op papier overhouden en in de praktijk? enorm verschil?

Discussie in 'De lounge' gestart door Amfy, 24 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Wat ik doe is het volgende:

Alle rekeningen gaat van 1 rekening af!
    Elke maand haal ik 1000 euro.. Dat is best veel dat weet ik maar daarnaast kunnen we nog veel sparen.
    Die 1000 euro verdeel ik onder in enveloppen:

Boodschappen: 400 euro ( 100 euro per week )
    Extra: 100 euro ( verjaardagen, dingetjes voor in huis/tuin etc)
    Kind: 100 euro Alles voor ons kind.. Pampers, douchegel, kleding etc etc.
    Ook de kinderbijslag is voor zijn kleertjes.
    Man: 80 euro: Mijn man geeft echt geen reed aan alleen maar een pattatje op vrijdag op zn werk. Hij doet per maand 80 euro in zijn portomonee kan hij ook nog eens wat anders kopen ( bosje bloemen voor mij ;))
    Benzine: 100 euro
    Kleding: 150

Volgens mij ben ik nu een eind. Ik hou me strikt aan die envelopjes.
    Als ik wat koop haal ik het uit het goede envelopje en doe alles tot de cent toe terug!

Ik pin dus nooit wat!! En weet dus wat je elke maand overhoud als je alle vast lasten eraf haalt. Het overige geld wordt elke maand van onze rekening afgehaald dat gaat naar de spaarrekening.
    Soms gebeurt het wel eens dat ik wat extra pint.

2. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.570
    113
  3. Amfy

Amfy Niet meer actief

hier hebben we ook 1 rekening want we hebben maar 1 inkomen ;)

mischien dat ik inderdaad gewoon een een paar maanden die 1200 euro moet pinnen en in huis moet leggen en dan op schrijven waarvoor ik geld pak. mischien dat dat wat is. maarja om zoveel geld in huis te hebben is ook niet wat.

4. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Hier hetzelfde, dus een nieuwe rekening geopend en uitgerekend wat we maandelijks kwijt moeten zijn aan boodschappen. Daar nog iets extra's bij opgeteld en dat stort ik nu maandelijks over naar die rekening.

Ik kom dus niet aan de andere rekeningen. Alles wat daar op staat is extra in geval van nood. De rekening waar ik boodschappen etc van moet betalen, daarvoor geldt op = op. Sinds ik die rekening heb, houd ik echter zelfs geld over op die rekening :d

5. bereke

bereke Niet meer actief

Ideaal maar is dat wel veilig?

6. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Ja dat hebben wij dus ook wel dat je 1000 euro thuis heb liggen.
    Het leg ook wel op een verborgen plek ;)

Mijn vader en moeder hebben zelfs ook een kluis in huis in de kelder hhaa

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Een kasboek is toch de enige manier om inzicht te krijgen.
    Desnoods zou je een maand lang alles kunnen pinnen, dan kun je op je internetbankieren zo zien waar alles naartoe gaat.

Verder is het voor het beheren van je geld met enige regelmaat wel handig om VOORAF te budgetteren en dan geld contant daarvoor op te nemen, (geen pinpas mee), zodat je echt niet meer uit kunt geven.
    Heb je wel alles gebudgeteert, als je er blijkbaar zo'n 900 euro zomaar ongemerkt doorheen jast? Is namelijk niet echt een bedrag waarvan ik me voor kan stellen dat het volledig op gaat aan ditjes en datjes....

8. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Weet je wat? Geef mij je geld. Dan vertel ik je waar ik het aan opgemaakt heb!
    :D

9. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.570
    113
    ja hoor dat is veilig. Je kopieert zelf je gegevens naar yunoo .
    Geeft geen wachtwoord van internetbankieren aan hen op.
    Ik was vooral het overzicht wat er per maand inkwam kwijt door alle toeslagen en ik vindt het echt heel prettig.

10. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Reken je rijk tel je arm...

Ik herken het, op papier houden wij ook veel over. In werkelijkheid snap ik aan het einde van de rit werkelijk weer niet waar het gebleven is...

