op tijd op school komen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door tuc, 14 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik ben zelf juf en ik kan er echt niet zo mee zitten.
    Ik weet dat het voor de een makkelijker gaat om alles netjes en op tijd te regelen dan bij de ander. Dat ligt aan ouders of aan kinderen. Dat is meestal geen luiheid ofzo.

Ik heb toevallig een zoon die heel goed meewerkt s morgens dus wij zijn nooit laat. Maar dat kan met een ander kind met een ander karakter heel anders zijn. Er kan van alles mee spelen.

Ik erger mij juist aan collega's die alles storend en vervelend vinden. De kinderen in de klas interesseert het namelijk niks als jij er zelf ook relaxed over bent.

2. DearDeer

DearDeer Bekend lid

10 nov 2016
    560
    3
    18
    NULL
    NULL
    Bij mijn kind in de klas zit een kind dat altijd enorm stinkt. Moeder zegt ook gewoon dat ze tandenpoetsen niet belangrijk vindt. Haren van haar kind zijn niet in een slordige staart, als in zelf gedaan. Maar gewoon al de hele week niet gekamd. Een en al klit. Gewoon echt onverzorgd.
    Veel kinderen willen niet met dat kind spelen, omdat ze stinkt! Arm kind! Arm kind, dat zij dit moet doormaken omdat haar ouders niet goed voor haar zorgen. Die ouders zijn FYI altijd wel op tijd. Ze staan te trappelen om kind naar school te mogen brengen.
    Kind is hartstikke lief. Maar ligt gewoon hierin niet goed in de groep.

En jeetje, ik heb het niet over een keer een minder ingewikkelde vlecht!

Als papa hier de haren van dochterlief kamt is het ook minder mooi dan wanneer ik het doe. Maar ze ziet er toch toonbaar uit.

En ik vind ouders die in pyama naar school gaan toch een tikje apart. Zeg niet dat die mensen niet deugen ofzo! Ik zeg dat ik het een beetje vreemd vind. Mijn buurvrouw doet dat ook altijd. Pantoffels en jas aan en naar school.

3. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dit vind ik gewoon triest! Arm kind, dat zo verwaarloosd wordt, al vind ik dat school hierin wel een duidelijke taak heeft om hier wat mee te doen (gesprek met de ouders/melding AMK etc)

4. DearDeer

DearDeer Bekend lid

10 nov 2016
    560
    3
    18
    NULL
    NULL
    Dat is ook aan de orde

5. Tulpenbol

Tulpenbol Actief lid

28 mrt 2015
    452
    6
    18
    Vrouw
    Ik vond het zwaar irritant toen mijn zoontje net op de peuterspeelzaal zat. Omdat ouders binnen komen lopen wanneer ze willen en lang blijven zitten, zei zelfs de juf dat dat voor hem heel onrustig is waardoor hij het nog moeilijker vond als ik wegging. Vervolgens bleef ik ook maar te lang zitten zodat ik niet een hysterische peuter hoefde achter te laten.

6. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #266 amdaa, 18 apr 2017
    Laatst bewerkt: 18 apr 2017
    :p:p
    Deze topic doet mij vooral denken aan een vrouw bij ons in het dorp vroeger. Zij zat de ganse dag uit haar raam re gluren en hield van alles bij over mensen in de straat.
    Hoe laat ze weggingen, hoe laat ze aten, wat ze aanhadden, wanneer en hoe vaak wie op vakantie ging enz.. En dan ging ze op straat daar allemaal iets van vinden.

Ze was zeg maar de pré internet versie van deze topic :D. En iedereen vond vooral haar behoorlijk triest..

7. tuc

tuc Niet meer actief

Dat laatste is dus niet waar. Er zijn kinderen voor wie dat echt heel vervelend is. En het lijkt mij voor die kinderen nog vervelender als de juf er ook niet mee zit dat er kinderen te laat komen.
    Op tijd komen mag toch wel de norm zijn vind ik.

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dat is idd waarom het hier in sommige klassen wel écht een probleem is; er zijn kinderen die niet zo snel kunnen schakelen en na een laatkomer dus echt weer moeten wennen. Ze doen het nu al zo relexed mogelijk, en toch heeft dat dus nog steeds invloed. Bij tr laat vanwege tandarts ofzo is dat een 'hoort er bij', maar bij dagelijkse laksheid niet meer, dat is gewoon te voorkomen.

9. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Het is ook de norm. Maar niet iedereen in de maatschappij kan/wil zich daaraan houden. C'est la vie.

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Anouk2005, de Westlanders die ik ken (en dat zijn er behoorlijk veel ;)) letten juist wel erg op anderen en ook op uiterlijk en verzorging ed. :D Ik vind juist dat het hier in de Randstad meevalt, iedereen is hier anders en dat wordt door het merendeel voor een heel groot deel geaccepteerd.

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe

Klopt. Voor sommige kindjes kan het een ramp zijn als er kinderen te laat worden gebracht. Zij weten immers de regel dat je voor de 2e bel binnen moet zijn.

