Even een vraagje of jullie dit herkennen. Mijn zoontje gaat nu sinds 2 maanden naar de PSZ voor 2 dagdelen. Nu kreeg ik vandaag te horen dat hij zo stil is. Het is zo`n stil mannetje. Is hij dat thuis ook?? Uhm nee eigenlijk niet. Het verbaasd me niet heel erg maar vind toch gek dat hij zich daar heel anders gedraagd. Komt dit bekend voor???
hoi hoi ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik werk wel op een kinderdagverblijf, kinderen zijn thuis meestal heel anders dan op het kdv/ of peuterspeelzaal en andersom. wie weet moet hij gewoon nog even wennen en voelt hij zich nog niet helemaal op zn gemak, wie weet is het over een paar weken helemaal anders! thuis is toch alles helemaal veilig en vertrouwd natuurlijk en op een peuterspeelzaal is dat toch weer anders. komt vast vanzelf helemaal goed hoor, geen zorgen maken! ik heb namelijk ook een kindje op het kdv, en die zegt eigenlijk helemaal bijna niets als hij bij ons is, wat we ook proberen, en hij zit toch al op het kdv vandat hij klein was, hij is nu bijna 3, en als zn moeder hem komt ophalen, begint hij gelijk hele verhalen te vertellen tegen haar, en thuis praat hij de oren van zn moeders hoofd! nu begint hij af en toe ook al wel wat meer op het kdv te praten, maar zowiso dus heeeel anders dan thuis! groetjes!
Mijn meisje had dat ook! Zo stilletjes, niet met andere kinderen spelen. Maar op een gegeven moment werd het beter. Na een paar maanden was ze gewend aan de gang van zaken, de juffies, de andere kinderen en toen werd ze daar net als thuis ongeveer. Maar ze hebben natuurlijk nooit zo'n veilig gevoel als ze in hun eigen huis hebben bij hun eigen papa en mama, met eigen ritme, eigen speelgoed enz.....Het is vast even wennen.
mijn zoon was op de psz ook heeeeeel anders. pas de laatste 2 maanden liet hij meer van zichzelf zien en nu zit hij op de kleuterschool en ook daar is hij anders
moet nog wennen denk ik, mn dochter gaat ook net vanaf jan en dan 2 dagdelen. Dat is weinig en dus wennen duurt wat langer. Nu pas komt ze los daar, echt ook leuk om te zien
Ja dat komt me bekend voor ons boefje (want thuis is hij dit ) is op de psz staal echt super stil en zo anders dan thuis hij zegt daar geen woord hij houd de hele ochtend zijn kaken stijf op elkaar tot dat hij weer naar huis komt en dan begint hij weer met babellen en ontzettend druk zijn hij gaat vanaf de helft van november
Mijn jochie gaat naar een KDV, maar is daar ook anders dan thuis. Al begint het nu (na een jaar op deze groep) wel duidelijk beter te worden. Qua spraak is het vooral duidelijk. Op hun lijstjes komen zij tot een op nipt boven de ondergrens qua taalontwikkeling. Maar als ik dat lijstje invul zitten we nagenoeg op gemiddeld. Hier begint hij nu met vervoegingen/meervouden etc, en daar praat hij nu pas met 2 woord-zinnen..
Mijn dochter ahd het ook de eerste maanden (denk wel tot half jaar) dat ze naar de peutergroep op het kdv ging. Ze moest gewoon wennen aan de drukte... en op een zeker moment ging het vanzelf beter. Nu vliegt ze net zo hard als de bijna-4-jarigen en doet volgas met alle drukke dingen mee
mijn dochter is op het kdv ook heel anders. Ze gedraagt zich dan voorbeeldig, gaat meteen opruimen enz, geen driftbuien hahaha! Ze lijkt wel heel ijverig, heeft ze thuis niet zoveel last van. Maar verder herken ik haar wel in de verhalen... Ik snap het wel, thuis is toch thuis!
