Hallo Allemaal, Het zit mij toch een beetje dwars dus wil het er even over hebben. Ik ben nu 9 weken zwanger en heb een vroege echo gehad en gesprek bij de gynaecoloog. Nu hadden we het over hoe te bevallen -ik heb bij de eerste uiteindelijk een keizersnede gehad- natuurlijk of weer keizersnede. Ik koos eigenlijk al meteen voor een keizersnede. Daarna legde de gynaecoloog ons uit dat ze liever wilde dat ik de natuurlijke weg zou proberen omdat er risico's aan zitten bij een 2de keizersnede ( voor als we meer kinderen willen in de toekomst ) Nu vertelde ze ook dat ik bij een natuurlijke bevalling ook beter geen pijnbestrijding ( ruggenprik ) willen geven omdat ik dus bij de eerste een keizersnede heb gehad. Omdat dat ook weer risico's zou meebrengen voor het littekenweefsel. Beetje lang verhaal maar ben bijna klaar. Nu is het zo dat ik een erg lage pijngrens heb en ik dus enorm tegen de bevalling op zie omdat ik de vorige keer zoveel pijn had. Ik zou het heel graag willen proberen maar het feit dat ik dan zonder pijnbestrijding moet houdt mij tegen. Hebben jullie tips hoe ik hiermee om kan gaan? Of is het handig of beter ( voor mij ) om iemand in te schakelen die mij helpt/begeleid bij de bevalling? Alvast bedankt voor de tips!
Naast een ruggenprik zijn er nog een aantal andere vormen van pijnbestrijding... Laat je goed informeren en vraag desnoods eens een second opinion. Sterkte en succes!
Hier geen ervaring met een keizersnede en daarna natuurlijk bevallen.. Hier twee keer ingeleid.. Eerste keer vond ik de bevalling een hel! Ook hier een lage pijngrens.. Vier weken geleden bevallen van de tweede.. En nee lekker was het niet, maar op het moment dat ik dacht dat ik het niet meer trok en pijnstilling wilde was hij er al bijna Dus misschien valt het je wel enorm mee En inderdaad er zijn genoeg andere manieren met pijnstilling.
Dit dus! Ik zou inderdaad niet meteen voor een keizersnede gaan,ten eerste keizersnede natuuijk bevallen super bijzonder...(ik ben haast verslaafd!) haha Maar zoals de gynaecoloog inderdaad aangeeft zijn de complicaties bij eventuele volgende zwangerschappen gevaarlijk. Gefeliciteerd en nog een hele fijne zwangerschap!
Ik vind het allemaal erg tegenstrijdig. Ik heb namelijk ook al eens gehoord dat je heel voorzichtig moet zijn met natuurlijk bevallen als je al een keizersnede gehad hebt. Er bestaat een kans dat het litteken scheurt of iets dergelijks. En waarom zou je nu geen pijnbestrijding mogen? Wat zijn de risico's dan van het litteken?
Dat klopt niet,dit is dus wel zo bij meerdere keizersnedes. Mijn nicht heeft 2,5 jaar geleden een keizersnede gehad en is inmiddels 32 weken zwanger en moet gewoon natuurlijk bevallen ze zou zelf ook liever een keizersnede willen maar als alles goed is met de baby en zwangerschap moet ze gewoon natuurlijk bevallen.
Ook na 1 keizersnede is er een klein risico op scheuren van het litteken, dat is de voornaamste reden dat je na een keizersnede niet meer thuis mag bevallen. Verder lijken heel veel dingen vooral afhankelijk van je gynaecoloog of ziekenhuis. Ik mocht zelf kiezen of ik natuurlijk wilde bevallen of een geplande keizersnede dit keer en er is ook nooit iets gezegd over het niet mogelijk zijn van pijnbestrijding.
Mijn vriendin is vorig jaar bevallen met een keizersnede en is nu zwanger van de 2e, ze mag gewoon bevallen (ze kunnen alleen niet inleiden/weeën opwekken)... Ze moet wel sowieso in het ziekenhuis bevallen omdat er wel wat risico's aan vast zitten, maar het kan dus beiden...
Ja ik denk ook dat het heel erg aan het ziekenhuis en het protocol ligt hoor. Ik heb dit zelfs op tv gezien dat ze dit risico aangaven.
Over dat inleiden dat klopt inderdaad, dat mag niet ivm het liteken. Dat moet langzaam aan week worden anders is de kans er dat het scheurd en met inleiden gaat dat proces te snel. maar geen pijnbestrijding lijkt mij een grote onzin zeg... Nou als er hier nog een 2e aan komt....Ze kan op haar kop gaan staan want ik ga echt niet instemmen op een natuurlijke bevalling...Daarvoor hebben we genoeg ellende gehad met de bevalling van mn zoontje (spoed keizersnede, met algehele narcose, had ademnood, krijg daardoor tijdens de keizersnede een hartstilstand enzovoort oorzaak dat hij het zo moeilijk kreeg is onbekend en waren we dus daardoor bijna kwijt.) Dus amehoela, ze kan me wat. zeker ook omdat het er bij ons bij 2 zou blijven. Ik kan me voorstellen als je totaal 4 kids wil ofzo dat ze dan een keizersnede weer afraden maar 3 kids met keizersnede moet kunnen hoor! (volgens mij ligt daar wel de grens).
