Hallo, Ik heb een vraagje over mijn bevalling. Het is al 9 maanden geleden maar toch blijft deze vraag mij bezighouden. Tijdens de nacontrole ben ik het vergeten te vragen vandaar dat ik hem hier even stel: Hoe kan het dat ik geen druk heb gevoeld tijdens het persen? Ik had wel (pers)weeen tijdens het persen maar geen persdrang. Het persen duurde bijna 1,5 uur duurde het zo lang doordat ik geen persdrang had en dus niet effectief kon persen? En ik hoor vaak dat vrouwen kunnen voelen dat ze het kindje naar beneden voelen zakken en weer terug tijdens het persen, ook dat voelde ik niet, had geen idee hoe ver hij al was, hoe kan dat? Bedankt voor je antwoorden wat dit blijft me maar bezighouden.
hoi Juff, het komt vaker voor dat je geen persdrang hebt of het niet als dusdanig ervaart. Het is normaal dat je voor een eerste kindje een tijd moet persen, een uur is heel gewoon. Dat het bij jou iets langer duurde heeft zeer waarschijnlijk te maken met het feit dat je die persdrang niet voelde, dan moet je het op eigen kracht doen en dat is minder effectief, dan kun je de wee niet helemaal benutten. Het feit dta je het hoofdje niet voelde bewegen in je bekken heeft ook te maken met dat het langzaam ging, dan komt het kindje stapje voor stapje dieper en dat gaat zo geleidelijk dat je het niet voelt/opmerkt. Een eventuele volgende bevalling gaat zeer waarschijnlijk veel sneller, althans het persgedeelte, ook wil het niet zeggen dat je dan weer geen persdrang voelt. De kans is groot dat je het dan wel voelt, omdat de ontsluiting ook vlotter zal lopen (naar alle waarschijnlijkheid) en dan is je baarmoeder nog niet zo moe bij het persen. Mirjam
Hoi Mirjam, Wat een heldere en duidelijk uitleg! Ik ben er erg blij mee! Wat ik me nog wel afvraag is, door wat wordt persdrang veroorzaakt en hoe kan het dat ik dat niet gevoeld of gehad heb?