, mijn man gaat vaak met de lego meedoen met de jongens terwijl dochter en ik nog een spelletje doen. We gaan zo goed als elke zondagmiddag het bos achter ons huis in om te wandelen (de laatste weken ging mijn man alleen met de kinderen, ik kijk er naar uit om ook weer mee te gaan). Mijn man kookt op zondag uitgebreid.
    Heel burgerlijk dus maar zó fijn op deze manier. De hele week is al druk zat, we genieten allemaal van niet al te volle weekenden, maar vooral van die zondagen om met ons gezin te zijn.
     
  18. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Het weekend begint volgens ons al echt op vrijdagmiddag. Mijn vriend is op vrijdag vrij en ik probeer ook klaar te zijn met mijn werk rond de tijd dat Q thuis komt van school. Op zaterdag is Q van 11:00 uur tm 16:00 uur bij de waterscouting, tussen die tijd poetsen we meestal en gaan we (of een van ons) boodschappen doen. Bezoekjes proberen we meestal op vrijdag of zaterdag middag / avond te plannen. Op zondag doen we meestal niet veel qua verplichte dingen en kijken hoe het met de meiden gaat. Regelmatig gaan we lekker naar het bos of als het lekker weer is een stuk fietsen ofzo. Heel af en toe een andere activiteit, maar dat plannen we zo min mogelijk van te voren.

    Vanaf december of januari gaat M wel 1 keer in de maand op zondag een uurtje kleuter paardrijden, dus dat gaat er wel bij komen. Voor 1 keer per maand vinden we dat niet zo erg.
     
  19. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.691
    3.472
    113
    Ik herken dit probleem eigenlijk helemaal niet. Wij houden zelf al helemaal niet van volgepropte weekenden en onze kinderen gedijen ook het beste bij niet al te veel rennen en vliegen, dus hier is bijna altijd wel voldoende tijd om gewoon te spelen. Om de paar weken gaan we als gezin een dagje weg (naar het bos, speeltuin, pretpark, museum) en dat plannen we meestal vooraf en bewust in een weekend dat er verder niet zo veel op het programma staat. Ik ga daarnaast apart met de oudste twee nog regelmatig samen met mijn moeder op stap, meestal zwemmen of naar een (binnen)speeltuin. Dat komt meestal spontaan op (papa houdt niet zo van spontaan, die plant graag, om en mama juist wel :D). Bij meerdere verjaardagen in een weekend gaan we naar degene waar we het dichtste bij staan en de andere verexcuseren we ons voor. Hier op dit moment geen sport in het weekend, dat scheelt ook. Boodschappen probeer ik zoveel mogelijk door de week of online te doen.
     
  20. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Het hangt hier een beetje af of we verjaardagen hebben of niet, maar als we het weekend volkomen vrij kunnen plannen is het meestal zo dat we zaterdagochtend lekker relaxed aandoen in huis en na het middagslaapje van mijn zoon wat met het hele gezin doen, bij mooi weer lekker naar de speeltuin, kinderboerderij, bos of strand o.d. en nu de winter er weer aan komt gaan we vaak naar de binnenspeeltuin (abonnement). Zondagochtend meestal ook gewoon thuis en in de middag ga ik meestal met de kinderen naar mijn ouders. Vriend blijft dan thuis en wij vermaken ons dan bij mijn ouders of we gaan even bij andere familie op bezoek.
    Eind van de maand gaat mijn dochter meetrainen bij korfbal op zaterdagochtend en als haar dat bevalt zal de zaterdagochtend dus iets wijzigen.
    Boodschappen laat ik op donderdag altijd thuis bezorgen en andere dingen probeer ik op mijn vrije dagen te plannen (werk 3 dagen), waardoor we dus in het weekend, behalve verjaardagen enzo geen andere 'verplichtingen' hebben.
     

Deel Deze Pagina