De reden dat sommige gynaecologen niet willen dat er gebruik gemaakt gaat worden van een epiduraal is dat je als patient niet meer kan aangeven wat je voelt. Een ruptuur kan daardoor te laat worden opgemerkt. Dan ben jij en je kindje aardig de pineut. Verder zijn er momenteel nog geen harde cijfers dat een natuurlijke bevalling na een keizersnede beter of slechter is dan een volgende keizersnede. Daarom krijg je bij sommigen de keuze. Echter heeft elke ingreep kans op complicaties (door de ingreep zelf en door de verdoving) waardoor anderen toch de voorkeur voor natuurlijk hebben. Het gaat niet vaak mis...maar als het mis gaat ben je ook goed zuur. Elke buikoperatie de kans op verklevingen groter. Iemand die dus graag nog meer kinderen wil loopt de kans op verminderde vruchtbaarheid en complicaties bij de volgende keizersnede. Elke volgende keizersnede is technisch moeilijker door littekenweefsel wat de risico's natuurlijk wel iets verhoogd. Of je een keuze krijgt hangt natuurlijk enorm veel af van de reden van de keizersnede. Bij de ene zal de gynaecoloog zeggen dat zelf proberen een betere keuze is...de ander krijgt niet eens een keuze. Ik zou de opties voor pijnstilling gespreken en inderdaad iets van een cursus doen. Mocht je dat ook niet een goed gevoel geven kun je altijd nog de keizersnede afspreken.
Gaat het sneller met inleiden? Mijn zusje is ingeleid en deed twee dagen over haar bevalling. Ik ben natuurlijk bevallen en had binnen zes uur mijn kindje. Beiden eerste kindje.
Hier mocht ik zelf kiezen. Na 2 helse bevallingen (waarbij de laatste eindigde in een keizersnede) onverwacht zwanger van de vierde. Aangezien ik echt geen kinderen meer wil en met het oog op het verleden ga ik voor een keizersnede,
ik heb het ook over het hele proces en niet vanaf het momend dat de weeen daadwerkelijk beginnen.....voor die tijd gebeurd er met het lichaam ook al vanalles.....en met inleiden kan het zijn dat er al het een en ander gebeurd is in het lichaam (ongemerkt) maar kan ook zijn dat er nog helemaal niks is gebeurd en juist dan is het link om te gaan inleiden na een keizersnede.
Ik ben 7 weken geleden bevallen na een spoedkeizersnee. Wat ik begreep van de gynaecoloog is dat ze bij een volgende zwangerschap niet meer gaan inleiden omdat de weeen dan op een gegeven moment te heftig zijn voor het litteken. Pijnbestrijding kon wel aldus de gynaecoloog..??
Ikzelf het bij mijn eerste bevalling een spoedkeizersnede gehad en bij mijn tweede een natuurlijke bevalling. Inderdaad inleiden doen ze liever niet ivm de heftigheid van de weeën, maar bij de tweede mocht ik gewoon een epiduraal, alleen beviel ik binnen twee uur, dus was dat niet nodig. Nu ben ik zwanger van de derde en het kan twee kanten op. Beide keren hebben de baby's aardig te lijden gehad van de bevallingen en was het allemaal spannend en had het niet langer moeten duren. Daarnaast hebben ze allebei heel lang in stuit gelegen en waren beiden stevig omstrengeld. Dit nemen we wel mee bij de 36 weken echo en dan beslissen we of we kiezen voor natuurlijk (om te beginnen) of om toch een geplande keizersnede te doen. Kort gezegd: pijnbestrijding mag dus wel. Toch een second opinion aanvragen.
Hoi, Ik ben vijf weken geleden bevallen op de natuurlijke manier nadat ik twee en een half jaar geleden op het allerlaatste moment een spoed keizersnee heb gehad. Ik vind het fantastisch dat ik beide ervaringen heb mee mogen maken. Bij de laatste bevalling gingen de ontsluitingsweeën zo snel en heftig dat ik op het moment zelf om 'iets' vroeg. Ik heb een zeer hoge pijngrens en had nooit gedacht dat ik om pijnstilling zou vragen, maar ik kon die weeën niet handelen. Ik heb iets van een infuus gehad, en ik moest drukken op een knopje. Ik weet niet meer hoe het heet wat ik kreeg, begon met een p volgens mij. Ik weet ook niet of het hielp, mijn vliezen werden gebroken en ik had gelijk spijt want de weeën werden nog erger, ik heb tien keer op het knopje gedrukt en ging in 10 minuten van 5 naar 10 cm ontsluiting. Toen moest ik persen en is de pijnstilling stop gezet. Dus niet echt een beleving van de pijnstilling hier, maar wel de ervaring dat ze je iets geven als je erom vraagt. N.b. Mij ervaring is ook dat het herstel na een vaginale bevalling veel beter is dan na mijn keizersnee. Ik liep de volgende dag al achter een rolstoel over de afdeling van het ziekenhuis.
Super bedankt voor alle reacties! Ik ga het bij de volgende afspraak toch even aan kaarten over de pijnbestrijding want ik zou graag op de natuurlijke weg willen bevallen mits er dus wel pijnbestrijding beschikbaar is. En inderdaad ik kan altijd nog voor een keizersnede kiezen mocht ik toch te "angstig" zijn voor de pijn. Super bedankt meiden!
Ik heb geen tips voor je. Maar ik kan je wel vertellen dat ik bij de bevalling na mijn keizersnede gewoon weer een ruggenprik mocht. Uiteindelijk is het weer een keizersnede geworden, wel geprobeerd op de natuurlijke wijze, maar helaas.
Inleiden mag trouwens wel hoor, maar alleen dmv een balloncatheter, en niet door gel of tabletten. Een balloncatheter geeft druk in de baarmoeder, waardoor er op hormonen vrijkomen die de bevalling op gang helpen. Daarnaast creëert de ballon ontsluiting. Bij 3 cm valt hij eruit, worden je vliezen gebroken en starten ze de weeënopwekkers. Eigen ervaring