Het is heel normaal dat kindertjes zich op de psz of kdv zich anders gedragen. Omdat ik op een psz heb gewerkt, had ik daar mooi kijk op, want elke week mochten de moeders om beurten een uurtje komen kijken. Ze verbaasden zich bijna allemaal over hun kind, soms positief, ook soms negatief. Maar ze vonden stuk voor stuk allemaal hun kind heel anders dan thuis.
Nou gelukkig maar dat mijn kind niet de enige is. Ben benieuwd of hij over een paar weken zich anders zal gaan gedragen. Bedankt voor jullie ervaringen!!
Mijn zoontje heeft dat ook gehad, heeft wel een maand of 9 geduurd voordat hij een beetje meedeed met de groep. Terwijl hij ook al zijn hele leven naar het kdv gaat, dus echt wel gewend is aan groepen kinderen. Pas sinds een paar maanden gaat het beter bij de psz, hij doet nu meer mee met de groep en ik merk ook dat hij het steeds vaker heeft over vriendjes die hij daar heeft en dat hij die ook gelijk opzoekt als we daar komen.
Hmm... eigenlijk heel normaal gedrag dus. Om deze reden 'moet' Vigo nu 4 keer naar de PSZ ipv 2 keer. Begon me al helemaal 'zorgen' te maken dat mijn kind 'achter loopt' in zijn ontwikkeling.
Hoi, het is heel goed mogelijk. Ik werk zefl met kleuters en soms zijn ze thuis ook heel anders als op school. Gr Gaby
Mijn zoon heeft moeite met nieuwe situaties. Hij ging pas met 3 jaar naar de PSZ, toen vroeg de juf na een half jaar kan hij wel praten?? Ik zei toen echt van pardon wat zegt U??. Hij kon met 2 jaar al hele zinnen en daar zei hij dus helemaal niks, gelukkig is hij het kort daarna wel gaan doen.
Pfff, dat lijkt de psz hier wel Mineke. Mijn zoontje vond het geweldig om naar de psz te gaan, vroeg elke dag wel of hij erheen mocht. Dus ik dacht dat hij daar ook gewoon lekker met alles meedeed enzo. Ik vroeg altijd wel hoe het ging en dan zei de leidster dat het goed ging. Pas na 9 maanden hoorde ik dus dat hij zo lang had moeten wennen en de kat uit de boom had gekeken. Daar was ik toen best gepikeerd over, dat hadden ze ook wel iets eerder mogen zeggen, vind ik. Net zoals dat je wel eerder mag zeggen dat een peuter niet praat, daar wacht je dan toch geen half jaar mee als leidster?
haha lijkt mij zoontje wel , hij gaat dan wel sinds een maand naar psz, maar hoorde dat hij altijd stil was en allen wou spelen tewijl thuis allen maar praatjes en zingen en druk doen het is niet zo vreemd denk ik , thuis zijn ze toch thuis de vertrouwde mama,papa zus , en op groep stuk of 10 kinderen en 3 juffen die hij 2 keer per week 2 uurtjes ziet maak me niet zorgen over ,hij vind het super leuk verder hij wil elke dag schoenen aan en wil naar (chool) schoolom vervolg lekker allen te spelen
Nou na het lezen van dit topic ben ik wel heel benieuwd hoe mijn meisje het gaat doen. Ze gaat a.s donderdag voor de eerste keer.
Mijn dochter is juist heel druk en totaal d'r zelf niet meer.Ze is zelf zo gespannen dat ze er van aan de diarree raakt. Over een paas maand gaat ze naar school en ik ben dus ook heel erg benieuwd hoe het op school zal gaan!
Hier had het zeker een half jaar geduurt voordat Joris zichzelf was op de psz. In het begin ook heel stil, geen woord zeggen, echt op zijn eigen. En nu sinds een paar maanden is hij echt met sprongen vooruit gegaan!