En waarschijnlijk zullen er nu velen zijn die denken; ach ze moeten het maar leren. Tja. Was het maar zo simpel. Voor kindjes met ass ligt dat gewoon niet zo, het is gewoon niet begrijpbaar. Zij kennen geen grijs gebied, het is goed of fout. Zwart of wit. En zeker op jonge leeftijd is dat nog te moeilijk om te begrijpen en zorgt het dus voor stress.

En aangezien alles naar passend onderwijs gaat zullen er steeds meer kindjes zijn voor wie het een ramp kan zijn ipv vervelend.

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Ik begrijp niet zo goed waarom het een probleem is als je bepaalde dingen observeert/signaleert? Zolang je er 's nachts niet wakker van ligt en/of anderen er mee lastig valt, is er toch niets aan de hand? Ik heb aandacht voor mijn omgeving, dus zie bepaalde dingen. En 99/100 blijft het daarbij en soms is het handig omdat ik dan bv. door heb dat er iets 'mis' gaat (zoals laatst een meisje dat haar broertje kwijt was, ze gaan samen naar school en samen naar huis, daar kan ik een mening over hebben, maar dat vind ik niet mijn taak, wel help ik zo'n meisje dan met zoeken).

13. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.181
    16.514
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Het ligt er ook wel aan waar je in 't Westland woont. Hier speelt het gelukkig niet, vooral vaders lopen doorgaans in hun oude kloffie, komen zo de tuin uitgelopen hihi

14. tuc

tuc Niet meer actief

Zodra een juf zegt: mij maakt het niet zoveel uit dan is het niet meer de norm vind ik.

En als er een uitzonderingssituatie is zoals op 2 locaties op dezelfde tijd dan lijkt mij dat school daaraan kan meewerken om een goede oplossing te zoeken.
    Maar verder vind ik dat er dan ook maar consequenties tegenover moeten staan. C'est la vie:( Ik denk dat we het allemaal maar eens minder normaal moeten gaan vinden, wat ook de reden voor dit topic was.
    En nee hier gaat het ook niet van een leien dakje, maar ik vind dat dat niet het probleem van de school of de andere kinderen mag zijn en hebben dus hard gewerkt om daar een manier in te vinden.

15. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Vind ik toch ook.

Ik vind het gek dat dit voor zovelen een non issue lijkt. Als je kleuters al niet meer leert dat een relatief eenvoudige afspraak zoals 'je bent binnen voor de bel' belangrijk is, dan moet je ook niet verbaasd zijn dat ze jaren later ook andere afspraken op school (en daarbuiten) niet nakomen.

16. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    C' est la vie omdat het nu eenmaal zo werkt in het leven. Het gaat nooit lukken om iedereen aan die norm te houden omdat iedereen nu eenmaal anders is. Daar zal iedereen mee moeten leren omgaan. Is dat leuk? Nee. Is dat handig? Nee. Is het toch zo? Ja. Ook jij kan er niet voor zorgen dat iedereen op tijd is in de klas van je kind. En heb je hier echt problemen mee? Spreek dan met school, of met deze mensen zelf en onderzoek of jij je steentje hieraan kan bijdragen. Zo niet, zal ook jij het moeten accepteren. Of je blijft je irriteren. Mijn zegen heb je hoor, maar lijkt me voor jezelf gewoon niet zo fijn..

17. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Nou ik werk ook in het basisonderwijs en ik vind het toch echt wel een dingetje. Je hoort toch gewoon op tijd te zijn? Wat een voorbeeld voor je kinderen zeg als je vind dat je gewoon te laat moet kunnen komen. En mensen die roepen dat dat een mooi leermoment is voor je kinderen omdat iedereen verschillend is, ja doei wat een kulsmoes om niet op tijd te hoeven komen zeg. School is geen instuif ofzo.

Natuurlijk zijn er mensen in situaties waarin het heel moeilijk of soms zelfs onmogelijk is op tijd te komen. Natuurlijk moeten anderen daar begrip voor op brengen. Maar ik neem aan dat die mensen dit gewoon besproken hebben met de school en de juf/meester van hun kind en hier afspraken over hebben met de school. Daar hebben anderen dan niks mee te maken.

En al die anderen die standaard 5 minuten te laat komen, die moeten inderdaad 5 minuten eerder op staan en hun klok 5 minuten vooruit zetten.
    Ik vind het ook erg raar dat sommige scholen daar blijkbaar zo makkelijk over doen. School hoort ouders daar gewoon op aan te spreken.

18. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Ik ben ook juf en ik ben het hier helemaal mee eens! Ik vind het ook heel irritant als kinderen structureel te laat komen.
    Bij ons op school is het al zo erg, dat we volgend jaar leerplicht willen gaan inschakelen, 7x te laat is een waarschuwing.
    Kinderen hebben leerplicht en het is geen vrijblijvende entertainment.

19. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Precies, had ik het nog niet eens over de leerplicht gehad.
    Net als dat je je kind niet elke dag 10 minuten eerder op mag halen, mag je je kind ook niet standaard later brengen.

20. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.181
    16.514
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Nou ik vind het echt een slechte zaak als het maar als normaal moet worden beschouwd dat je kind structureel te laat in de klas komt. Gebeurd het eens incidenteel dan vind ik het anders want dat kan de beste overkomen.
    Je komt toch ook niet structureel te laat bij je werkgever aan omdat je geen ochtendmens bent?

Deel Deze Pagina