11. Anice

Anice Niet meer actief

Lijkt mij een heel georganiseer als je op een dag uit meerdere envelopjes geld moet halen en weer het overgebleven geld terug doen. Moet je toch even ervoor gaan zitten als je thuis komt en gaan tellen?
    Ik heb toch heel vaak dat ik op 1 dag ga tanken, shoppen, boodschappen doen, ga lunchen enz..
    Denk als ik met envelopjes zou gaan werken dat ik helemaal gek zou worden :D

12. mamma van stef

mamma van stef Bekend lid

27 jan 2008
    957
    0
    0
    Ik heb een iPad en heb als gadget zo'n budetprogramma.
    Ook omdat we zoveel geld opmaken en ik moeilijk kan verklaren waaraan.
    Ik ben nu pas twee weken bezig en ik zie dat ik veel geld opmaak aan andere dingen dan boodschappen. Deze maand al ruim 100 aan kadootjes, door verjaardagen, kraamvisite etc.
    Ook al 100 euro aan kleine uitstapjes in de vakantie van stef.
    Dus ik geef het wel degelijk zelf uit..

13. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.190
    113
    Ik had een tijd geleden hetzelfde. Wij moeten enorm overhouden per maand en toch begreep ik niet waar het geld bleef.
    Wat ik toen ben gaan doen is 2 rekeningen hanteren. Op 1 rekening staat geld voor alle vast lasten , boodschappen, tanken etc. en op de andere rekening zet ik 1000 euro per maand wat we vrij kunnen besteden aan leuke dingen, uitjes, kleding etc. Dat maakte het heel overzichtelijk voor mij.

14. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Je kan ook gewoon pinnen zoals je normaal doet.
    En dan op het pinbonnetje schrijven waarvoor je het pint.
    Je pint niet zonder reden 200 of 150 euro lijkt me.
    Zo hoef je niet alles op te schrijven, geen enorme bedragen in huis te hebben liggen en weet je na een maandje toch waar die grote pinbedragen heen zijn gegaan.

15. Amfy

Amfy Niet meer actief

hmm ik ga toch eens kijken vandaag komt het loon er weer aan dus ik ga straks die 1200 eraf halen en dan gaan we kijken waar het heen gaat het moet ergens blijven en overdreven dingen kopen we niet dus daar gaat het niet in zitten.

16. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.190
    113
    Wat het hier was waren juist de kleine dingetjes.
    Eventjes wat prulletjes bij de action, broodje onderweg, wat lekkers bij de bakker, hebbedingetjes bij het kruidvat etc. Vaak als ik boodschappen ging doen was ik al 100 euro kwijt (blokker, etos, kruidvat, intertoys) voordat ik uberhaupt bij de super was

17. pisum

pisum Fanatiek lid

31 dec 2007
    4.492
    7
    38
    Groene Hart
    Onderstaande doe ik ook maar dan met Online Kasboek werkt echt super. Je moet er alleen voor zorgen dat je zoveel mogelijk pint. Niets cash betalen want dan weet je nog niet waar het geen is gegaan.

Je downloadt dan je bankafschrift (werkt voor elke bank) en verdeelt de uitgaven in kostenposten. Het programma zet alles op een rij en voila je ziet meteen in welke categorie er het meeste geld 'verloren gaat'..

18. tulip

tulip Niet meer actief

wij hebben dat ook een tijdje gehad. Toen dus wel alles bij gaan houden, even de vaste lasten op een rij gezet en toen begonnen met een bedrag pinnen van te voren.

Voor de boodschappen pin ik elke week 50 euro en daar doe ik het van. Voor kleding en extra's heb ik ook een bepaald bedrag wat ik aan het begin van de maand pin. Het geld dat overblijft wordt ook meteen aan het begin van de maand naar de spaarrekening geschreven. Zodoende staat er op de lopende rekening eigenlijk geen geld dat 'zoek kan gaan' en we gebruiken ons pinpasje ook nauwelijks.

19. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Wij zitten zo'n beetje met hetzelfde.. Er moet een leuk bedragje overblijven elke maand.. Nu hebben we wel een aantal hoge rekeningen liggen (jeuj, belastingdienst:() maar die zouden we in 2x moeten kunnen betalen.. Maar het lukt me maar niet;)

Qua vaste lasten zijn we nog geen 1500 euro kwijt geloof ik dus daar ligt het niet aan.. Maar elke maand blijft er niet zoveel meer over;) Nu even bij gaan houden dus..

20. girl21

girl21 Niet meer actief

zooo herkenbaar dit topic!

snap er soms echt helemaal niets meer van! (frustrerend ook)

moet toch ook maar eens uitzoeken hoe t precies gaat...

Deel Deze Pagina