Hey hallo! Nou, het onderwerp zegt het eigenlijk al....ik ben van plan om direct na de geboorte fv te geven, moet ik de nieuwe flessenen spenen eerst steriliseren voor gebruik? Zo ja, wanneer moet ik hiermee beginnen en hoe kan ik ze dan het beste opbergen? Alvast bedankt!
De flessen en de spenen kan je gewoon in de vaatwasser doen. De spenen zullen dan wel wat verkleuren. Afwassen met een flessenborstel en een sopje werkt ook prima. Het advies is om tot het eerste jaar je flessen telkens te steriliseren. Ik gebruik hiervoor de magnetronsterilisator van avent. Is veel sneller als uitkoken en je flessen blijven ook mooier. Als je de flessen na het steriliseren in de gesloten sterilisator laat zitten blijven ze steriel. Inelkaar gezet met dop erop blijven ze 24 uur steriel in de koelkast.
Wij hebben de eerste weken de flessen spenen (en fopspenen) dagelijks uitgekookt, en zeker voor het eerste gebruik. De vers gekookte spullen bewaarden we in de koelkast.. Vanaf een maand of 3 zijn we minder gaan uitkoken, en vaker mee in de vaatwasser. En nu koken we het niet meer uit..
Ik steriliseer in de magnetron met de sterilisator van de Hema. Elke avond en schone spullen bewaren in de koelkast. Ik deed ze in zo'n luchtafsluitbare bak, zodat er ook geen luchtjes ofzo van de koelkast aan kwamen. Nu niet meer. Steriliseer nu om de dag ongeveer, flessen, spenen en fopspeentjes. De fles bewaar ik nog wel na elk gebruik in de koelkast. Op het kdv doen ze dat trouwens niet, die laten ze de halve dag staan met melk erin en ook nog half omgespoeld en nat, dus vind ik s avonds de fles vies en ga ik weer steriliseren..
ik steriliseer alles wat nieuw is (spenen, fopspenen, flessen, lepeltjes, bijtringen) de spenen, fopspeen, flessen en lepeltjes steriliseer ik iedere ochtend in de magnetron sterilisator van prenatal. ik spoel ze daarna af met heet water, even laten uitlekken op een schone theedoek en dan weer in de sterilisator (zonder water) om ze te bewaren. ik ben van plan om dit het eerste half jaar vol te houden. ik denk altijd maar zo: als je voor jezelf nieuwe glazen ofzo koopt was je die ook eerst af. liefs doris
Voor het eerste gebruik kook ik ze wel uit. Flessen kook ik nu nog eens in de week uit zo ongeveer. Ik maak ze wel schoon met een sopje na elke keer melk. En als ze van het KDV terug komt was ik ze ook nog een keer af, hoewel ze dat daar ook doen. Maar vaak zit er dan toch nog wat viezigheid in (ligt er erg aan welke leidster heeft staan afwassen).